Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lage kopi av Twitter på 6 måneder?

Da blir det jo som å spørre hva en bil koster. Jeg kan svare at den koster 14kr, dog uten motor, karosseri, interiør eller alt annet som gjør at bilen faktisk kan brukes til noe. Du spør altså i praksis etter hvor lang tid det tar å utvikle en front-end som er lik Twitter. Der er du så heldig at Twitter er basert på et eget rammeverk, som de har gjort til Open Source (http://getbootstrap.com/about/), så svaret er at dette ikke vil ta mange timer. Hva du skal med en kopi av Twitter sitt UI, uten noen form for substans, skjønner jeg dog ikke.

Jeg snakker om applikasjonen; ikke UI/UX alene. Bootstrap er noe av det j*vligste jeg vet om. Det tar så lang tid å kustomisere (er det et ord i hele tatt?) at det er bedre å lage sin egen CSS fra grunnen av.

Etterhvert har jeg forstått nå at det er umulig å estimere et svar på det opprinnelige spørsmålet mitt: Hvor mange kodere trengs det for å lage en Twitter-kopi på 6 måneder? Kodet i PHP/MySQL/Javascript, samt HTML/CSS.

Å få svar på dette er egentlig ikke nødvendig, men jeg var nysgjerrig siden jeg har ide om en lignende (dog ikke identisk) tjeneste.

Du har et godt poeng; det er omtrent som å spørre hvor mye en bil koster :)
 

mra

Active Member
Poenget mitt er at du ikke kan lage en "Twitter-kopi" med bare PHP og MySQL, store komplekse systemer fungerer ikke slik. Jeg kjenner ikke mye til Twitter, men for datahåndtering bruker de vel kanskje Hadoop og her må det jo utvikles script for styringen av dette. Timelinen til brukerne er sikkert cachet i f.eks. Redis, det krever haugevis med kode for å fungere optimalt. Så har du all funksjonaliteten rundt pushing av Tweet. Hvordan de greier dette aner jeg ikke, men en ting er sikkert; Det er ikke gjort med PHP.

For å lage noe slikt som Twitter, trenger du et team med bred erfaring. PHP-utviklere alene er ikke nok. Du må ha folk som er flinke på arkitektur og skalering, folk som er flinke på serverdrift, folk som driver med databasedrifting, etc. Et team på 40-50 ingeniører + en håndfull prosjektledere vil sikkert bringe deg et godt stykke på vei, ilpt. av 6 måneder, men ikke engang det vil være nok til å lage en Twitter-kopi.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Nå er Bootstrap vel ikke noe server-side verktøy, som blir nevnt som hovedutfordringen her.
Jeg mener at man ikke trenger være skalerbar som try-out, men må kunne bli det på sikt, så forretningsmodellen må kunne takle en slik investering.

Når TS nevner twitter kun som eksempel er det vanskelig å gi et svar som betyr noe.
mra sin kommentar holder jeg mest med.
 
Poenget mitt er at du ikke kan lage en "Twitter-kopi" med bare PHP og MySQL, store komplekse systemer fungerer ikke slik. Jeg kjenner ikke mye til Twitter, men for datahåndtering bruker de vel kanskje Hadoop og her må det jo utvikles script for styringen av dette. Timelinen til brukerne er sikkert cachet i f.eks. Redis, det krever haugevis med kode for å fungere optimalt. Så har du all funksjonaliteten rundt pushing av Tweet. Hvordan de greier dette aner jeg ikke, men en ting er sikkert; Det er ikke gjort med PHP.

For å lage noe slikt som Twitter, trenger du et team med bred erfaring. PHP-utviklere alene er ikke nok. Du må ha folk som er flinke på arkitektur og skalering, folk som er flinke på serverdrift, folk som driver med databasedrifting, etc. Et team på 40-50 ingeniører + en håndfull prosjektledere vil sikkert bringe deg et godt stykke på vei, ilpt. av 6 måneder, men ikke engang det vil være nok til å lage en Twitter-kopi.

Tusen takk for ditt svar. Det var akkurat et slikt svar jeg var på jakt etter. Nå forstår jeg hvor komplisert og stort et prosjekt som mitt vil være.

Du er tydeligvis en person med bred kompetanse og jeg velger å ta ditt svar deretter. Dine råd og kunnskaper er notert og satt stor pris på.

Si meg...tar du oppdrag som konsulent? Og isåfall, hva er din timepris?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

TorsteinO

Art Director & grunder
egentlig tror jeg man kan gjøre det ganske enkelt med php og mysql og litt attåt, og uten noen som helst hensyn til skalerbarhet og den slags, siden jeg tviler sterkt på at man vil få noe særlig brukere å snakke om... Rett og slett fordi man med en blåkopi ikke gir folk noe som helst som de ikke får med twitter, og da er twitter et bedre alternativ siden det er der alle er...

;)
 
egentlig tror jeg man kan gjøre det ganske enkelt med php og mysql og litt attåt, og uten noen som helst hensyn til skalerbarhet og den slags, siden jeg tviler sterkt på at man vil få noe særlig brukere å snakke om... Rett og slett fordi man med en blåkopi ikke gir folk noe som helst som de ikke får med twitter, og da er twitter et bedre alternativ siden det er der alle er...

;)

Men som sagt, jeg var ikke tenkt på en blåkopi av Twitter, men en tjeneste som ligner ;)

Likevel har du rett; det ville ikke blitt de helt store brukertallene, så det ville nok latt seg gjøre med PHP/MySQL/Javascript. Spørsmålet er bare hvor mange kodere som måtte til for å få det gjort på 6 måneder. Har undersøkt og regnet litt (jeg var ikke en kløpper i matte) og det hadde kanskje latt seg gjøre med 3-4 mann på laget.
 
Topp