Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Min foretningsplan

UN 1950

Member
Jeg kan ikke noe om utenlandske handler, men jeg har startet en del foretak opp i gjennom og vet at likviditet i oppstarten er "alt". Man kan faktisk gå på en smell ved å vokse for fort også og det bør det tas høyde for.

Du skal ha 4 forskjellige t-shirts, jeg regner med disse er ulike i enten størrelse, farge og/eller print.
La oss si du kjøper i fargene rød, lilla, rosa og hvit. Etter at første uken har gått så er alle de røde blitt revet unna og ingen har kjøpt de andre fargene, kundene kontakter deg i stedet for å få tak i flere rød. Hva gjør du da? Har du såpass god kalkyle at du kan supplere på èn del av varebeholdningen mens den andre delen blir stående urørt i dager/uker/måneder?

Man gjør sjeldent alt rett i starten og bomkjøp/salattråkking hører til.
De sureste utgiftene er jo nettopp klisjeavgifter, fraktkostnader ol. Dette bør man holde på et minimum ved å fordele minst mulig på mest mulig.
Ikke meningen å virke negativ, bare et velment innspill :)

Hva med en form for forhåndsreservering, har du tenkt noe på det?
 

ConcourseB

New Member
Jeg kan ikke noe om utenlandske handler, men jeg har startet en del foretak opp i gjennom og vet at likviditet i oppstarten er "alt". Man kan faktisk gå på en smell ved å vokse for fort også og det bør det tas høyde for.

Du skal ha 4 forskjellige t-shirts, jeg regner med disse er ulike i enten størrelse, farge og/eller print.
La oss si du kjøper i fargene rød, lilla, rosa og hvit. Etter at første uken har gått så er alle de røde blitt revet unna og ingen har kjøpt de andre fargene, kundene kontakter deg i stedet for å få tak i flere rød. Hva gjør du da? Har du såpass god kalkyle at du kan supplere på èn del av varebeholdningen mens den andre delen blir stående urørt i dager/uker/måneder?

Man gjør sjeldent alt rett i starten og bomkjøp/salattråkking hører til.
De sureste utgiftene er jo nettopp klisjeavgifter, fraktkostnader ol. Dette bør man holde på et minimum ved å fordele minst mulig på mest mulig.
Ikke meningen å virke negativ, bare et velment innspill :)

Hva med en form for forhåndsreservering, har du tenkt noe på det?

Tusen takk for svaret. Skal kanskje legge ut produktene i nettbutikken og når jeg får en ordre så bestiller jeg den i neste volum fra Kina. Tar kanskje lengre tid å få levert pakken men det går bra.

Har noe som er ganske viktig:
Frakt fra Norge til Europa og emballasje. Blir det ikke ganske dyrt med Posten? Har noen noe å si om det her hehe :)
 

ConcourseB

New Member
Prøv å sjekke ut made-in-china.com. Jeg mener vi fikk ordentlige hettegensere med egen logo for rundt 70kr eks mva i innkjøp på den tiden. Solgte for 399kr. Dollaren lå dog på vel 5-6kr ellernoe, men skal være mulig å finne gode kjøp der.

Betalte du noen form for toll, skatt eller avgifter når du fikk den til Norge?
 

Stoppet

Banned
Denne forretningsplanen blir bare bedre og bedre ;)
 

Stoppet

Banned
Hva mener du?

Jeg mener at du har helt feil fokus. Å fokusere på hvordan man eventuelt kan klare å vri seg unna avgifter på innførsel av 20 t-skjorter er ikke der du bør begynne. Ut i fra det du skriver ellers så har du mye annet du bør rette fokus mot. Gjør noen søk på nettet og les det litt opp og lag en skikkelig forretningsplan.
 

alterego

Medlem
Denne planen minner mest om det man kan se initiativrike barn gjør når de setter opp bord i gaten og selger saft. En forretningsplan har som hovedfunksjon å beskrive hvordan man skal tjene penger på en forretningsidé og trådstarters plan kvalifiserer ikke for dette.

Ikke misforstå - jeg heier på grundere og andre initiativrike og kreative mennesker. Mener bare at det er tull/svada/meningsløst å starte nettbutikk med 20 t-skjorter, knappe 1.000 kroner i egenkapital og ingen/minimal erfaring. Blir ikke bedre av at trådstarter vurderer å smugle via Sverige i den tro at han/hun kan spare mva.

Det er godt mulig det er en god idé å selge t-skjorter til kurdere/irakere (ca. 31.000 i Norge), men du trenger mye mer enn kr 1.000 for å starte nettbutikk med fysiske produkter.
 

ConcourseB

New Member
Denne planen minner mest om det man kan se initiativrike barn gjør når de setter opp bord i gaten og selger saft. En forretningsplan har som hovedfunksjon å beskrive hvordan man skal tjene penger på en forretningsidé og trådstarters plan kvalifiserer ikke for dette.

Ikke misforstå - jeg heier på grundere og andre initiativrike og kreative mennesker. Mener bare at det er tull/svada/meningsløst å starte nettbutikk med 20 t-skjorter, knappe 1.000 kroner i egenkapital og ingen/minimal erfaring. Blir ikke bedre av at trådstarter vurderer å smugle via Sverige i den tro at han/hun kan spare mva.

Det er godt mulig det er en god idé å selge t-skjorter til kurdere/irakere (ca. 31.000 i Norge), men du trenger mye mer enn kr 1.000 for å starte nettbutikk med fysiske produkter.

Kan selge produktene først og så importere fra Kina. Da har jeg pengene og. Hvor mye penger hadde dere hatt i startskapital?
 

Stoppet

Banned
Kan selge produktene først og så importere fra Kina. Da har jeg pengene og. Hvor mye penger hadde dere hatt i startskapital?

Når du har laget forretningsplanen så finner du svaret i den.

Tror ikke du får mer ut av denne tråden desverre.
 
Topp