Kjapp og trygg hosting for Wordpress

MVA ved import - 2017

Gatelys

Member
Hei.

Har jeg forstått det riktig at ved import av varer fra utlandet får vi dei mva-fritt tilsendt, men må selv beregne MVA og føre det inn i regnskapet for så ( i mitt tilfelle ) betale det ved årsslutt som "skyldig mva" ?

Tidligere har jeg fått MVA-regning på ex. Posten / DHL som jeg har betalt fortløpende

Er fordelen at man ikke treng å betale MVA ved hver innførsel, men at man betaler en samlet MVA-"regning" ut i fra regnskapet ved årsslutt?
 

Steve Cash

Medlem
Da blir det på årsoppgaven. Skatteetaten har sendt ut mye informasjon om dette, du har bl.a. fått noe i innboksen i Altinn.
 

Stoppet

Banned
Skatteetaten har sendt ut mye informasjon om dette, du har bl.a. fått noe i innboksen i Altinn.
Kan være mye å sette seg inn i om man bare trenger et enkelt og konkret svar :)
 

Steve Cash

Medlem
Det er kanskje sant, det tenkte jeg ikke over ettersom jeg holder på med slike dokumenter året rundt. Men den som kom i Altinn her om dagen er inndel i avsnitt og punkter, jeg tror det går an å lese bare det en trenger der.
 

Steve Cash

Medlem
Noen speditører tilbyr seg også å regne ut mva for den som ønsker det. Det er ingen heksekunst å gjøre det selv, men en må sette seg inn i hvordan en kommer fram til mva-grunnnlaget.

Ved import fra en utenlandsk selger en ikke et i konsern med og der en får en faktura der alt er inkludert, vil som hovedregel mva-grunnlaget være lik beløpet i tolldeklarasjonens post 46. Unntak finnes, så dette er en forenklet forklaring. Mer info finnes på nettet.

Speditører kan også legge ut for spesialavgifter om en ønsker.
 
Topp