Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salgstråder og bud

Bjørnar

Gründer
I noen tråder kommer det inn bud på PM og over alt - og tråden oppdateres.

Jeg synes det innimellom oppnås høye priser for lite - og jeg hadde satt pris på (som det er flere andre plasser), at man oppdater tråden med skjermskudd, så det i det minste blir litt gjennomsiktig.
 

Stoppet

Banned
Et vinnerbud eller budet før som er kommet inn på PM burde offentliggjøres i tråden ved endt auksjon. Man kan sterke over navnet om kjøper ikke ønsker å stå frem. Eller så burde en fullstendig screenshot bli sendt til admin som bekrefter i tråden at vinnerbudet eller budet før er reelt.

Egentlig burde det være et krav at alle bud blir lagt i tråden. Om dette ikke gjøres så kan budgivningen vanskelig kontrolleres. Er usikker på om dette på noen måte er regulert ved lov.
 

ekri

New Member
Det finnes en egen lov som regulerer bruken av auksjoner, "auksjonsloven": https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1918-08-14-3

Viser til §4. som tilsier at det skal være et vitne tilstede.
§ 4. Ved enhver frivillig auktion skal et vidne være tilstede.

Som vidne kan brukes enhver, som er over 18 aar og ikke fradømt stemmeret i offentlige anliggender.

Bruk av vitne skal blant annet forhindre at selger legger inn fiktive bud for å presse opp prisen. Uten at det skal bli for omfattende og formalistisk på et forum, er det ryddig og transparent for alle interessenter at bud blir lagt inn av budgiver i tråden. Alternativt som René skriver over, at budgivere minimum får innsyn i budene i form av (anonymiserte) screenshot eller lignende, type en budlogg.
 

Stoppet

Banned
Her burde nok @Tonny Kluften lage og håndheve klare regler som alle må følge for at man skal få pålitelige budrunder?
 

Marius_J

Social Engineer
Et annet problem jeg har opplevd et par ganger er folk som skal kjøpe noe, så når avtalen er i boks så plutselig hører du ikke noe ifra dem igjen.
 

Tonny Kluften

Administrator
Et annet problem jeg har opplevd et par ganger er folk som skal kjøpe noe, så når avtalen er i boks så plutselig hører du ikke noe ifra dem igjen.

Akkurat det er nevnt i forumreglene.

Kommer ikke til å lage noe system for dokumentasjon for auksjoner, mistanke om lureri er et problem kanskje to ganger i året, lureri skjer kanskje to ganger i tiåret. Ta opp ting med selger, hvis det låser seg så kan man kontakte en administrator som kan prøve å hjelpe med å få utlevert dokumentasjon.
 

Bjørnar

Gründer
Du overkompliserer, Tonny.

Eneste man trenger, er å poste bud i tråden, eller at trådstarter legger inn et skjermskudd.

Dette skjer oftere enn man tror, og eksemplene du kommer med er egentlig passelig naive.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Selvsagt kan det skje dårlige dealer, ingen tvil om det. Når slikt nevnes i tråder, prøver jeg å holde meg oppdatert på hvem som er involvert, om ikke annet så for å kunne refse eller følge med på vedkommende i andre eller lignende tråder. Ikke perfekt, men i alle fall min tilnærming til problemet.

Eksempel:

upload_2017-5-3_13-19-34.png
 

Tonny Kluften

Administrator
Du overkompliserer, Tonny.
Eneste man trenger, er å poste bud i tråden, eller at trådstarter legger inn et skjermskudd.
Dette skjer oftere enn man tror, og eksemplene du kommer med er egentlig passelig naive.

Jeg vil ha muligheten for anonyme bud her på WF. Og skjermdumper er noe tungvindt for selger syns jeg.

Naiv, ja, det er nok mulig :D Men jeg er ganske overbevist om at det skjer ganske sjelden.
 

Tonny Kluften

Administrator

Stoppet

Banned
Men bør ikke vinneren av budrunden på samme måte har rett til å få innsyn i budrunden? For å sjekke at den har gått riktig for seg? Dette ble vel så vidt jeg husker lovfestet for eiendomsmeglerbransjen for noen år siden for å unngå spekulasjoner og evt. juks.

Nå snakker vi ikke om millioner her på dette forumet, men prinsippet er det samme. Om man hadde klare regler med kontrollerbare budrunder ville kanskje flere kjøpere funnet veien til dette forumet? Og da kunne kanskje kunne flere sider og domener blitt lagt ut for budrunde? Ville ikke det være positivt?

For å ta et eksempel, så kan man se på en gruppe jeg er medlem av på facebook, Klokkeriet. Der er det klare og strenge regler som blir håndhevet, og det omsettes for enorme summer. Gruppen har vokst med stor fart. Noe som gjør det til en attraktiv salgs- og kjøpsplass. Vinn vinn for både selger og kjøper det :)
 
Topp