Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Wordpress - Løsning for å lede kunder til rett sted

Carbo

New Member
Skal sette opp et nettsted som er avhengig av at besøkende kommer til forside1 hvor de velger om de er "privat" eller "bedrift".
Etter bekreftelse ledes de til riktig sted (forside privat eller forside bedrift) - og da er det ikke ønskelig at de senere kan komme tilbake til forside1. Hvis mulig bør de ved besøk i ettertid komme direkte til forsiden til sin kategori.

Spørsmål:

1. Hvordan bør dette settes opp systematisk i og med at det blir to "ulike nettsider" under samme domene?
Vil det være mulig å administrere dem som som adskilte wp nettsteder på samme webhotell?
2. Finnes det en passende plugin for "forside1", som leder besøkende direkte til riktig forside og som senere forhindrer dem å komme tilbake til "forside1"?

Alle svar mottas med stor takk!
 

ronorio

Active Member
Dette kan løses på flere måter. Spørsmålet er bare hvor forskjellig skal egentlig innholdet være om leser er privat kontra bedrift..

Om forskjellen er stor kan det være lurt å lage to separate nettsteder. Er innholdet likt, men enkelte ting annerledes, til eksempel pris på varer eller lignende, er det kanskje mer fornuftig med et felles nettsted.

For å ta et eksempel kan du lage en personlig/bedrift -velger på hoveddomenet. Ut i fra valget som da taes blir leser sendt til en av to underdomener, som hver kjører en egen wordpress.

Eller.. Dele innholdet på hovedsiden i to deler (i en og samme Wordpress). Litt som en gjør når en har en flerspråkelig Wordpress.. innholdet endres utifra hvilket språk en har valgt. Det finnes en del plugins for dettr, bare ta en titt på wordpress.org.

Valget av bedrift/privat kan huskes ves hjelp av cookies, men det er ikke noen måte å garantere at en og samme bruker ikke senere kan velge den andre portalen, foruten at du krever registrering og login for å lese nettstedet.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg ville satt en cookie ved valg på forsiden; cookie'n styrer da hva som skjer når du kommer tilbake på forsiden, og de øvrige sidene må sjekke om det finnes en cookie: No cookie betyr rett til forsiden.

Tror ikke det er en plugin for slikt oppførsel.
 

Carbo

New Member
Da har jeg kommet dithen at jeg har satt opp et wp nettverk bestående av 3 ulike wp kontrollpanel, men som administreres under samme domene med eksempelvise adresser webside,no/privat og webside,no/bedrift. Den siste tenker jeg blir forsiden webside,no/forside.

Spørsmål:

Pong, hvordan setter jeg en cookie ved valg på forsiden, som leder den besøkende direkte til valget som ble gjort tidligere? Har selv ikke vært borti det tidligere...er dette enkelt å få til? Hvor lenge er en cookie aktiv?

Finnes det muligheter for å skjule deler av url-adressen, f.eks hvis jeg ønsker at kun webside.no skal være synlig i nettleseren? Det er en fordel om kun webside.no er synlig i url for den besøkende uansett utfall av valget som ble gjort av "privat" eller "bedrift". F.eks webside.no/bedrift vil da kun vises som webside.no.
 

ronorio

Active Member
Jeg er ingen ekspert på cookies, men jeg ser for meg du blir nødt å lage en session cookie som husker veivalget mellom privat og bedrift. Om du har brukt en plugin for dette veivalget, er det mulig denne har funksjoner til en session cookie allerede. Alternativt kan du selv kode en ID -type, en string som identifiserer privat, en annen som identifiserer bedrift, til eksempel i PHP, som skrives i en session cookie ved veivalget.

Uten å vite hvordan du har løst dette mer nøyaktig er det vanskelig å være mer spesifik. Under er en link til en veldig enkel innføring i cookies for Wordpress.
https://premium.wpmudev.org/blog/set-get-delete-cookies/

Det er verdt å merke seg at dersom en bruker sletter sine "midlertidige internettfiler", vil han måtte ta et nytt veivalg når han returnerer til nettsiden din. En annen ting er at i følge EU Cookie Law er du også forpliktet til å la brukeren selv få velge hvor vidt han ønsker å akseptere cookies fra nettstedet ditt eller ikke.

En inkognito -fane i nettleser, privat fane eller tilsvarende, tar heller ikke hensyn til cookies, og veivalget vil kun være lagret til brukeren stenger nettleser. Dette blir nok en fallgruve i dette oppsettet vi nå snakker om.

Kan ikke se noen logisk løsning på url -feltet. Lenker, deler av innhold etc. kan cloakes/pyntes til, men ikke slik du forespeiler her. Det er mulig andre har en kreativ løsning, kanskje ved hjelp av iframes?

Hvorfor er du så opptatt av at en bruker ikke skal kunne se om han tilhører privat eller bedrift -delen av nettsiden? Det er lett å endre permalenker, utlinker og lignende, men en erfaren bruker vil lett kunne avsløre slik kode. Jeg er redd det vil gi det funksjonelle problemer i Wordpress i det lange løp.

Jeg klarer ikke se for meg hvordan dette oppsettet ditt ser ut, men dette blir en utfordring å få til sikkert uten registrering av brukernavn/passord i veivalg -portalen.
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Når serveren serverer forsiden, feks. domenet.no/, sender den en cookie til klienten: valg=''.
Fra forsiden klikker brukeren på en lenk som enten går til /privat eller /bedrift.

Når serveren mottar en GET for /privat, så sjekker den om 'valg' finnes:
  • Hvis ikke satt, redirect til /
  • Hvis valg er '', endre cookie-verdi til 'privat' og server siden.
  • Hvis valg er 'bedrift', redirect til /bedrift
Når serveren mottar en GET for /bedrift, så sjekker den om 'valg' finnes:
  • Hvis ikke satt, redirect til /
  • Hvis valg er '', endre cookie-verdi til 'bedrift' og server siden.
  • Hvis valg er 'privat', redirect til /privat
Såklart kan serveren også redirecte til /privat eller /bedrift når brukeren vil gå til / og cookie'n er satt.
Sålenge cookie'en finnes havner brukeren på valgt kategori.
Når brukeren slår av cookies kommer man ingen vei på siden. Når brukeren endrer cookie-verdi manuelt eller sletter cookies, viser forsiden med lenkene igjen.

2-3 timers arbeid, tenker jeg.
 

Tonny Kluften

Administrator
Etter bekreftelse ledes de til riktig sted (forside privat eller forside bedrift) - og da er det ikke ønskelig at de senere kan komme tilbake til forside1. Hvis mulig bør de ved besøk i ettertid komme direkte til forsiden til sin kategori.

Det kan slå tilbake på dere, hvis brukeren klikket på feil, f.eks. sa at han var bedrift selv om han ikke var det, så vil han aldri kunne komme tilbake på riktig sted? Da kan dere miste en kunde, eller hva dere nå enn driver med.
 
Topp