Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til lokal markedsføring

Hei,

Har i de siste ukene drevet mye å prøvd på markedsføring av min nyoppstartede bedrift. Jeg har prøvd følgende:

- Radiojingle på vår lokale radio. (Oppdalsradion)
- Sendt ut brev til mange potensielle bedrifter i Oppdal
- Sendt mail til opp til flere potensielle bedrifter

Dette ser ikke ut til å fungere så alt for bra. Jeg får dårlig med respons. Veldig dårlig! Har fått inn noen oppdrag, men det er svært få! :(

Har forøvrig en rimelig stor og heftig konkurrent. Nemlig et webfirma som har mange, mange år bak seg og som har en eller anen avtale i Oppdal i form av nettsider. Disse lager forøvrig rimelig simple sider, men de har tydlig en veldig god avtale som alikevell gir dem plenty oppdrag i bygda mi. :)

Gjør jeg noe galt, eller er det min konkurrerende bedrift som står i veien?

Noen tips?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Personlig kontakt

JA - du gjør noe galt! Det er jo helt tydelig siden du ikke får noe ut av alle ressursene du bruker.....og det er godt mulig jeg har svaret til deg!

Dette er nemlig den typiske feilen mange gjør! De tror en annonse, radioreklame e.l. alene kan sørge for salget! Dette er i de fleste tilfeller totalt feil!

Kjøre radioreklame, send brev og mail - men, følg de opp med personlig kontakt like etter hvor du refererer til disse tingene!

Ring til "AS Bedrift" og snakk med riktig k.pers.! Presenter deg med navn og hvor du ringer fra, og fortsett gjerne med ".....du har kanskje fått med deg vår kampanje på radio xx den siste uken.....", og resten bør gå av seg selv.....

Når du sender mail - sørg for at den kommer frem til RIKTIG person i selskapet! Pass på å hele tiden ha med den som kan gjøre avtalen med deg! Å prate med sekretæren er bortkastet tid!!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har du gjennomført noen tester for å se hvor godt reklamen dine egentlig blir lagt merke til? Husk at man i løpet av dagen for sendt veldig mye reklame mot seg, så "Billig og proff webdesigner til tjeneste" blir kanskje ikke lagt så bra merke til.. Spesielt ikke hvis det er "en god gammel kjenning" som er grodd inn i skallen på de lokale bedriftslederene og andre potensielle kunder for deg.

Du må gjøre noe som skiller deg fra mengden. Jeg kan dessverre ikke komme på noen konkrete ting, men det må gjøres. Eventuelt må du gi dem et tilbud dem ikke kan motstå. Selv om "Herr Hansen" som driver den lokale rørleggerbedriften har lagt merke til reklamen din, så betyr ikke det at han plutselig får lyst på en ny nettside. Han har jo allerede en som ble laget i 1995, som inneholder all informasjonen han trenger å få ut på internett. Angrip han fra en annen vinkel. Gå inn på siden hans, finn ut hva som er dårlig/feil med den, sett opp en liste over eventuelle forbedringer, og viktigst av alt, hvorfor disse forbedringene er bra for akkurat hans bedrift.

Og husk, at du har validerende kode som kan leses på wap er noe dem driter totalt i. Også at sidene dine er vennlige mot svaksynte. Det er "gadgets" i deres øyne, og egentlig ikke så viktig. Om du derimot kan sette opp et forslag som kan dra dem inn mer penger, så snakker vi andre boller. Vis til eksempler hvor folk har økt omsetningen sin gjennom å forbedre internett strategiene sine:

- Komplett.no gikk opp 30% over natta da dem skiftet farge på kjøpsknappen sin.
- Økt brukervennlighet på siden = høyere konvertering (kilde)
- Hvordan en blogg kan øke kontakten med kundene. Det finnes drøssevis av slike historier.
- osv osv.

Nå skal det nevnes at du også må se ann bedriften. Sjansene er små for at en rørlegger er interessert i en blogg, men kanskje det er andre firmaer som er avhengig av tilbakemeldinger fra forbrukerene sine? Eller kanskje en organisasjon? Det finnes også de som allerede har mer enn nok av oppdrag å fylle dagen med, som rett og slett ikke trenger flere. Men disse vil kanskje allikevel ha en veldig fancy profil.

Til slutt, om du søker kunder utenfor oppedal - Tilby deg å lage et (eller flere) gratis designer for nettsteder som enten er store eller har potensielle kunder. Det er for det første et pluss for portfolioen og for det andre er det stor sjanse for at noen tenker "Jeg vil ha den som lagde det fine designet" når dem skal ha side selv.
 

neXon

Medlem
Vil bare legge til noe :)

Har dusinvis av kunder som har tatt kontakt hele 2,5 år etter de fekk tilsendt en flyer i posten. Så ikke se så svart på dårlig respons
 

picxx

Well-Known Member
Kjør strippeshow i vangslia i vinter med bedriften som sponor...med T-Y-D-E-L-I-G-E bokstaver ;) (DET blir nok ikke glemt så fort)...wet t-shirt med tørris er jo en annen variant (om noen tør stille opp...lol.)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Markedsføring er et fag som utelukkende handler om kunnskap. Har du ingen kunnskaper om det segmentet i markedet du henvender deg til, så er det som oftest bare flaks hvis det hele ender bra.

Mitt tips:
1. Kjør undersøkelser i segmentet du skal inn i på forhånd. Enkel måte for deg å gjøre dette: se gjennom telefonkatalogen og finn alle bedrifter som sokner til plassen du opererer på. Kartlegg hvem som har, og hvem som ikke har nettsider.

2. Send tilbud i form av "fast pris"-pakker til de bedriftene som ikke har nettsider, og stikk fysisk innom dem også. Ta gjerne med en presentasjon av nettsider du har laget osv.

3. De som allerede har nettsider kan du gjøre omtrent det samme med, bare at du må spesifisere hva du kan tilføre nettsiden de allerede har betalt noen for å lage for 10 år siden. Du må altså rettferdiggjøre at de liksom har bruk for dette. Dette er litt av en salgsjobb ofte, og du bør ta med deg presentasjoner av ulike nettsider og lignende og rett og slett bare stikke innom dem.

4. Bannere/flyers/whatever er forholdsvis billig reklame, men spørsmålet er om ikke du bør glemme slikt i oppstartsfasen og heller konsentrere deg om å komme i dialog med framtidige kunder.

5. Bruk sunt vett!

Det skal nevnes at jeg allerede driver et enkeltmannsforetak som lager nettsider og slikt til kunder. Har aldri markedsført bedriften da jeg liksom ennå ikke har kommet igang med den (ja, jeg er treg).

Likevel har jeg daglige forespørsler om å lage ditt og datt. Men hvor de kommer fra disse kundene? Hakke peiling.

Min strategi for høsten (det er da jeg "lanserer" bedriften) vil i all hovedsak gå ut på å lage en presentasjon av nettsideløsninger i papirform, og så rett og slett kjøre rundt og snakke med bedrifter jeg vet har "bruk" for nye nettsider. Siden jeg driver et enkeltmannsforetak, og fordi det er ganske mye styr å jobbe mot bedrifter framfor mot privatpersoner, vil jeg ikke markedsføre meg noe særlig mer enn det i høst da jeg er opptatt av å bygge bedriften sakte opp.

Hvis ting går bra derimot, kan det jo hende man kan ansette folk og slikt og lage et skikkelig reklamebyrå liksom. Men det må bli på sikt. I første omgang er jeg egentlig godt fornøyd med det antallet kunder jeg har pr idag.

Tror du også skal ha et edruelig syn på framtiden. Ta tiden til hjelp og skaff deg gode kunderelasjoner. Husk at den beste markedsføringen du kan ha er at bedrifter du har levert en bra nettside til forteller en annen bedrift om hvor flink og hyggelig og hjelpsom du er.
 
Topp