Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Gdpr og nettbutikk

Bayliner245

New Member
Hei, har drevet nettbutikk noen år og har prøvd å satt meg inn i den nye loven for Personvern GDPR som kommer nå i mai. Jeg bruker ikke å sende ut nyhetsbrev eller benytte meg av remarketing annonser eller sende bruker tilpasset reklame på Facebook. Er det noen grep jeg må ta med nettbutikken selv om det kommer ny lov GDPR ? Nå samler jeg inn persondata som navn, adresse og epost men her er det vel leverandøren av nettbutikken som må gjøre nødvendige grep?
 

xdex

Medlem
leverandøren av nettbutikken som må gjøre nødvendige grep

Ja, så lenge du ikke selv styrer nettbutikkløsningen (f.eks woocommerce eller lignende plattformer) Når det er sagt, regner jeg ikke med du samler inn informasjon som brukes til annet enn faktura og post? Det er regler rundt lagring av den type informasjon (eksempelvis faktura) og gdpr overstyrer ikke disse kravene.

Samletråd for GDPR: https://www.webforumet.no/forum/threads/gdpr-samletråd.30889/

Det kan hende at du må oppdatere personvern erklæringen din i forhold til gdpr, for å bevisstgjøre besøkende dine om at du lagrer informasjon. Dette kan være IP-adresser (dersom det er nødvendig) osv. Normalt sett har de fleste leverandører ferdiglagde slike erklæringer, så rådfør deg med din leverandør.

Du må likevel oppfyllekravene som f.eks. retten til å bli glemt, slettet (*) , eksportering av data o.l. Men igjen, så vil dette gå på din leverandør.

* sletting er ikke alltid ett alternativ. anonymisering er derfor godkjent, om det gjøres tilstrekkelig. At alder på en person settes fra 21år til (mellom 18-30) osv.
 

Bayliner245

New Member
Samler kun inn navn og adresse og epost. SÅ da blir det hovedsaklig leverandør av nettbutikk, nets, klarna og regnskapsbyrået som må tilpasse seg de nye reglene slik jeg har forstått dette riktig ?
 

xdex

Medlem
Siden du handler I en nettbutikk sier det seg selv hva denne informasjonen brukes til, og du opplyser deretter (faktura betaling etc) som mange nettbutikker allerede gjør, uavhengig av GDPR. Det blir ikke helt det samme som å foreksempel samle inn ip adresser som besøker nettsiden.

Mange får aldri ett valg av hva som samles inn, det er ofte endel av problematikken, at man mister oversikten. Har du en ekstern leverandør, er du veldig trygg. Du vil nok få mer info fra leverandør etterhvert.

Du må også være litt forsiktig med foreksempel rabatter ved innmelding i nyhetsbrev. Det heter at du ikke skal kunne kjøpe til deg fordeler i form av gode tilbud mot at folk legger fra seg personlig informasjon osv. Dette er litt uklart, da enkelte mener en liten gulerot er ok, men det er ikke fastsatt noe verdi eller beløpsgrense.

Foreksempel få 10% avslag ved første kjøp gjennom nyhetsbrev etc.
 

Bayliner245

New Member
Ser ut som jeg kan fortsette å drive nettbutikken fremover (har vurdert å legge ned hele nettbutikken), jeg driver den kun på fritiden min. Kjekt med en liten hobby som i tillegg har gitt meg en ekstra inntekt.

Har ekstern leverandør på nettbutikken så det er godt å høre jeg er veldig trygg, siden jeg ikke driver nettbutikken som AS.

Har aldri brukt rabatter ved innmelding i nyhetsbrev.
 
Topp