Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Renter på lån vs utbytte

KarlAnka

New Member
Hei,

forventer ikke at nån kan disse detaljene, men det er vert er forsøk!

Jeg låner penger til mit aksjeselskap, si 500 000 kr.

Min kjappe beregning viser da at jeg får mer igjen i lomma, hvis jeg har en høyre rente enn skjermingsrenten på lånet i motsetning til at ta ut overskudd som utbytte. Dette til tross for at man beskattes ekstra på en høyre rente. Dette på grunn av at jeg kan føre renteutgiften som en kostnad, og dermed redusere overskuddet. Jeg mistenker at jeg gjører et tankefeil her et sted - men hvor?

Scenario 1 høy rente:
50 000 i renter, 50 000 i inntekt
rente føres som kostnad
0kr overskudd
rente skattes som kapital 28% + skatt på rente over skjermingsrente skattes 28%

Scenario 2 lav rente:
10 000 i renter, 50 000 i inntekt,
rente skattes som kapital 28%
overskudd skattes 23%
utbytte skattes * 1.33 * 23%
 

Steve Cash

Medlem
Akkurat dette har myndighetene tenkt på, rente på lån fra person til selskap ektrabeskattes hvis den overstiger skjermingrenten. Dette er en webside fra Skatteetaten, du kan google fram flere artikler selv hvis du vil:
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/3/1/3/
Du blander forresten skatteprosenter, uten at det har noe med selve resonnementet å gjøre. Det korrekte er 23 prosent for 2018 .
(Jeg har ikke regnet på hvordan en kommer ut skattemessig med utbytte kontra rente med forskjellige rentesatser, men det er i alle mer komplisert enn du to enke eksemplene du har satt opp.)
 

KarlAnka

New Member
Akkurat dette har myndighetene tenkt på, rente på lån fra person til selskap ektrabeskattes hvis den overstiger skjermingrenten. Dette er en webside fra Skatteetaten, du kan google fram flere artikler selv hvis du vil:
https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattemelding/finn-post/3/1/3/
Dette er jeg kjent med og nevner i posten og i scenario 1, der dette trer inn. I scenario 2 er det ingen ekstrabeskattning fordi renten er satt til skjermingsrenten.
Du blander forresten skatteprosenter, uten at det har noe med selve resonnementet å gjøre. Det korrekte er 23 prosent for 2018 .
Helt korrekt, her har jeg skrevet feil opprepede ganger
(Jeg har ikke regnet på hvordan en kommer ut skattemessig med utbytte kontra rente med forskjellige rentesatser, men det er i alle mer komplisert enn du to enke eksemplene du har satt opp.)
Men nå har jeg regnet på det i detalj, da din link til skatteetaten viser hvordan ekstra-skatten beregnes.

Forutsetning begge scenarier:
500 000kr lånt i 3 år
Renter kapitaliseres årlig, betales etter 3 år
63 000kr inntekt i selskapet (rett over rentene for scenario 2)

Scenario 1 - Rente 0.8%
Renter etter skatt: 9 314 kr
Utbytte etter skatt: 27 206 kr
Totalt: 36 520 kr

Scenario 2 - Rente 4%
Renter etter skatt: 39 798 kr
Utbytte etter skatt: 304 kr
Totalt: 40 102 kr

En knapp vinst for rente som metode for å "få ut" penger
 
Topp