Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Finnes det en god selvhostet regnskapsløsning?

ronorio

Active Member
Jeg ser etter en regnskapsløsning som jeg kan hoste selv. Jeg er ikke ute etter en dyr kommersiell løsning ment for større firma, men noe som kan enkelt holde orden på bokføring/regnskap på et mindre prosjekt.

Har sett litt på Akaunting, men ble ikke helt fornøyd pga. mangel på multi-valuta support. Ble litt for mye knot.

Hva bruker dere?
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
<off-topic>
Kjekt å bruke ordet regnskap, ikke regneskap. I alle fall om andre søker på det samme emnet. (Jeg har derfor endret overskrift, men tekst i innlegg kan jeg ikke endre)
</off-topic>
 

Bertram

Member
Disse er vel strengt tatt hverken rimelig (starter fra 99 pr. mnd) eller selvhostede løsninger.

Skal det bli rimeligere, uten at du må ha kunnskapene som en regnskapsfører har, så tror jeg du skal slite litt.

Er det lite, og du har en viss peiling på regnskap så kan evt excel brukes?
 

ronorio

Active Member
Skal det bli rimeligere, uten at du må ha kunnskapene som en regnskapsfører har, så tror jeg du skal slite litt.

Er det lite, og du har en viss peiling på regnskap så kan evt excel brukes?

Jeg forstår det er vanskelig å lese overskriften, posten, og uthevet skrift i tidligere svar. Selv etter korrektur-politiet @rune69 har vært inne for å gjøre innlegget mer søkbart (og offtopic forklaring vedlagt).

Det er ikke kommersielle (store) løsninger jeg er ute etter, men en selvhostet løsning. De du har nevnt faller ikke innenfor den ene (selvhostet) eller den andre kategorien (rimelig).

Til et prosjekt under oppstart er kostnader viktig. Derfor er faktisk 99,- pr. mnd for Visma og 149,- pr. mnd for Fiken en løpende utgift som ikke er ønsket uten det er helt nødvendig. Det betyr ikke at det er dårlige produkter, men ikke helt det som søkes etter.

Jeg forstår at "rimelig" kan tolkes bredt, og for et selskap med inntekter er 1200 kr året innenfor.
 
Sist redigert:

Bertram

Member
@ronorio Beklager!
Legg gjerne igjen informasjon i tråden når du finner en slik løsning som du er ute etter. Det er nok mange som kunne være interessert i en slik prisgunstig løsning.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kan dette være noe? Se https://folio.no/ (har ingen kjennskap til konseptet eller utvikler).

Jeg siterer fra nettsiden:

Folio gjør det enklere å drive bedrift.

Vi vet at det er krevende å starte og drive sitt eget firma. Gammeldagse regnskapsløsninger og lite brukervennlige nettbanker gjør en tung jobb tyngre.

Med Folio kan du si farvel til nettbanken, regnskapssystemet, excel-arket, de unødvendige telefonene til regnskapsføreren og skoesken med kvitteringer i. I stedet får du en bankkonto som gjør regnskapet ditt for deg og hjelper deg å drive bedriften mer profesjonelt. Folio passer for alle bedrifter som er store nok til å være et AS, men små nok til ikke å ha sin egen økonomiavdeling. Målet er at ikke-økonomer skal ta gode økonomiske avgjørelser.​
 

Bertram

Member
Kan dette være noe? Se https://folio.no/ (har ingen kjennskap til konseptet eller utvikler).

Jeg siterer fra nettsiden:

Folio gjør det enklere å drive bedrift.

Vi vet at det er krevende å starte og drive sitt eget firma. Gammeldagse regnskapsløsninger og lite brukervennlige nettbanker gjør en tung jobb tyngre.

Med Folio kan du si farvel til nettbanken, regnskapssystemet, excel-arket, de unødvendige telefonene til regnskapsføreren og skoesken med kvitteringer i. I stedet får du en bankkonto som gjør regnskapet ditt for deg og hjelper deg å drive bedriften mer profesjonelt. Folio passer for alle bedrifter som er store nok til å være et AS, men små nok til ikke å ha sin egen økonomiavdeling. Målet er at ikke-økonomer skal ta gode økonomiske avgjørelser.​

Litt rart at det ikke finnes noen formaopplysninger på siden? Hvertfall kan ikke jeg finne det fra mobilen her nå. Og jeg skjønner ikke helt hvordan denne løsningen skal kunne tilfredsstille kravene i regnskapsloven og kravene til offentlig rapportering?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
<snip>
Og jeg skjønner ikke helt hvordan denne løsningen skal kunne tilfredsstille kravene i regnskapsloven og kravene til offentlig rapportering?

Sånn helt presist er regnskap != bokføring. Ikke alle er pålagt å føre regnskap.
Intern regnskap er uansett ikke pålagt noen regler annet enn de man finner på selv (som virker være TS sitt tilfelle?). Dvs at jeg ville gått for en Google Sheet med full endringshistorikk.

Husker jeg rett er/var det krav at man ikke *kan* (og ikke: skal) tukle med løpenr til fakturaene selv - som er diskutabelt såfort man hoster en løsning selv. Det kan veldig godt være at det ikke lenger er omtalt i forskriftene spesifikt - siden Excel har vært tillatt i over 10 år (https://frilansinfo.no/bokforing-med-regneark-blir-tillatt).
 

barentshavet

Active Member
Litt off topic, men jeg lette etter kontaktinformasjonen på Folio ref. et innlegg her i tråden, da jeg syntes det så veldig interessant ut. En ting jeg reagerte kraftig på er denne meget diskriminerende og nesten rasistiske jobbutlysningen på Folio.no:

"Det er en styrke om du ikke er hvit, norskspråklig mann i 30-årene. Som team trenger vi større mangfold for å bli på vårt beste."

Med andre ord burde kanskje hvite menn i 30-årene vurdere å boikotte tjenesten, for det virker jo ikke som om alle er invitert til denne startupen. Jeg håper Folio velger å kommentere dette budskapet.
 
Sist redigert:

ronorio

Active Member
Jeg har begynt å bruke Akaunting, etter en del justeringer er den grei til å holde en oversikt over inntekter og utgifter osv.

Ser nærmere på betalte løsninger når behovet og økonomien i selskapet eventuelt tillater det.

Takk for alle tips.
 
Topp