Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Er det lurt/nødvendig å starte enk?

JanK

New Member
Hei!

Vil først si at jeg synes dette er en veldig flott forum. Kom over denne siden for ca 2 år siden og har siden da vært innom en del og lært mye.

Skal starte opp en nettside, kan vel kalle det en type "blogg". Tenkte kanskje å lage litt youtube videoer og å selge litt klær og kanksje andre ting. Blir ikke å han noe varelager forløpig. Men kan bli det på sikt.

Og når jeg først var igang, spør jeg om det kan være lurt å ha "bloggen" og butikken på hvert sitt nettsted?

Men alt dette er jo på hobby basis så jeg tenker i utgangspunktet at jeg ikke trenger å starte. Men siden dere sitter på med så god kunnskap vil jeg spørre dere om det kan være lurt/nøvendig å starte enk før jeg starter opp siden(e). Tenker og pga det skal være ne butikk. Kan være greit med orginasjonnummer?
 

KIA

Medlem
Hvis du skal selge som privat person, trenger du ikke egen nettbutikk. Bruk bare Finn og selg som privat person. Hvis du vil ha egen nettbutikk, må du ha et firma.
 

JanK

New Member
Takk for svar! Vil ha nettbutikk. Så da må jeg faktisk ha enk. Da var det bra jeg spurte, for der kunne jeg ha gått på en blemme
 
Hvis du skal selge som privat person, trenger du ikke egen nettbutikk. Bruk bare Finn og selg som privat person. Hvis du vil ha egen nettbutikk, må du ha et firma.
Varför måste han det? Är ju bara att bygga upp en butik, det kan han ju göra som privatperson, när han börjar sälja över en viss summa måste han väl betala skatt och då underlättar det med ENK. Du kan ju sälja som privatperson på din egna portal så att säga.
 

JanK

New Member
Det var slik jeg i utgangspunktet tenkte. Hvis jeg når en viss summ så var det bare å starte opp enk og betale skatt.
 
Ta en prat med Skatteetaten.

Omsetter du for mer enn 50.000 i løpet av et år skal du registreres i merverdiavgiftregisteret. Og for å bli det skal du ha et enkeltpersonforetak. Og er du et ENK som handler med innkjøpte varer for videresalg, så skal du registreres i foretaksregisteret.

Hvor de eksakte grensene for "hobby/virksomhet" går er jeg litt usikker på, men som jeg sier innledningsvis, snakk med Skatteetaten. De burde kunne gi deg et klart svar på dette ...

Mvh Dan

Ref: https://www.brreg.no/bedrift/enkelt...etak/registreringsplikt-i-foretaksregisteret/
 
Topp