Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utbetalinger til privatpersoner

Kassimaja

Geocacher
Så lenge du spesifiserer at mottaker er ansvarlig for eventuell beskatning i vilkår eller lignende bør du være på den tørre siden... Er beløpet å regne som lønn og beløpet er på over 1000 kr. pr. år skal du vell egentlig be om skattekort og registrere personen som ansatt.

Ståle
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jo.. er han ansatt så... MASSE regler... arbeidsgiveravgift, sykelønn, forsikring.. you name it.. for guds skyld: ikke ansett noen! Norge er ikke laget for å ha folk ansatt. sånn er det bare. skyld på sosialistene med AP i spissen.

jeg hadde aldri aldri aldri aldri ansatt noen. det er faen bare problemer. mye lettere å bare kjøpe tjenester fra andre firmaer.. enkeltmannsforetak jobber jeg gjerne med. men ansatte? glem det.

mitt råd: er de ikke ENK? Finn noen som er det.. Og hvis de ikke er ENK.. så ring skattemyndighetene. etter den telefonen finner du nok noen som er ENK for å si det sånn..
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ok, folk har tydeligvis problemer med å lese så da spør jeg igjen. Hvordan kan jeg betale ut til privatpersoner? Jeg vil ikke finne noen med ENK, AS eller noe annet, så det er ikke et alternativ. Slutt å kom med alternative løsninger når man spør om noe konkret. I mitt tilfelle er det ikke noe alternativ.

Og det må da gå ann å betale mer enn 1000? Tradedoubler er da et norsk selskap som betaler meg mer enn 1000 kroner og jeg har da aldri oppgitt noe annet enn privatopplysninger der. Registerte meg før jeg hadde firma så.
 

Bjrl

Medlem
Noe av cluet er hva som er grunnlaget for utbetalingen til privatpersonene, Kenneth. F.eks. utbetaler forlag royalties til forfattere (og da trenger man ikke å være medlem av forfatterforeningen for å regnes som forfatter, det er tilstrekkelig at man har skrevet en bok/artikkel eller tilsvarende...), og da er det forfatteren selv som må ta seg av det skattemessige.

Forfatteren vil da i skattemessig forstand regnes som næringsdrivende, UAVHENGIG av om vedkommende er registrert som næringsdrivende i Brønnøysund.

Jeg snakker nå om forfattere som får royalties på bakgrunn av solgte eksemplarer. Forfattere som arbeider på oppdrag og/eller får et honorar for et manus der godtgjørelsen er avtalt på forhånd, vil normalt sett få dette som lønnsinntekt.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er forfattere du har planer om å engasjere, men virksomheter som ligner på dette skal også behandles noenlunde likt.

Se på Tapir Akademisk Forlag - Forfattere og skatt for informasjon om hvordan det forlaget ordner slike spørsmål, og ta eventuelt kontakt med Bedin/likningskontoret for å innhente mer informasjon om hvordan det stiller seg i den konkrete situasjonen du ser for deg å operere i. Og får du et svar som ikke er hjemlet direkte i regelverk eller forskrift (eller lov), må du sørge for å be om å få en bindende og skriftlig forhåndsuttalelse fra likningskontoret. Det som "en eller annen hvemsomhelst" opplyser på telefon hjelper deg særdeles lite den dagen du eventuelt får bokettersyn med mindre du har fått det stadfestet skriftlig...

Mvh
Bjørn Jarle
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis du får "næringsinntekt" som privatperson er du selv ansvarlig for å oppgi og skatte av dette.

Ståle
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så jeg kan med andre ord betale ut til en privatperson og opplyse dem om at dem selv er ansvarlig med å betale inn skatt og oppføre det som næringsinntekt på selvangivelsen? Det er ingen krav om feriepenger, arbeidsgiveravgift og slikt for meg da?
 

Kassimaja

Geocacher
I teorien, ja, men du kan komme i klipa hvis arbeidet kan sees på som ordinært arbeid. Med andre ord kan du godt utbetale royalty og provisjoner, men hvis du betaler for at en jobb skal gjøres må mottakeren av pengene enten være ansatt eller selvstendig næringsdrivende.

Det beste er sikkert å sjekke med NAV, finner du riktig person i systemet kan h*n sikkert hjelpe degl.

Ståle
 

neXon

Medlem
Forstår ikke problemet. Lag en papir faktura med privatpersonens kontonr (uten mva). Betalt denne...ferdig

Du har alt på ditt tørre...så er det opptil privatpersonen om han vil oppgi dette i selvangivelsen.

Har gjort dette mange ganger (eks: sponsing av russebil. Fjortisser som lager logo/websider til en billig penge). Min regnskapsfører med 60 års erfaring har ingenting å utsette på denne metoden
 
Sist redigert:

neXon

Medlem
Det jeg mente var at man laget en papir faktura selv, og betaler den...med serienummer :p

Når det gjelder sponsing er saken veldig enkelt. Eneste kravet er at man markedsfører hverandre. Noe som ikke er så lett å kontrollere

joda, han er ca 80 år ja :D
 
Topp