Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ikke Mva-registert

Hardy90

New Member
Hei

Jeg registererte et ENk 28 Mars 2018.
Jeg driver nettbutikk, 16 april gjorde jeg mit første salg.
Jeg passerte 50.000kr 4 August 2018, fra fra denne datoen til idag er det omsatt for 130.000kr ca.

Jeg har satt virksomheten i ro da prøver og få kontroll på situasjonen,oversikt.
Mva ble fakturert på fakturarene både før og etter 50.000, så det har blitt mye tull her.

Har ført et vist regnskap, så oversikt over mva osv har jeg.

Skjønner jeg må ordne dette før jeg eventuelt gjør noe annet.
vurder og få hjelp fra regnskapsfører

Hva er den beste løsningen? ringe skatteetaten?
Eller registerere meg i Mva via nett?

takker for svar
 
Sist redigert:

Selvfiks

Medlem
Er enig med @metallian

Det riktige i dette tilfelle hadde vært at du ikke tok mva til du hadde passert 50 000 og kunden som gjorde at du passerte 50 000 måtte få varsel om at det vil komme mva faktura senere.

Når du først hadde registrert deg i mva registeret kunne du begynne å ta inn mva.

Dette skal innbetales til fastsatte tider til skatteetaten og er en del papirarbeid rundt.

Samtidig skal du også nyte fordelene ved å slippe å betale mva på varer du kjøper inn til bedriften.

Så regnskapsfører er nok den første du bør kontakte for å få lagt en plan for å rydde opp i dette med skatteetaten.

Vil også gratulere deg med en suksessfull nettbutikk :)
 

Martin91

New Member
Du burde registrere deg i mva-registeret, informere skatteetaten om at du har gjort feil og vurdere å skaffe deg regnskapsfører siden omsetningen skyter fart. Gratulerer med suksessfull nettbutikk, hva heter den forresten?
 

jaswane

Member
MÅ man registrere seg i mva registeret? Har overgått 50.000 kr selv og regnskapstjenesten min sa ifra. Men mestparten av det jeg tjener kommer fra utenlandsk affiliate komisjon som ikke blir enkle å få til å legge på mva. Klar over at jeg ikke får fordelene med å få tilbakebetalt moms på varekjøp.. Bare lurer på om det er forbudt å ikke registrere seg.
 

Chraas

New Member
Det er brudd på loven ja. Er det noe du bør holde deg borte fra, så er det å snyte moms fra staten.
De gjør stikkprøver på utvalgte små enkeltmannsforetak også.

§ 2-1. Registreringsplikt
(1) Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode over 12 måneder.

Det er ganske enkelt, at du starter å tar moms av salg når du treffer 50.000 innen 12 måneder. (og registrer dette på Altinn).
Utlands affilitate, skal du trekke fra moms når du bokfører inntekten.
 

jaswane

Member
Det er brudd på loven ja. Er det noe du bør holde deg borte fra, så er det å snyte moms fra staten.
De gjør stikkprøver på utvalgte små enkeltmannsforetak også.

§ 2-1. Registreringsplikt
(1) Næringsdrivende og offentlig virksomhet skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret når omsetning og uttak som er omfattet av loven til sammen har oversteget 50.000 kroner i en periode over 12 måneder.

Det er ganske enkelt, at du starter å tar moms av salg når du treffer 50.000 innen 12 måneder. (og registrer dette på Altinn).
Utlands affilitate, skal du trekke fra moms når du bokfører inntekten.

Hei... Trenger en klarifisering her.. Altså, alt jeg har tjent i firmaet (med unntak av 20.000 som var en tjeneste), har vært affiliatepenger fra USA og Sverige og som man ikke kan legge moms på.. Så i teorien har jeg ikke oversteget de 50.000 hvis man kun regner momspliktig inntjening. Ihvertfall er det umulig å registrere dette i Samordnet registermelding som momspliktig inntjening. Så dermed tolker jeg det som at jeg ikke trenger registrere meg i mervedriavgiftsregisteret og har dermed ikke krav på å få betalt tilbake inngående mva heller. Stemmer dette?
 

Steve Cash

Medlem
Affiliate som blir betalt av utenlandsk firma forstår jeg som "eksport av reklametjenester" på regnskapsførerspråk. Det skal føres som omsetning fritatt for merverdiavgift, men omfattet av merverdiavgiftsloven, og er derfor med i grunnlaget for mva-registrering. Når du er registrert har du også rett til fradrag for inngående mva. Det forbauser meg derfor at du ikke får registrert deg på det grunnlaget.

Du skriver at det ikke er mulig å registrere dette i samordnet registermelding. Hvorfor er det ikke det, er det en teknisk sperre der? Ring enhetsregisteret eller skatteetaten og spør. Eller ring begge. Det er de som skal avgjøre dette, ikke vi anonyme skribenter her.
 
Topp