Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nytt AS -Næringsrapport

BisNoob

New Member
Heisan Godtfolk.

Jeg kom over dette forumet ved hjelp av google. Vi googler når vi er i problemer :)
Jeg startet i 2019 ett AS da jeg skulle bli medeier i et annet selskap jeg arbeider i. Der kjøpte jeg altså en eierandel men har rotet litt.

Jeg opprette AS selskapet og satte inn egenkapital på 30 000. Deretter betalte jeg aksjene som det var meningen skulle tilhøre mitt AS fra privat konto.

Fikk plutselig beskjed om at jeg skulle ha levert en næringsrapport i en melding fra Skattetaten, og fikk da litt hast med å få dette gjort. Jeg plotter inn egenkapitalen minus opprettelse utgifter. Så skjønner jeg jo at det er rot i regnskapet :) Aksjene som er kjøpt er jo registrert på AS men ikke spor fra bedriftskontoen selvfølgelig siden dette ble betalt fra privatkonto. Er det noen måte dette kan ordnes på i denne rapporten ? Gjeld eller noe annet ? Har det i det hele tatt noe å si?
Noen som har forslag på hvor jeg burde føre dette?
 

Steve Cash

Medlem
Hvis du har kjøpt noe til ditt eget aksjeselskap, i dette tilfellet aksjer, og betalt med dine egne penger, så har selskapet en gjeld til deg. Hvis du setter opp beløpet som gjeld i selskapets balanse så skal det stemme, hvis jeg forstår problemstillingen riktig.
 

BisNoob

New Member
Hvis du har kjøpt noe til ditt eget aksjeselskap, i dette tilfellet aksjer, og betalt med dine egne penger, så har selskapet en gjeld til deg. Hvis du setter opp beløpet som gjeld i selskapets balanse så skal det stemme, hvis jeg forstår problemstillingen riktig.

Jeg har forsøkt gjeld, men det blir rot i balansen da.
 

Steve Cash

Medlem
Ikke godt å si uten å ha sett det og kjenne detaljene, men hvis du setter opp aksjene du har kjøpt til kostpris på eiendelssiden og gjelden til deg selv med samme beløp på gjeldssiden, så skal de postene stemme isolert sett.
 
Topp