Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ChatGPT

Om det fungerer slik at teksten bare er et tverrsnitt av informasjonen som finnes på nett allerede så er det vel vanskelig å få det til å ranke. Legger en til en god dose feilinformasjon så er nok de fleste tekstforfattere fortsatt sikret jobb.
 
Om det fungerer slik at teksten bare er et tverrsnitt av informasjonen som finnes på nett allerede så er det vel vanskelig å få det til å ranke. Legger en til en god dose feilinformasjon så er nok de fleste tekstforfattere fortsatt sikret jobb.

Jag testar ut lite med ett par sidor jag har, jag justerar givetvis texterna lite, inte för att den skriver dåligt, passar bara inte in med mina bilder exempelvis. Rankas topp 10 i princip på 1 dag, de håller sig där, texterna är bättre än vad jag någonsin skulle kunna skapa, men jag vet även att texterna är riktiga. Jag skulle inte satsa på att bli textförfattare iallafall, inte programmerare heller. Världen förändras och det går extremt fort, spännande :)

Blir extra intressant när Bing bakar in ChatGPT i sina sök, kanske fler börjar använda Bing. De skulle väl göra det i Mars har jag för mig, Microsoft är ju en av finansiärerna bakom Openai. Jag tror det blir som Sam Altman säger, kunskap går mot noll i värde eftersom alla kan ligga på samma nivå, spännande :)
 

xdex

Medlem
Ser flere og flere på ulike discord-kanaler merker dropp i organisk trafikk/søkeord etter å ha brukt cgpt uten store endringer. Det er vel heller ingen bombe at google vil gjøre mye for å prøve og unngå denne problematikken.

Så langt ser det ut som at mange har rett. Bruk cgpt som et støtteverktøy, ikke som er publiseringsverktøy.
 

Bengt Sæther

New Member
hva sier panelet om kunstig intelligens som tekstforfatter? Fordeler /ulemper?

Jeg innser at mine dager som frilans innholdsprodusent kommer til å endre seg dramatisk de neste årene.

ChatGPT er bare begynnelsen, etter min mening.

Det vi er vitne til nå, minner meg om hvordan det var i musikkbransjen på begynnelsen av 2000-tallet, som jeg var del av. «Alle» sa at krigen mot Napster, Limewire og Pirate Bay kunne vinnes og at CD-er ville bestå. Så kom Spotify…

Neste steg er at kunstig intelligens også faktasjekker innholdet selv, noe som angivelig blir allment tilgjengelig senere i år.

Jeg er imponert over hvor godt ChatGPT allerede kan uttrykke seg på norsk. Når (ikke hvis) den, eller noe som ligner, pares med en tjeneste som også faktasjekker innholdet, er det på tide for slike som meg å slå et slag for borgerlønn ettersom det ikke er mer vi kan gjøre… ;)

Jeg håper og tror at en følge av AI-revolusjonen er at Google tvinges ned fra pidestallen. Googles søkemotor er et dårlig produkt. Det er sjelden at jeg får det jeg trenger umiddelbart. Så snart jeg kan stole på at research med AI gir meg riktig informasjon, er det trolig takk og farvel til Store-G for min del.

For øvrig sa Marissa Mayer (tidligere toppsjef i Yahoo og Google-ansatt #20) nylig at Google er blitt dårligere fordi innholdet på nettet blir dårligere. Google speiler bare nettet, hevder hun og gir utviklere, utgivere og innholdsprodusenter skylden for dårlige søkeresultat.

Selv synes jeg det er merkelig at Google med sin pengebinge og hjernekapasitet ikke har klart å utvikle algoritmer eller AI som er i stand til å fremheve og belønne kvalitet.
 

Ludde

Member
Hypen rundt ChatGPT minner om roboten Sophia som nesten var et menneske å regne... viste seg alle spørsmål var fohåndsavtalt.

Farlig å si kanskje (siden dette står for "all evighet") - men tipper Chatgpt blir en døgnflue. Har prøvd den mye - og når du graver et par spadehakk så er den så repetitiv at om den blir "hundre ganger bedre" så har jeg samme ståsted.
 
Hypen rundt ChatGPT minner om roboten Sophia som nesten var et menneske å regne... viste seg alle spørsmål var fohåndsavtalt.

Farlig å si kanskje (siden dette står for "all evighet") - men tipper Chatgpt blir en døgnflue. Har prøvd den mye - og når du graver et par spadehakk så er den så repetitiv at om den blir "hundre ganger bedre" så har jeg samme ståsted.
Jag tror inte det är en døgnflue, den gör för mycket nytta för detta. Jag använder det varje dag numer, skapa artiklar eller datakod, den fixar det. Jag tror vi står inför ett enormt skifte inom de närmsta 2 åren som kommer vara lika stora i jämförelse som "industriella revolutionen" Detta är ju bara ett steg, sker enormt mycket just nu som är spännande inom detta område, ChatGPT kanske inte blir störst, men finns mängder av andra ai som är intressanta. Jag tror Google kommer att droppa minst 50% i sök inom 2 år, Alexa, Siri, Bixby och Google home kommer ge svar direkt utan att man behöver besöka någon hemsida.
 

Ludde

Member
Jag tror inte det är en døgnflue, den gör för mycket nytta för detta. Jag använder det varje dag numer, skapa artiklar eller datakod, den fixar det. Jag tror vi står inför ett enormt skifte inom de närmsta 2 åren som kommer vara lika stora i jämförelse som "industriella revolutionen" Detta är ju bara ett steg, sker enormt mycket just nu som är spännande inom detta område, ChatGPT kanske inte blir störst, men finns mängder av andra ai som är intressanta. Jag tror Google kommer att droppa minst 50% i sök inom 2 år, Alexa, Siri, Bixby och Google home kommer ge svar direkt utan att man behöver besöka någon hemsida.
Men de får jo informasjonen fra noen... Til og med å vise klokka i søkeresultatet må Google betale for. Blir spennende å se om noen myndigheter overhodet vil tillate å kommersialisere tyveri av åndsverk bygget opp over årtier en masse.. I så måte vil jo all infromasjonsdeling stagnere. ChatGPT lager ikke noe nytt - den reproduserer....
 

Black Cap Seo

New Member
Men de får jo informasjonen fra noen... Til og med å vise klokka i søkeresultatet må Google betale for. Blir spennende å se om noen myndigheter overhodet vil tillate å kommersialisere tyveri av åndsverk bygget opp over årtier en masse.. I så måte vil jo all infromasjonsdeling stagnere. ChatGPT lager ikke noe nytt - den reproduserer....
Ja du har helt rett, MEN...
Google bruker featured snippets uten å betale noe. Og featured snippet er en form for kunstig intelligens, og den bygger på andres åndsverk.
Jeg tror på en måte at dette blir litt som pirate bay / spotify kampene som var for musikk tidligere. Det hadde jo vært bra om ChatGPT ga litt tilbake til innholds produsenten(slik som spotify), men tviler veldig sterkt på at de vil skje.
 

Ludde

Member
TIl de som lurer. ChatGPT kommer bak betalingsmur (42 USD per måned) og vil innføre watermark... så ja blir spennende å se hvem som bruker 6000kr i året på å søke etter noe som de kan få gratis via Google osv..

Og hvordan skal ChatGPT osv. tjene penger uten abonnement? Alexa: "This response is presented to you by..." :D If something is free you are the product

EDIT: Med watermark så må du endre 50-70% av teksten for at det ikke skal kunne oppdages teksten er AI-generert (kilde).
 
Sist redigert:

Ludde

Member
Ja du har helt rett, MEN...
Google bruker featured snippets uten å betale noe. Og featured snippet er en form for kunstig intelligens, og den bygger på andres åndsverk.
Jeg tror på en måte at dette blir litt som pirate bay / spotify kampene som var for musikk tidligere. Det hadde jo vært bra om ChatGPT ga litt tilbake til innholds produsenten(slik som spotify), men tviler veldig sterkt på at de vil skje.
Vi små vil vel ikke ta opp kampen med det første, men er mange store aktører som vil gjøre jobben for oss. Featured snippets samt sangtekster i søkeresultatene har ikke vært ukontroversiellt heller.

Men skal ikke sitte her og være bastant. AI er kommet for å bli - ingen tvil - men blir litt som med kryptovaluta.... forandringen kommer ihvertfall ikke over natta.
 
Topp