Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Fersking trenger hjelp!

Mycade

Medlem
Hei, jeg har sittet på dette forumet siden den har åpnet, og lest mange gode innlegg og fått mange gode råd.

Skal jeg være ærlig, så er jeg GANSKE fersk på dette området dere diskuterer om på dette forumet.

Så jeg har noen spørsmål som jeg håper noen på dette forumet kan svare på. Men før jeg starter å spørre, så kan jeg fortelle litt om hva jeg/vi driver med.

Vi driver selvfølgelig et nettsted, nærmere bestemt en nettavis. Vi startet sent i fjor høst med dette skoleprosjektet, og det gjik faktisk over alle forventninger.

Bare for å nevne det, så er hovedinntekten til siden google adsense.
Har også testet Tradedoubler, noe som funket utrolig dårlig. (Måtte vente i 2 månder for å få godkjent et programm)

Men fortiden så står siden helt i ro, med lite trafikk. Dette fordi de fleste skribente har tatt en liten ferie, mens vi "utviklere" driver å starter opp to nye hjemmesider.

Det første jeg lurer på er, hvordan i all verden får man en bedre pagerank? Har pagerank noe med koden på siden å gjøre, eller har det noe med hvem som linker til oss og hvem vi linker til? Eller kanskje begge deler?

Våre nyheter ble ganske ofte "gjenfortalt" på andre nettsider, med oss som kilder og vi var ofte på forsiden hos google news. Det var også flere forumbrukere fra andre nettsider som linket til våres nyheter. Men uansett, så var pageranken på 1 og 2.

Det andre jeg lurer på er: La oss si at jeg har en Affiliate med et firma som selger et produkt, og de gir f.eks 3% provisjon av salget jeg generer. Men hvor stor er sjansen for at en person klikker på reklamen og faktisk kjøper produktet der å da? Eller er det cookies som lagres på denne brukeren, slik at hvis han bestemmer seg for å kjøpe dette produktet senere, så får jeg provisjon uansett om han kjøper det der og da eller senere?

Hvis det er andre grunnleggerne ting dere føler jeg bør vite, så kom med det, for jeg er ganske fersk. Blir også glad for all hjelp og alle gode råd.


Litt utenom: mpdaddy: Fantastisk blogg du har (Søkeord.no). Har lest en del der inn, og fått en del gode råd. Hadde jeg vist av bloggen din tidligere, hadde jeg registrer adsense igjennom henvisning linken din.

Dreyer: Genialt forum du har opprettet!
 

webmoney

Søkemotoroptimist
[...]Litt utenom: mpdaddy: Fantastisk blogg du har (Søkeord.no). Har lest en del der inn, og fått en del gode råd. Hadde jeg vist av bloggen din tidligere, hadde jeg registrer adsense igjennom henvisning linken din.

Dreyer: Genialt forum du har opprettet!
Takk for fine ord! Jeg kan hjelpe deg med SEO, Adsense og annet rart, selv om du ikke brukte affiliatelinken min, jeg.

Og Kenneth fortjener all den skryten han kan få for dette forumet!
 

picxx

Well-Known Member
Det første jeg lurer på er, hvordan i all verden får man en bedre pagerank? Har pagerank noe med koden på siden å gjøre, eller har det noe med hvem som linker til oss og hvem vi linker til? Eller kanskje begge deler?

PR, eller pigeonrank, er en visuell framstlling av sidens popularitet når det gjelder google, og kun google. Ikke legg mye vekt på sidens PR, prøv heller å få til en side som fenger folk og som får folk til å returnere til siden din.

Våre nyheter ble ganske ofte "gjenfortalt" på andre nettsider, med oss som kilder og vi var ofte på forsiden hos google news. Det var også flere forumbrukere fra andre nettsider som linket til våres nyheter. Men uansett, så var pageranken på 1 og 2.

Som sagt....drit i PR og sørg heller for at den som besøker siden får en gyggelig opplevelse.

Det andre jeg lurer på er: La oss si at jeg har en Affiliate med et firma som selger et produkt, og de gir f.eks 3% provisjon av salget jeg generer. Men hvor stor er sjansen for at en person klikker på reklamen og faktisk kjøper produktet der å da? Eller er det cookies som lagres på denne brukeren, slik at hvis han bestemmer seg for å kjøpe dette produktet senere, så får jeg provisjon uansett om han kjøper det der og da eller senere?

Om han kjøper produktet der og da vil du få provisjon, ellers er det opp til hvert enkelt affiliate program å bestemme lengden på sine cookies. Normalt er 1-3mnd. Har vært borti noen som tilbyr 7 dager, og også noen som tilbyr opptil 12 mnd...(noe som tilsier med 99% sikkerhet at din affilaite cookie har blitt overskrevet uansett).

Litt utenom: mpdaddy: Fantastisk blogg du har (Søkeord.no). Har lest en del der inn, og fått en del gode råd. Hadde jeg vist av bloggen din tidligere, hadde jeg registrer adsense igjennom henvisning linken din.

mapdaddy har en suveren blogg... og jeg har en idè..lol----
 

Mycade

Medlem
picxx: takk for svar, du svarte mye av det jeg lurte på. Har vert litt redd den siste tiden for at koderen av siden ikke har gjort en god jobb, ettersom vi hadde så lav PR.

mpdaddy: Ja, det hadde vert kjempe fint med hjelp. Slik jeg forstår det, så driver du å tester en del ting innenfor SEO. Så hvis du ønsker det, så kan du få bruke sidene vi har som en slags "sandkasse".

Når jeg sier sidene, så mener jeg nettavisen, -og bloggen vi driver å utvikler. Men som sagt, så er det meget liten aktivitet på siden, pga at hele staben har ferie og før ferien var det eksamen for de fleste, så det har vert to måner med lite artikler og lite trafikk.
 

Keanu

Geek
Velkommen til forumet. :)

Google er nok de eneste som vet hvordan de beregner sin PR, men her er noen tips som kanskje kan hjelpe.

- Korrekt XHTML (evt bare HTML) sies å hjelpe (har ikke sett noe konkrete beviser, men det er uansett godt å ha ryddig XHTML. For å sjekke, bruk f.eks. The W3C Markup Validation Service . Husk korrekt doctype etc. Ofte er det kun småting som må ordnes for å få korrekt XHTML, slik som lukking av tags og noen attributter som mangler.
The W3C Markup Validation Service

- Innkommende lenker. Dette sies å være veldig viktig, men selv er jeg litt i tvil på om det er det viktigste. Hjemmesiden min, en blogg omtrent uten innlenker, har PR 4. Derimot tror jeg alder på domenet, og at det generelle utseendet ikke forandrer seg ofte.

- Innhold. Etter min mening det viktigste. Oppdater siden regelmessig, noe jeg antar dere allerede gjør hvis det er en nettavis.

- Lag en google-konto. Usikker på om dette er veldig viktig, men nyttig er det uansett. Jeg så en økning på antall besøk fra google-boten på siden min etter at jeg begynte aktivt å bruke Google Analytics og Webmaster Tools, slik som submitte sitemap.
https://www.google.com/accounts/

Lykke til med PR'en. :)
 

Mycade

Medlem
Bruker alerede google analytics en del. Men har ikke prøvd ut google webmaster tool. Hva er det?

Takk for gode tips.
 

Tonny Kluften

Administrator
- Innkommende lenker. Dette sies å være veldig viktig, men selv er jeg litt i tvil på om det er det viktigste. Hjemmesiden min, en blogg omtrent uten innlenker, har PR 4. Derimot tror jeg alder på domenet, og at det generelle utseendet ikke forandrer seg ofte.

Det er vanlig å tro at innkommende lenker er bortimot det eneste som avgjør PR, jeg velger å tro på det. Det spørs hva slags innlenker man har selvsagt.

Og som det er sagt før her, ikke tenk på å få høy PR, det er ikke PR som hjelper deg å få folk til sidene dine. Enkelt sagt, det er omvendt, du får PR hvis sidene dine blir populære.
 

Mats@TD

Medlem
Når det gjelder PR så har absolutt alder på domenet noe å si, men inngående lenker er fortsatt svært viktig. Jeg vet om flere sider som har fått PR 5 og 6 i løpet av to måneder fordi de har blitt lenket inn av 4-5 år gamle PR 6 og 7 domener. Etablerte nettsider med høy PR har med andre ord en særdeles fordel hvis de starter "søstersider" som det lenkes inn til.

Det er en god grunn til at nettverk som Hardware, Aller, i1 osv. lenker alle sine sider innbyrdes. Har du en side med høy PR, får du raskt flere med høy PR.

Men, husk PR er langt fra alt. Høy PR er noe som kommer naturlig når du har fått trafikken og din nettsides relevans for et tema øker. Det viktigste er nettsider med innhold som brukere ønsker å komme tilbake til hele tiden. Oppdaterte nettsider er et must hvis du ønsker å holde på trafikken og øke den. Til syvende å sist er det kun Google som vet akkurat hvordan PR fungerer, men det som er helt sikkert er at det er svært mange faktorer. Jeg ville ikke hengt meg opp i PR som et nystartet nettsted/blogg.

Når det gjelder ditt spørsmål om cookies så er bransjestandarden 45 dager for cookies som plasseres etter ett klikk og 4 dager for iSales/viewtroughs/visningssalg. Noen opererer selvsagt med mindre eller mer. De aller fleste TradeDoubler annonsører har 45 dagers cookietid. Det er ikke bra å høre at det har tatt 2 måneder å bli godkjent for et program i TradeDoubler. Annonsør skal screen affiliates i løpet av 7 dager, men noen annonsører er sløvere enn andre. Det hadde vært veldig fint om du kunne ha sagt fra hvilken annonsør som brukte to måneder på å godkjenne deg slik at jeg kan ta det videre.
 

Mycade

Medlem
Det var Norgesuniversitetet som brukte så sabla lang tid. Men det er egentlig ganske ubetydelig nå, ettersom jeg har funnet en langt bedre affiliate nå (Med deres program).

Ettersom jeg fikk svar på det ang. cookies så gleder jeg meg virkelig å prøve ut flere nye programmer hos tradedoubler med den nye siden jeg holder på å bygge.

Mats@TD, har dere programmer innenfor Matlaging, matredskaper, o.l?
 
Topp