Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prispolitikk blant kodere/designere

ptomter

Medlem
Blir vanskelig å "bevise"

Men kanskje litt off-topic:
hvordan kan man egentlig bevise at programereren har jobba i 15 timer? personen kan jo ha gjort jobben på 10!

Dette er noe som man umulig kan bevise. Slik som jeg gjør det når jeg skal gjøre et oppdrag at jeg gir kunden et anslagsvis timeantall ut i fra erfaring på tilsvarende oppdrag. Alt utover dette timeantallet . eller om jeg ser at det vil gå mer tid med så tar jeg det med kunden med en gang jeg oppdager det. Noe jeg har erfart at kundene liker...
 

Tonny Kluften

Administrator
Et element som ikke er nevnt særlig her er pris på support og utvidelser.

Et firma kan fremstå som billig når de annonserer med at de lager et nettsted til 2500 kr og de faktisk lager nettstedet for deg til den prisen. Så kommer kunden for å få support, da begynner timeprisen å rulle, 800 kr timen, eller prisen pr ny "modul", 5000 kr. Da ser man at prisen ikke er for billig, totalen gjør at prisen er der den skal være når alt kommer til alt. Firmaet i dette eksemplet ødelegger altså ikke for andre selv om det ser slik ut ved første øyekast.

Så før man påstår at mange er for billige må man se på hvor mye de faktisk tar seg betalt totalt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Innen enkelt bloggdesign og forholdsvis simpel koding av wp-maler og slikt tilhører nok jeg den absolutte toppklassen når det kommer til pris. Jeg tar f.eks fra 16.000 kr eks MVA for en jobb som involverer enkelt design og oppsett. Det er forholdsvis mye når man tenker på at fjortiser og indere gjør "samme" jobben for $50.

Likevel, jeg har en særegen kompetanse på sosiale medier som jeg har bygget opp gjennom mange år. Denne kompetansen må du betale for. Denne kompetansen får du ikke hos inderen eller fjortisen. Et annet vesentlig poeng er at ved å ta høye priser for arbeid så priser du deg ut av "problemmarkedet", dvs kunder som vil ha alt gratis eller nesten-gratis, og som har en smørbrødliste av krav de krever å få gjennom. Fjortisene som skal ha noe gjort ringer ikke meg for å si det sånn. Jeg er aaaaltfor dyr.

Men bedrifter/reklamebyråer verdsetter kompetanse på en helt annen måte. De må ha en "voksen" sparringspartner som kan jobbe selvstendig og tenke selv. Og de betaler for det. Jeg jobber nærmest utelukkende mot bedrifter og organisasjoner, og priser meg etter det.

Et annet aspekt ved min høye pris er at jeg får færre kunder, som for meg bare er en fordel da jeg er 130% ufør og ikke skal/kan jobbe all verdens. Jeg har bare kapasitet på 1-2 oppdrag i måneden. Min høye pris forhindrer et rush av henvendelser. Samtidig gir de få oppdragene jeg såpass med penger i kassa at jeg får det til å gå rundt.

Når det er sagt så er jeg bare "glad" for at fjortisene og inderne tar seg av "problemmarkedet". Jeg er derimot ikke glad for umoralen som enkelte bedriftsledere kjører, der de betaler indere $5 pr time fordi "$5 uansett er så mye penger i Inda". Det er etter min mening umoralsk og utnytting av mennesker i en vanskelig situasjon. Etter min mening burde norske bedriftsledere betalt ihvertfall norsk minimumslønn uansett hvem de leier inn.

Gi inderen 120kr timen selv om han bare spør om 10 kr timen.
 

Krister

Romteknolog
Det jeg mener mangler, er en veiledning for designere og webutviklere. Selv kunne jeg ha tatt en kodejobb for 200 kroner fastpris, men da på grunn av at jeg ikke aner hva som er normalt å prise seg etter.

Kunne noen tenkt seg å lage en slik guide kanskje? Generelle priser, utførelse, dokumentasjon man bør gi kunden, o.s.v ;)
 

Bjørnar

Gründer
Krister: det der vil jo ikke virke, da det er så utrolig mange variabler som spiller inn. Det viktigste er at du selv får den prisen du vil ha.
 

Krister

Romteknolog
jebbis: Det har blitt sagt i tråden, at et wordpress tema til 2500 kroner er meget billigt. Selv hadde jeg kanskje gjort en jobb for en tusenlapp før jeg leste dette.

Det jeg mener er at det hadde vært greit om man kunne hatt noe å se etter. Det er ingen som selger hus til 100 kroner for eksempel.
 

Bjørnar

Gründer
nei, men dersom du går inn på rema1000 for å kjøpe en kvikk-lunch, så koster den der kanskje 9,- kroner. kjøper du den samme på ica, så koster den kanskje 12.

samme varen, forskjellig konsept, forskjellig pris.
 

Tonny Kluften

Administrator
Tja, som spesialist bør du ha en årslønn på minimum 400.000 kr før skatt.

Dette er et veldig raskt og veldig løst anslag:

Antall arbeidsdager i et år er 230, webfolk jobber kanskje 75% for kunder, resten av tiden går til opplæring, webforumet.no:rolleyes:, å holde seg ajour med nye WP versjoner, gå på butikken og kjøpe nyeste Illustrator osv. osv. Så effektive arbeidsdager blir 175 dager.

Lønn:175 arbeidsdager i et år. 400000:175 = ca. 2285 pr dag
Kontorutstyr, pc, software m.m = 50000 pr år = 285 pr dag
Reiser, overnatting til møter, research m.m = 25000 pr år = 142 pr dag
Sykeforsikringer, andre forsikringer,
medlemskap i foreninger osv: 15000 pr år = 85 pr dag

SUM = 2797 pr dag, dele på 8 timer = timespris på kr 349 + MVA 25% = 436 kr pr time. Billigere bør man ikke gå.

Som sagt, veldig raskt anslag...
 
Sist redigert:

Anders

Medlem
Problemet med prising i dette markedet er at det er vanskelig for en kunde å rangere de ulike tilbudene. De vet ikke hva som må kreves av koderen og hvilken kunnskap denne personen sitter på.
 

Bjørnar

Gründer
godt poeng, og det underbygger kanskje at man bør fokusere på enten noe annet enn pris - eller kanskje fortelle hva som ligger bak prisen. og det tror ikke jeg at man klarer med en annonse på Finn.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Gi inderen 120kr timen selv om han bare spør om 10 kr timen.

10 kroner i timen er faktisk mye enkelte steder i India. Om man betaler god indisk lønn, så vil det fortsatt være utrolig lavt i Norge. Men begge parter vil jo være fornøyde, så hva har det med saken å gjøre? Vi har en høy minstelønn i Norge, nettopp fordi det er dyrt å bo i Norge. I India ville 120 kroner vært nok til å leve i luksus.

Jeg vil påstå det motsatte, at det vil bli feil å betale så mye. Da ville plutselig alle andre selskaper der nede også forlanget like mye og plutselig er det ingen som vil outsource.. vips, så snur økonomien seg på hodet og de tjener ingenting.
 

peterandrej

pensjonert moderator
10 kroner i timen er faktisk mye enkelte steder i India. Om man betaler god indisk lønn, så vil det fortsatt være utrolig lavt i Norge. Men begge parter vil jo være fornøyde, så hva har det med saken å gjøre? Vi har en høy minstelønn i Norge, nettopp fordi det er dyrt å bo i Norge. I India ville 120 kroner vært nok til å leve i luksus..
Å? Hvordan vet du det? I Montenegro tjente leger 4000-5000kr i mnd da jeg var der i 2003. Likevel kostet maten omtrent det samme som i Norge. Klær var ikke vesentlig billigere. Levekostnadene var helt klart mindre, sett over ett, sammenlignet med Norge - men det var ikke så voldsom forskjell som du skulle tro.

Resultatet var episoder som følger:
En kelner serverte meg frokost klokken 08. Da hadde han jobbet i frokostsalen siden 06. Samme kelner serverte meg lunsj klokken 14. Samme kelner serverte meg middag klokken 19. På kvelden tok jeg en øl i baren. Samme kelner bak kranene. Han jobbet til klokken 3 i baren.

Dagen etter var han og serverte meg frokost igjen. Jeg spurte: Når sover du egentlig? - På vinteren, svarte han.


Jeg vil påstå det motsatte, at det vil bli feil å betale så mye. Da ville plutselig alle andre selskaper der nede også forlanget like mye og plutselig er det ingen som vil outsource.. vips, så snur økonomien seg på hodet og de tjener ingenting.

Klassisk tilnærming. "Vi underbetaler dere for deres eget beste.."
 

peterandrej

pensjonert moderator
Problemet med prising i dette markedet er at det er vanskelig for en kunde å rangere de ulike tilbudene. De vet ikke hva som må kreves av koderen og hvilken kunnskap denne personen sitter på.

Ja, det er sant. Nettet er blant de feltene i markedet der det er relativt sett størst sprik i kunnskapsnivået mellom kunde og tilbyder. Kunden vet vanligvis null, eller tilnærmet null, om hva som kreves.

Jeg vet jo hva en girkasse er for noe på en bil, og hvordan den funker. Sånn sett er det mindre avstand mellom meg og bilmekanikeren. Men det er ikke en kjeft som vet hva HTML er.

Så hva gjør vi? Vi overforenkler språket overfor kunden. Og det er jo ikke nødvendigvis en bra ting. "HTML? Det er språket vi skriver nettsider i.." "Hva?" "Øøøøh. HTML er som en bilmotor. Vi må ha en HTML for å få nettsiden til å funke. Få hjulene til å gå rundt.."

"Åja, skjønner.."
 
Topp