Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prispolitikk blant kodere/designere

ptomter

Medlem
Vi har webdesigner og programerere med utdannelse.
Vi den gruppen som har jobbet så mye med disse tingene og har opparbeidet seg kunnskap, og så har vi den gruppen som kan lage noe i frontpage og kalle seg webdesigner/koder. Denne tråden skal ikke gå på hvem som har rett og ikke rett til å kalle seg koder eller webdesigner. Denne tråden skal gå mere på hva menere dere i forhold til priser og etikk blant de som utfører slik arbeid?

Har blant annet kjørt flere konkurranser hos både store og små firma på markedet. Her er prisforskjellene på timeslønn alt fra 300 til 1200 kroner timen for akkuratt det samme arbeidet.

Har selv prøvd metoden skaffe jobb via finn, kolleager, norskwebforum og andre internett kanaler, uten noe hell. Sist gang tenkte jeg kanskje jeg priser meg for "høyt" og da la jeg inn pristilbud på 2500 kroner for et wordpress design med 20 sider og litt funksjoner, da følte jeg virkelig at jeg hadde solgt sjela mi og ville jobbe gratis vis jeg fikke denne jobben. Fikk tilbake at vedkommende hadde fått jobben billigere av en annen på (norskwebforum).

Hva synes dere? Er det rett av folk å prise seg så langt ned at de ødelegger for andre seriøse på markedet? Dette er jo etter min mening en ukultur som ikke bare er blant små enkeltmannsforetak som vil leve av det men begynner også bli en ukultur blant større firma! Burde det være noen "uskrevne" regler om dette?
 

Ståle

Medlem
Det er jo slik i mange markeder. Konkurranse.

Hvis man ikke trenger allverden, men bare skal ha et enkelt WP oppsett eller lignende, og man ikke trenger nevneverdig med kunnskap til å sette det opp, så er det jo klart at man kan få dette billig. De aller fleste som har jobbet litt med WP kan sette opp en side med "unikt" design, og ser man på det som en hobby, så er det mange som ikke tar seg så godt betalt.

Men hvis kunden derimot ønsker et gjennomtenkt design, med call to actions, gjennomført profil etc så trenger man en del kunnskap og erfaring, og da kan man gjerne ta seg betalt deretter også.

Man må finne rett målgruppe for produktet/kunnskapen sin, og hvis man gjør det, så kan man også få bedre betalt.
 

Bjørnar

Gründer
uansett hvilket marked man opererer i, så er det alltid noen som kan gjøre ting billigere enn "fagfolk". om det er maling av hus, fiksing av bil, eller design og oppsett av websider.

det gjelder å finne sin greie, sin plass i markedet. at du ikke får de oppdragene du selv føler at du "har solgt sjela", så kan det kanskje tenkes at du er en drivende flink fyr, men ikke helt har funnet din plass i terrenget? det går ikke på kvalifikasjoner, men mer på hvilke markeder du sikter deg inn på.

dersom du er "reiser rundt" på nettet for å finne deg oppdrag, så er du på de samme plassene / markedene som de grisebillige 15-åringene.

dersom du selv tar opp telefonen eller besøker noen bedrifter personlig, så tror jeg du vil lykkes på en helt annen måte. for der er du mye mer alene om kundene.
 
Jeg har stusset litt over enkelte firmaer (se på Finn.no f.eks) som priser seg så ekstremt lavt. Både hva gjelder design av logo og nettsider. Jeg kan rett og slett ikke forstå hvordan de kan få hjulene til å gå rundt.

Og når det gjelder at man finner andre på diverse forum osv som er rimeligere, så er det jo naturlig, som tidligere nevnt: 15 åringer som fortsatt bor hjemme etc. Men det er faktisk noen firmaer som også tilbyr slikt billig og det er her jeg virkelig stusser isåfall.

F.eks bestill en logo for 500 kr og få 10 unike utkast dagen etter...? Den type ting.
 
Sist redigert:

zapotek

Medlem
Problemet er typen "brorsan sitter så mye på dataen at han kan lage nettside for oss gratis" om ikke ditt firma gjør det råbillig. At siden ser ut som gjørme har ikke noe å si. "Det blinker jo overalt og den er dritkul jo!!! Spesielt de store 3D fontene brorsan har brukt".

I andre enden av skalaen har vi store webdesignbyrå som bruker massevis av penger på reklamekampanjer og tar seg urimelig godt betalt for svært enkle nettsider. Type: "Nåh!! Du må ikke bruke vanlig hosting på nettsida til frisørbutikken din. Vanlig hosting er ikke sterkt nok vet du. Vi har dog en løsning til kun kr 2000,- pr måned (i tillegg til implementering av designet kun kr 130 000,-) som er kjempesterk og veldig fordelaktig med tanke på søkemotoroptimalisering".

Sukk...
 

Ståle

Medlem
Jeg syns jebbis oppsumert svært godt det jeg prøvde å si i slutten av mitt innlegg.
 

zapotek

Medlem
Robin:
Jeg har stusset litt over enkelte firmaer (se på Finn.no f.eks) som priser seg så ekstremt lavt. Både hva gjelder design av logo og nettsider. Jeg kan rett og slett ikke forstå hvordan de kan få hjulene til å gå rundt.

De FÅR ikke hjulene til å gå rundt. De holder på en liten stund og selger både webdesign og support til omtrent gibortpris. Etter ei stund har de ikke til smør på brødet og begynner i en annen jobb. Supportavtalene klarer de ikke holde, og slutter å ta telefonen når kundene ringer. Jeg har vært borti MANGE som kjøpt nettsider av slike. Klin umulig å få tak i personen/firmaet som har laget sida, enda de har betalt for support.
 

ptomter

Medlem
Vet markedet mitt

dersom du selv tar opp telefonen eller besøker noen bedrifter personlig, så tror jeg du vil lykkes på en helt annen måte. for der er du mye mer alene om kundene.

Markedet jeg vanligvis jobber med er 50k og oppover men det er ikke alltid lett å få jobber helle i dagens marked da det er stor konkurranse.
 

Bjørnar

Gründer
og så kommer oppgulpet mitt:

dette går ikke til trådstarter eller direkte til noen andre her, men jeg føler at det er et gjennomgangstema at de som prøver å leve av dette klager over at andre er for billige etc.

jeg er enig i at det er mye søppel på markedet. men man får overhodet ikke flere kunder av å være enige om dette. man bør heller gjøre noe med det. kanskje se på alternative inntjeningsmuligheter? kanskje ta opp telefonen? kanskje vurdere en annen type markedsføring? har man rett produkt til de rette kundene? tror vi må bli flinkere til å tenke alternativt, både på oppdrag, kunder, markedsføring, marked osv osv.
 

ptomter

Medlem
Joda

og så kommer oppgulpet mitt:

dette går ikke til trådstarter eller direkte til noen andre her, men jeg føler at det er et gjennomgangstema at de som prøver å leve av dette klager over at andre er for billige etc.

Du har nok rett at dette er et gjennomgangstema, men på ingen måte "klage" men er heller mere for å få synspunkter og innspill hva dere andre mener. Bedre få litt feedback enn å sitte å gruble for seg selv
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Sånn jeg ser det så er det nybegynnere som har det så billig som feks 200kr i timen...
De har ingen form for "store" utgifter og de trenger kanskje ikke mer enn de 3000 kr de tjener på å sette opp en side for å dekke en mnd eller harry turen til sverige neste helg..

Kan si med meg selv at jeg har aldrig tjent noen store summer på nettet. Men hvis jeg hadde fått et tilbud til å feks lage en veldig simpel HTML side og jeg hadde vist med meg selv at dette kan jeg få til bra, og tjent 2000 kr hadde jeg gjort det.. Jeg har jo trossalt ikke noe behov for noen store summer for å betale ansatte eller lokaler eller noe.
 

Bjørnar

Gründer
@ptomter: det har du selvsagt helt rett i, og derfor påpekte jeg at dette går ikke direkte til personer, men at dette er et tema som har vært diskutert i mange år, uten at noen har klart å blitt enige om annet enn "det er noe dritt".

jeg hadde ikke skrevet her, dersom jeg ikke hadde ønsket en diskusjon rundt temaet. alt for lenge har dette temaet vært "klaging" men jeg ser nå konturene av en fruktbar diskusjon :)
 

ptomter

Medlem
Blir helt feil av deg å si...

Sånn jeg ser det så er det nybegynnere som har det så billig som feks 200kr i timen... .

Som sagt innledningsvis så har jeg nettopp kjørt en konkurranse på doffin hvor store og profesjonelle firma som har vært etablert i et 10 år. priser seg så lavt ned... så vil jo dette ødelegge for andre i markedet... så da er det ikke bare at nybegynnere gjør det... men kanskje dette er en taktikk for å få oppdrag?
 

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
Ja godt mulig det. men hvis det er store bedrifter ville jeg tro at de gjør noe annet for å få prisen opp... kanskje bruker lengere tid på et prosjekt?

Men kanskje litt off-topic:
hvordan kan man egentlig bevise at programereren har jobba i 15 timer? personen kan jo ha gjort jobben på 10!
 
men jeg føler at det er et gjennomgangstema at de som prøver å leve av dette klager over at andre er for billige etc.

Et godt innlegg, resten også forøvrig. Er også mange som klager over sider som 99designs.com osv. Har egentlig ikke brydd meg om det tidligere og gjør det vel fortsatt ikke da det ikke er meg det går utover.

Men har hørt flere historier hvor folk har fått designet noe på disse sidene bare for i ettertid å finne ut at det er rip-offs av andres design. Det går jo mest utover kunden i disse tilfellene, da designeren gjerne er et anonymt nick.

I alle tilfeller er det jo kunden det går utover. Enten ved at designet man får er stjålet og at man da risikerer rettsforfølgelse eller at det rett og slett bare er dårlig.

Ellers. Tror nok også direkte salg er veien å gå, kontakte potensielle kunder direkte selv og selge seg inn. I alle fall i starten.
 
Topp