Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Den store regnskapstråden

testdriver

Ha det bra..
K

Kontoristen

Guest
Jo, mener det er akkurat her forskjellen ligger :( MEN er ikke regnskapsfører, så mulig noen kan arrestere meg.

Helt riktig! Kunder som betaler med kort på feks Rema 1000 kalles for kontantsalg, kunder som betaler med kort over nett er ikke går ikke under betegnelsen kontantsalg.
 
K

Kontoristen

Guest
Tenkte jeg skulle gi en kort og enkel forklaring på hva et bilag er:
Et bilag er en dokumentasjon på på hva som har gått inn og ut av din bankkonto, et bilag kan være kvittering, faktura, kassaoppgjør o.l
 

testdriver

Ha det bra..
Helt riktig! Kunder som betaler med kort på feks Rema 1000 kalles for kontantsalg, kunder som betaler med kort over nett er ikke går ikke under betegnelsen kontantsalg.

Er du sikker på det? Det er jo stikk i strid med uttalelsen fra Bedin, som skriver at det regnes som kontantsalg og at dagsoppgjørene kan spesifiseres i et regneark.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Bedin? Tja....

9.6 Krav til dokumentasjon... - regjeringen.no
Par. 9.6.1:
"Kontantsalg er i utkastet til god regnskapsskikk for registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger definert som ”omsetning der betalingen er mottatt ved levering”."

Så i mitt tilfelle regnes salg via internett ikke som kontantsalg tenker jeg, ettersom jeg legger ved faktura eller får pengene på forskudd.
Jeg har meget lite lyst å begynne med registrering av dagsoppgjør :p
 

testdriver

Ha det bra..
Jeg kan ikke skjønne at det skal være nødvendig for absolutt alle som driver salg over nettet, men det vil jo være en stor fordel for mange av oss.
 

kongen

kongemedlem
Tenkte jeg skulle gi en kort og enkel forklaring på hva et bilag er:
Et bilag er en dokumentasjon på på hva som har gått inn og ut av din bankkonto, et bilag kan være kvittering, faktura, kassaoppgjør o.l

Så hvis jeg har 1000 salg i måneden som betales inn til min PayPal-konto, for så å overføre penger én gang i måneden fra PayPal-konto til min norske bankkonto, så blir det kun étt bilag?

Hvis så er tilfelle, så kan jo regnskapsføringen bli en drøm å utføre...
 
K

Kontoristen

Guest
Så hvis jeg har 1000 salg i måneden som betales inn til min PayPal-konto, for så å overføre penger én gang i måneden fra PayPal-konto til min norske bankkonto, så blir det kun étt bilag?

Hvis så er tilfelle, så kan jo regnskapsføringen bli en drøm å utføre...

Det blir da 1000 bilag, husk at dine kunder har rett på bilag også
 

zapotek

Medlem
Annet spørsmål til folket: Dere som har under 300 bilag i året + enkeltmannsforetak. Lager dere bilag av transaksjoner mellom egne bankkontoer? Altså om du feks overfører 5000,- fra en driftskonto til en person/forbrukskonto?
 
K

Kontoristen

Guest
Annet spørsmål til folket: Dere som har under 300 bilag i året + enkeltmannsforetak. Lager dere bilag av transaksjoner mellom egne bankkontoer? Altså om du feks overfører 5000,- fra en driftskonto til en person/forbrukskonto?

Jeg anbefaler følgende:
Print ut bilaget for transaksjonen i din nettbank og lag et bilag/dokument i feks word hvor du skriver privat uttak, kontonummer og dato.

Bankbilaget og worddokumentet stiftes så sammen og lagres.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg gjør ikke det. Jeg betaler skatt over regnskapsmessig fortjeneste (faktura og andre bilag).

Banksaldo har mest med balansen å gjøre, og den trenger ikke være 0 uansett, pga at det er min bankkonto som jeg også bruker som privatperson - jeg er jo ENK.
Sånn sett er det uvesentlig med en balanse for skattemyndighetene egentlig, samt nokså uvesentlig hvor pengene flytes hen og hvor de kommer fra.
Såvidt jeg vet ihvertfall. Håper ikke jeg tar feil her :p
 

zapotek

Medlem
Ja, slik tenker jeg også Pong. I et enk.foretak er jo personen og firmaet samme sak. Vi skal skatte av alt overskudd i foretaket, og det er jo ganske enkelt alt som kommer inn minus alt som går ut.
 
Topp