Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Blogge på Norsk eller Engelsk?

Ståle

Medlem
Ok, har hatt tanker om å starte en "tjen penger online" blogg ganske lenge, og tenkte å starte en etterhvert.

Bloggen blir bassert på de samme temaene som Shoe og Chow tar for seg.

Spørsmålet jeg egentlig sliter med, skal jeg blogge på Norsk eller Engelsk?

Fordel med Norsk er jo at konkurransen er mye mindre, og muligheten til å ta en stor andel av markedet er absolutt til stede - ulempen er at dette markedet er knøttlite.

Fordelen med Engelsk er jo at markedet er enormt - mens ulempen er at konkurransen er like enorm.

Hva tror dere? Noen erfaringer?

(Har sett noen blogger i samme sjangeren skiftet fra norsk til engelsk dette året, så kanskje det er like greit å kjøre det fra starten av?)

Diskuter!
 

Ståle

Medlem
Skal du blogge om SEO, affiliates, Google osv.? Hva med å blogge på norsk og betale svensker og dansker for å oversette til deres språk. Altså ha tre like blogger på forskjellig språk.

Stemmer det.

Hadde jo vært en idè det, men kostbart i begynnelsen, da trafikken ikke være den største?

Er det ikke bedre å da ha en blogg som samler all trafikk?
 

peterandrej

pensjonert moderator
For en stund siden ble jeg intervjuet av Dinside.no om å tjene penger på nett. Hadde voldsom kredibilitet blant det knøttlille bloggmiljøet om hvordan man tjener penger på blogging - hovedsaklig fordi jeg var ærlig om at blogget på grunn av penga.

Jeg la over til engelsk fordi jeg skal bruke bloggen til å promotere mine themes for WP - som jeg skal selge massevis av bare jeg får laget dem. Dette kommer jeg til å tjene atskillig mer på enn å blogge om Tradedoubler.

For å være ærlig; blogger du om å tjene penger på norsk vil du tjene noen hundrelapper i måneden hvis du er heldig. På det samme området på engelsk er du nok sjanseløs dessverre - nisjen er nok "noe" oppbrukt for å si det forsiktig.

Mitt råd: Finn deg en nisje innen å tjene penger på nett. Hvilken nisje du bør velge er jo opp til deg, men vær så spesifikk som mulig. Hva med "make money on Facebook" eller "make money on (et eller annet smalt felt som du kan dominere)"?

Tar du opp konkurransen med Chow og Shoe taper du. Du må finne et felt de ikke dekker.
 

basicus

SEO Eggspert
Shoe har jo mer enn 20.000 unike i døgnet, så han blir nok noe hard å konkurrere med ja :) Personlig synes jeg det er viktig å ha klart for seg to ting i forhold til blogging/publisering:

1. Hvilke tidsperspektiver har du på det du gjør.
2. Hva er hovedmålet med prosjektet.

Punkt 1 handler om å ha klart for seg hva man er villig til å legge ned av tid og ressurser for å komme dit man vil.

Punkt 2 handler om å vite hva som er målet. Mange glemmer det.

I mitt tilfelle blogger jeg på norsk på Digge — Diggbare ting og tang for liten og stor. fordi det passer best inn med mine kort- og langsiktige målsettinger. Dessuten liker jeg bedre å skrive på det språket som faller meg mest naturlig - altså norsk blir da mitt førstevalg.

I forhold til målsettinger den helt klar for sitet: Jeg ønsker å delvis bygge opp et merkenavn rundt meg selv - og dernest ønsker jeg å rekruttere nye kunder.

Aller sist i mine mål med sitet kommer direkte inntekter fra det i form av reklame.

Jeremy startet opp bloggen sin etter å ha vært aktiv på DP lenge, og derfor hadde han med seg en skare mennesker før han i det hele tatt begynte å dra trafikk fra andre kilder. Han hadde med andre ord bygd opp varemerket over lang tid før han tok skrittet fullt ut.

Jeg går selv litt motsatt vei av det han gjorde på Digge — Diggbare ting og tang for liten og stor.

Jeg bruker direkte mine kunnskaper innen SEO til å bygge opp et trafikkgrunnlag fra søkemotorene - uten å gå veien om å bygge opp en leserskare først.

Uansett - du må ha klart for deg hva du vil med sitet - og deretter skrive om temaer du har god greie på tror jeg. Dessuten er det viktig å ikke være redd for å by på seg selv når man skriver.

Hm.. Det blei mye usammenhengende i innlegget mitt ser jeg. Håper du får noevettugt ut av det ;)
 

Ståle

Medlem
For å være ærlig; blogger du om å tjene penger på norsk vil du tjene noen hundrelapper i måneden hvis du er heldig. På det samme området på engelsk er du nok sjanseløs dessverre - nisjen er nok "noe" oppbrukt for å si det forsiktig.
Nja.. Det må da være mulig å få mer ut av den Norske webmaster eliten? Hadde igrunn vært litt morsomt å sett tall på hvor mange vi er igrunn.

Mitt råd: Finn deg en nisje innen å tjene penger på nett. Hvilken nisje du bør velge er jo opp til deg, men vær så spesifikk som mulig. Hva med "make money on Facebook" eller "make money on (et eller annet smalt felt som du kan dominere)"?
Kjempeforslag dette, men er redd for at det fort kan bli litt snevert? Det er ikke mange store aktører som det er verdt å lage en helt egen blogg om.
Tar du opp konkurransen med Chow og Shoe taper du. Du må finne et felt de ikke dekker.
Vel, man trenger ikke nødvendigvis å konkurrere, det går fint ann å leve side om side, men jeg nevnte de to for å illustrere hva slags tema jeg ønsker å blogge om, ikke hvilken posisjon i markedet jeg har planer om å ta. :)

Uansett - du må ha klart for deg hva du vil med sitet - og deretter skrive om temaer du har god greie på tror jeg. Dessuten er det viktig å ikke være redd for å by på seg selv når man skriver.
Dette tror jeg er kilden til en suksessrik blogg, det å by på seg selv. Jeg, som mange andre (håper jeg) er redd for å by nok på seg selv. Redd for å bruke fulle navn, redd for å dele informasjon og ideer som andre kan tjene på, og igjen da være en direkte konkurrent. Dette er helt klart holdninger som må bort hvis man skal opp og fram som en blogger.

Dere som benytter deres fulle navn, har dere opplevd noe negativt i sammenheng med det? Positivt?
Lett skal det ikke være. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er ikke "eliten" du tjener penger på. Det er alle de som vil BLI som eliten ex Chow og Shoe tjener penga på.

Og nei, du tjener ikke noe særlig på å henvise nordmenn til Google Adsense og Tradedoubler. Noen hundrelapper i måneden. Max. Det er rett og slett for få folk i Norge.

Du kan jo prøve å blogge om de utenlandske affiliateprogrammene (som det finnes millioner av) - på norsk. Det tror jeg ikke det er noen som har gjort før. Samtidig vil jo markedet ditt bli nordmenn med engelske sider beregnet på et amerikansk publikum. Og de er det jo ikke så mange av, ikke sant?
 

Gomlers

Member
Har aldri opplevd å få noe annet tilbake enn "Hi Roger" - "How are you Roger?" - "Here's a
question for you Roger" osv.. Men nå er det mulig engelsktalende har en litt annen holdning
til de som driver en eller annen form for geskjeft på nettet.. Det er liksom litt mer normalt, og
det siste de gidder å henge seg opp i, er navnet på han / henne som tilbyr den varen eller
tjenesten de er ute etter. Kan vel hende det er anderledes i Norge hvor miljøet er mindre.
En annen ting er vel at nordmenn fort blir litt redd for å stikke seg frem i mengden. Vi vil
helst være litt tibakeholdne, mens amerkikanere lærer motivasjon og public speaking fra 2nd
grade.. så der er holdningen helt anderledes.

Men vi i Norge må huske på en ting. 4.700.000 mennesker, hvor 3.000.000 av dem er på
nettet, er liksom ikke så lite miljø allikevel :)

Tror neppe det er farlig å blogge / drive sider med sitt ekte navn, ved mindre du holder på
med noe som du ikke vil at barn/ektefelle/foreldre eller annen familie skal få greie på ;)
 

Gomlers

Member
Og nei, du tjener ikke noe særlig på å henvise nordmenn til Google Adsense og Tradedoubler. Noen hundrelapper i måneden. Max. Det er rett og slett for få folk i Norge.

I beg to differ..
Kanskje hva angår blogger, men jeg har en side i norge som faktisk
genererer 2-2500,- bare på adsense hver måned. Markedet her er lite, maks
30.000 mennesker. Men allikevel så går det faktisk ganske bra.

Det er klart, jeg er avhengig av å nå ut til nesten alle 30.000,- HELE tiden
for å få til de 2500,-/mnd. men det går.

2500,- er selvfølgelig også bare hundrelapper i forhold til 25000,- som jeg kanskje kunne gjort i USA, men jeg synes nå det blir litt feil å si hundrelapper
allikevel ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Gomlers: Er de adsensepenga fra annonser fra adsense, eller kommer de fra at du henviser folk til programmet?? Hvis det er det første du refererer til, så har jo jeg også erfaring med at det absolutt er mulig å tjene penger på.

Hvis det er det andre, altså henvisninger til adsense - så tjener du rundt det dobbelte eller tredobbelte av det JohnChow drar inn på samme greia hver måned. Da er du pr def verdens største adsense henviser.

Vi snakker ikke om å tjene penger på generelle adsense annonser her, vi diskuterer om det er mulig å tjene penger på å blogge om å tjene penger. Og, da tjener du max noen hundrelapper i mnd på henvisninger til adsense og tradedoubler - som tross alt er de eneste reelle alternativene for norske bloggere på norsk.

Faktum er jo at Chow ikke tjener all verdens på slike henvisninger heller. Han drar inn penga på private annonsesalg - og da kan du jo blogge om hva som helst.

Vi diskuterer to forskjellige ting her. Jeg mener at det er max noen hundrelapper å tjene på typisk henvisninger og slikt. På norsk. Men, du kan SELVFØLGELIG tjene masse mer på private annonsesalg, generelle adsense annonser, tradedoubler annonser, osv - MEN DA ER JO TEMAET LIKEGYLDIG.

Jeg er snart klar med min tulle-/kjendis-/babesblogg, og den skal jeg tjene masse gryn på med adsense og private annonser og slikt. Faktum er at jeg faktisk vet hva jeg snakker om her da jeg faktisk har drevet en slags tjene penger på blogging blogg på norsk. Og det tjente jeg noen hundrelapper i måneden på i rene henvisninger. Tenk deg det følgende:

1 henvisning til tradedoubler - 10-20 kr (eller hva det var)
1 henvisning til adsensen - $5

Du skal referere jævlig mange før det der blir noe å snakke om.
 

Gomlers

Member
Hvis det er det andre, altså henvisninger til adsense - så tjener du rundt det dobbelte eller tredobbelte av det JohnChow drar inn på samme greia hver måned. Da er du pr def verdens største adsense henviser.

Da er det neppe det andre jeg sikter til ;)
- Jeg snakka om vanlig adsense annonser..

Så my bad..

Jeg leste ett innlegg hvor en (kanskje du) satte spørsmålstegn ved mattekunnskapene... Jeg stiller herved spørsmål til mine leseferdigheter.
I don't beg to differ allikevel... :)
 
Topp