Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Analytics ulovlig i Tyskland - bøter opp til $75k!

picxx

Well-Known Member
Latterlig, men here we go: [/sic]

Synes ikke det er latterlig i det hele tatt, men tvert imot, et greit standpunkt mot den rasende stormen av informasjon om privatpersoner som hver dag blir skyfflet ut på internett.
 

testdriver

Ha det bra..
Det finnes da langt verre statistikkprogram enn Analytics. Som det skrives i kommentarfeltet, er ‘tail -f /var/log/apache/access_log’ også ulovlig i Tyskland?

Man kan enkelt velge å skru av cookies hvis man ikke ønsker å legge igjen så mange spor. Dette vil selvsagt gjøre ting vanskelig på nett, men nå er det jo sånn det derre internettet fungerer. Kanskje forby hele sullamitten?

Nei, det her var merkelig. Det er ihvertfall min mening.
 

picxx

Well-Known Member
Kanskje forby hele sullamitten?

Kanskje det?
Eller kanskje bare rett og slett behandle nettet som nok en kommunikasjonsform?
Eller behandle det som en informasjonskanal?
Spørsmålene er mange, og det er greit at noen setter grenser.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg syns faktisk det kanskje er et steg i riktig retning jeg også. Jeg må jo innrømme at jeg egentlig ikke liker tanken på at uansett hvor jeg beveger meg på internett så sitter faktisk eierne bak nettstedene på alt av informasjon om min datamaskin. Jeg kan ikke forstå hvorfor DU (DU = 'Webmasteren') skal sitte på alle disse opplysningene uten at jeg har gitt deg samtykke til og samle dem inn.

Jeg forstår jo en webmasters frustrajon over noe slikt også, men er du ikke litt enig i at du syns det kan være litt galt og samle inn detaljer om brukerne uten at de samtykker i det, testdriver?
 

testdriver

Ha det bra..
Jeg synes det er veldig viktig å sette et skille mellom statistikk over gjennomsnittsbrukeren, og statistikk og personopplysninger over enkeltbrukere. Det finnes langt verre og mer sensitive ting å tracke enn de opplysningene man får ut av Analytics.

Jeg tror alle her inne som driver nettbutikk seriøst er enig i at Analytics eller andre, lignende statistikkverktøy er essensielt for å være konkurransedyktig i dagens marked. Forbrukere - de som forsøkes å beskyttes - er til syvende og sist taperne her.

Selvsagt er webmastere adaptive og vil tilpasse seg med alternative/lignende statistikkverktøy, så i første omgang vil nok ikke dette bli noen krise. Men hvorfor stikke kjepper i hjulene...?

Anbefaler denne:
Skummel utvikling innen webanalyse og lovendringer | Metronet
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg er helt enig med deg. Til syvende og sist er det jo faktisk forbrukeren som får en dårligere opplevelse her, men det er vel ikke ulovlig og samle inn statistikk om brukerne dersom brukerne har godtatt at det kan gjøres, f.eks ved å klikke av en boks i et registreringskjema? Om man vil vite hvor mange besøkende man har så er vel heller ikke det ulovlig.

Sånn egentlig er det jo tullete av tyskerne da, men de får nå styre på som de vil der nede for mitt vedkommende. UHM - Når jeg kom til å tenke på det, så står jo serveren min i Tyskland. Gjelder dette bare nettsteder som er hostet i Tyskland, eller må de også være rettet mot tyskerne?
 

testdriver

Ha det bra..
Slik jeg har forstått det, er det kun Google Analytics som har blitt ulovlig. De er riktignok størst, men det finnes da en hel del andre verktøy som er langt, langt mer aggressive enn Analytics. Spent på hvordan Google vil svare på det her...

Registreringsskjemaer og lignende er nok fortsatt lov, men dette vil aldri kunne bli et fullverdig substitutt for webanalyse.

Såvidt jeg har skjønt, er det toppdomenet .de dette gjelder for. Har en tysk side jeg nå har fjernet Analytics fra.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det er jo egentlig litt galskap at de blokkerer Google Analytics av alle verktøy som finnes der ute. Enten alt eller ingenting sier nå jeg. Om det kun er Analytics som er utestengt da liker jeg ikke dette. Her ligger det jo åpenbart noe bak som vi ikke vet om.

Om det er noe jeg personlig mener skulle vært stoppet, og da i absolutt hele verden, så er det slike coocies som Google samler inn for å levere relevante annonser til MINE surfevaner. Det misliker jeg sterkt.
 
Topp