Kjapp og trygg hosting for Wordpress

CarbonCopyPro

Mortenxx

Medlem
bodil:
Jeg fant ut at det var altfor komplisert å avgjøre om dette var pyramide eller ikke, så jeg overlot avgjørelsen til de som har fullmakt til å vurdere dette den 18. august (Lotteritilsynet).

Jeg regner selve produktene som lovlige, men jeg regner markedsføringen som ulovlig. Oppgaven med å avgjøre dette ble overlatt til Forbrukerombudet 18. august. Jeg overlater avgjørelser til "rett instans" hvis jeg ikke klarer å vurdere forholdene godt nok selv. Dette er mer "rettferdig" både mot de som er for eller imot dette konseptet.

Inntil det er fastslått om dette er lovlig eller ikke er det opp til den enkelte å bruke "sunn dømmekraft" og egen vurderingsevne når man avgjør om man skal drive denne virksomheten eller ikke. Siden saken har vært synlig i media siden tidlig i november bør man ha sjekket grundig før man starter med dette. "Jeg handlet i god tro" er lite troverdig hvis dette blir kjent ulovlig.

Du må altså selv bedømme om du verver folk inn i samme system som deg selv, eller om du driver med ordinært salg av produkter/tjenester rettet mot et ordinært marked "utenfor systemet". Kombiner dette med en vurdering av om det er inntektene som er hovedmotivet eller om det er produktene som lokker deg.

Du kan teste dine egne motiver på hva som var dominereende grunn for å starte dette? Mest sannsynlig lot du deg ikke lokke av selve produktene - men av inntektsmulighetene? Produktene har rett og slett ikke nok appell til å være salgbare (til den prisen) uten et ekstra lokkemiddel.

Deler av produktene ville vært "salgbare" om de hadde blitt solgt enkeltvis og ikke som en "pakke". Her regner jeg internettmarkedsføring som mest "salgbar" hvis prisen hadde vært noenlunde kurant.

Men hvem pokkern ville f.eks. kjøpt M2 her i Norge? Produktet var opprinnelig rettet mot et USA i fremgang, hvor boligprisene steg med 12 prosent i året og folk "følte seg rike". Produktet er tilnærmet usalgbart uten det ekstra lokkemiddelet som tilbys i form av inntektsmuligheter. Produktet er ikke engang modifisert for å passe inn i det norske markedet - hvem i allverden har bruk for amerikanske rådgivere?

Jeg tviler også på at noen ble "tent" av M3 "Møt andre millionærer". De fleste deltakere som har ytret seg på forum gir ikke akkurat inntrykk av å føle seg hjemme i "millionær-miljøet", selv om flere kanskje er "wannabes".

Markedsføringen:
Markedsføringen her i Norge har vært dønn villedende og trolig også ulovlig. Dette har konsekvent blitt presentert som "inntektsmulighet" og "tjen mye penger", mens sannheten er godt skjult i diverse "disclaimere" som de færreste vil sjekke grundig Du hadde ALDRI inngått en så sær avtale om du ikke hadde blitt lokket med store inntekter?

Jeg tviler på at en eneste en av de som har startet dette i Norge har følt seg særlig "tent" av produktene - muligens bortsett fra internettmarkedsføring-delen. Samtlige har blitt lokket av løfter om "drive egen business" og "tjen store penger".

De fleste gir også inntrykk av å være svært lite erfarne når det gjelder forretningsmessige avtaler og hva som er en god eller dårlig avtale (sjekk disclaimerne NØYE, og overse dine egne motiver om inntekter). Mange velger å stole på SELGEREN fremfor å sjekke betingelsene selv, eller bedømmer selgeren og ikke produktet ("hun er jo personlig kristen?"). Folk med solid og allsidig erfaring gjør sjelden slike tabber, men dette konseptet sikter seg inn mot folk med liten erfaring i forretninger.

Presentasjon av konseptet legger også betydelig mer vekt på "evne til å følge instruksjoner" enn på "evne til å ta selvstendige avgjørelser". Dette er definitivt ikke et godt tegn for en som skal drive egen virksomhet, ihvertfall ikke når det nevnes spesielt som et av kriteriene man trenger for å lykkes.

Markedsføringsloven:
Ny markedsføringslov ble vedtatt i juni 2009 såvidt jeg husker. Du finner lovtekst og forklaringer bl.a. hos Forbrukerombudet - Forbrukerombudet

En vesentlig ting i den nye loven er at den er basert på EU's regelverk og stort sett er felles i hele EU-området. Den er blitt forenklet på en rekke punkter, og dette gir bedre adgang til å iverksette tiltak hvis en virksomhet driver ulovlig. Mange tilfeller er "standardisert" som ulovlige, mens de tidligere måtte tolkes enkeltvis

Det litt spesielle i Norge er at det er Lotteritilsynet som håndterer saken hvis det er snakk om pyramidevirksomhet, mens andre deler av loven blir håndtert av forbrukermyndigheter. Dette gjør at også andre regelverk blir innblandet - så pyramidevirksomhet virker mer tidkrevende å stoppe.

Det er ikke snakk om at "markedsføringen passer kanskje ikke helt inn i Norge". Det er mer sannsynlig at markedsføringen er ULOVLIG enn at den ikke "passer inn".

Uføretrygdede:
Jeg fatter ikke hvorfor folk drar frem dette temaet når de skal "forsvare" sin egen virksomhet? Dette har gått igjen i enkelte forumtråder (Hegnar Online), og blir vanligvis presentert av MLM-ere hvor virksomheten er ansett for å være tvilsom. Vanlige utsagn er "det er bedre å TJENE penger enn å være uføretrygdet", "toppnettverkere fortjener høy lønn" og "toppnettverkere fortjener respekt".

De overser at de fleste uføretrygdede trolig ville styrt unna hvis virksomheten er ansett for å være "litt tvilsom" - de er hverken mer eller mindre motivert for slike konsepter enn resten av befolkningen. De overser også at "uføretrygdet" er omtrent like respektert i befolkningen som "pensjonist" - de aller fleste kjenner noen fra begge grupper eller har familie- eller venneforhold til noen. "Uføretrygdet" er rett og slett sosialt akseptert blant størstedelen av befolkningen, selv om de færreste frivillig ville valgt en slik rolle hvis de er yrkesaktive.

Over en viss alder vil de fleste også være klar over risiko for å bli uføretrygdet selv - siden naboer eller venner blir det av ulike grunner.

Hvis virksomheten blir kjent ulovlig er det tvilsomt at denne vil regnes som særlig "bedre" enn å være uføretrygdet. Du er kort og godt avhengig av at virksomheten skal bli regnet som lovlig for at "folk flest" skal respektere den. Foreløpig er risikoen høy for at denne virksomheten vil bli ansett som "lite respektabel" - hvis du bedømmer omtaler i media.

Morten
 

peterandrej

pensjonert moderator
Meget godt innlegg fra Morten over her. Og han nevner et viktig aspekt, som også er det aspektet jeg synes er mest interessant med opplegg som CCP; nemlig hvilke personer det er som "går rett på" slike greier. Litt flåsete har jeg nevnt tidligere at deltakerne i CCP hovedsaklig er "Frp'ere", og det mener jeg fortsatt, bare at jeg vil spesifisere hva jeg mener med uttrykket:

Frp-velgere er den gruppen velgere med lavest utdanning av alle velgere, og tjener også litt mindre enn snittet. Ingen Frp'ere bor på "vestsiden", og jobber hovedsaklig i privat sektor. Dette er ikke synsing. Det finnes bredt forskningsmateriale som bygger opp under akkurat dette, på samme måte som vi vet at Høyrevelgere tjener litt mer enn SV-velgere i snitt.

CCP som opplegg er sjanseløst å spre blant rutinerte forretningsfolk eller blant folk med høy utdanning; CCP er rett og slett for dårlig til det, men opplegget er sikkert ganske lett å spre blant personer med lav utdanning, liten erfaring og manglende kunnskaper om internett og markedsføring. Paradoksalt nok er vår kritikk av CCP med på å gjøre opplegget mer "interessant" for målgruppen, fordi de ofte forsøker å distansere seg fra sånne som oss (med oss mener jeg her personer med høyere utdanning). FRP har brukt denne teknikken lenge, og det konservative partiet i USA har til og med klart å få George Bush valgt hele 2 ganger med base i akkurat dette.

(Kort fortalt: De konservative i USA går ut og sier at mennesket kom fra Gud og at Bibelen er sann og sånn. Og så kommer sånne folk som oss (dvs sånne med høyere utdanning) og bruker spanskrøret på denne teorien, bare med det resultat at folket får større avsky for sånne som oss. Som er hovmodige og ikke aksepterer folkevettet. FRP bruker denne teknikken i kulturpolitikken, og det funker som bare det.)

CCP er på mange måter en slags folkelig FRP-variant av markedshøyskolen, som alle kan gå på mot et beskjedent honorar, og alle har liksom de "samme" mulighetene. Man trenger ingen status, ingen studiepoeng, ingen investeringskapital og intet nettverk. Alt er mulig via CCP. Dette budskapet går rett hjem hos målgruppen, og er det eneste som er litt interessant med dette opplegget.
 

Wilma

Medlem
@peter Din motbydelige drittsekk! (åh gud, nå fikk jeg lyst til å kjøpe!) hahaha

Artige observasjoner, artige observasjoner :)
 

bodil

Medlem
Så lenge man er interessert i å lære online markedsføring og det er derfor man blir med i CCP, er det ikke noe problem. Men det er ikke det som trekker folk til CCP. Det som trekker folk til CCP er alle annonsene med at du kan tjene penger hjemmefra. Folk har lyst til å skape en inntekt. Folk har lyst til å selge CCP gjennom et automatisk system som gjør det meste av jobben for deg.

Er det et problem om folk blir med i noe for å tjene penger? Så lenge der er et produkt de får så er MLM og andre forrretninger lovlige. Det var en her som viste til et gammel VG innlegg, fra 2006, litt for gammelt. Kanskje noen her må lese seg opp og kanskje tenke omigjen om gamle ideer og synspunkter ang. MLM o.l.

Og da er man avhengig av at det finnes interesserte kunder der ute. Det er lett veldig tidlig i prosessen, og helt umulig den dagen markedet er mettet. Og så lenge alle som kjøper dette også er forhandlere, kommer markedet til å bli mettet. Ville du ha betalt rettigheter for å selge noe som alle i hele verden allerede hadde?

Nå tenker du som en som bygger pyramide, at markedet blir mettet og noen få er på toppen. Det stemmer ikke. men at markedet blir mettet etterhvert stemmer, som med alle andre produkter. Den dagen må man finne noe annet å markedsføre og selge. Og med CCPro har man da lært hvordan man markedsfører og tjener penger med en online forretning.
Og husk, du betaler månedsavgift hvor du hele tiden blir oppdatert på ting som skjer på netttet. Som bl. a. at man ikke kan linke direkte til en affiliate side lenger dersom man bruker google adwords. Og det er også grunnen til at folk ikke kan sette opp en side om CCpro direkte. De kommer aldri frem i rankingen til google med affiliate linker. Dette gjelder alle affiliate programmer. Så må man lage en personlig side, eller et eller annet hvor man kan komme i kontakt med folk på en annen måte. Altså er det ikke for å ikke fortelle folk hva det er, men komme seg rundt google problemene.



Innrømmer glatt at jeg aldri har vært involvert i verken CCP, MLM eller pyramidespill. Alle mine innlegg i denne tråden kan leses som privat synsing.

Jeg trodde først dere visste hva dere snakket om, Men det er jo stort sett synsing fra noen som ikke har drevet stort med det. Og da vet kanskje jeg mer enn dere? jeg bare spør?




Vil nok anbefale at du leser deg opp på markedsføringsloven iallefall, da jeg mistenker at mange i CCP-miljøet ikke har satt seg godt nok inn i denne.[/QUOTE]

Du irriterer deg over at du ser så mye CCpro. Gjør det noe? Kan du ikke la være å lese dem?
Hvis andre har lysst på å tjene penger hjemmefra så kan de vel det. Så kan du stte på kontoret ditt eller hvor du er ;-) Hvis du allerede tjener penger hjemmefra så kan du unne andre også å gjøre det.
 
Sist redigert:

bodil

Medlem
Til Peter Andre;
Jeg kanglede deg med at jeg blir kvalm bare jeg ser fliret på Siv Jensen!

Jeg kan også fortelle deg at jeg har ca 5 års høyskole utdannet.

Jeg ser ikke ned på folkevettet.

Jeg ser du sitter på din høye hest og tror du er noe mer enn andre som da ikke bor på vestkanten. Jeg bor utenfor Oslo og slipper de problemene, her tenker vi ikke øst og vest om folk. Og vi tror ikke " sånne som oss" er noe bedre enn andre folk.

Jeg ser ikke ned på uføre trygdede. men jeg vet at mange av dem synes trygda er liten og mange føler faktisk at det ikke er moro å gå på trygd. De ville gjerne funnet en mulighet til å ikke spise av statskassa. Myndighetene maser jo stadig om hvor lite villige vi er til å jobbe her i landet. Selvfølgelig får vi mange uføretrygdede når smitt og smule må ut å jobbe. Så hvorfor kan ikke de drive med MLM? Noen kjeder seg kanskje også med å være hjemme. De kunne fått en " hobby" eller jobb med å trefffe folk online og jobbe sammen med dem om å tjene noen ekstra kroner...

Det er mange flere aspekter her enn de du trekker fem hvor noen har stort behov for å passe på oss over 18 år, til og med hva vi bruker pengene til. Hadde det vært mulig og markedsføre online med affiliate programmer, MLM osv uten at noen prøver å ødelegge for folk som driver med det hadde det ikke vært noe problem.

Men vi ser det forskjellig. Det er ok. men ikke prøv å vær politi og heve deg på din høye hest.
 

zapotek

Medlem
Jeg ser du sitter på din høye hest og tror du er noe mer enn andre som da ikke bor på vestkanten. Jeg bor utenfor Oslo og slipper de problemene, her tenker vi ikke øst og vest om folk.

hehe jeg tror Peter bor veldig mange mil lengre unna Vestkanten i Oslo enn deg.
 
Ja må kanskje lese markedsføringsloven. men den er vel omtrent så enkel å forstå som du og andre motstandere skriver her. Noen mener en ting, andre noe annet. Det er neppe mange i noe mlm selskap eller i andre virksomheter for den del som kjenner så veldig godt til den.
SÅ derfor best med BI folk tenker jeg, de er vel firkantet nok til å holde seg innforbi loven tenker jeg.
Her tror jeg du skjærer veldig mange under samme kam. Tror ærlig talt at mange bedrifter klarer å holde seg oppdatert på hva de har lov til å gjøre og ikke. Selv har jeg aldri vært så mye som i nærheten av BI, men jeg klarer å bla kjapt gjennom et par lover på Lovdata uten store problemer.

Og jeg liker ikke insinuasjonen din om at det er veldig firkantet å holde seg innenfor loven.

Jeg tror ikke markeder blir fullere innen MLM eller CCPro enn i andre markeder...Når et marked er fullt begynner man vel i et annet, slik er også tradisjonel business.
Det er en klar forskjell her, og det er at hoveddelen av «produktet» i multi-level marketing er «Lag din egen bedrift og tjen masse penger». Det vil si at for hvert eneste salg som gjøres, skaper man en konkurrent til seg selv. En dag er markedet mettet, og det vil si at de fleste av distributørene i siste ledd ikke klarer å finne kunder. Ja, selvsagt kommer markedet til å bli mettet på f.eks. forsikringer også, forskjellen er at det ikke vil oppstå et nytt forsikringsselskap å konkurrere mot hver gang noen kjøper en forsikring.

Det er mye enklere for folk å være distributører enn å eie en forretning.
Hva, mener du at å være distributør ikke er å eie en forretning? Er ikke distribusjon din forretning? Eller er du ansatt i CCPro? På en eller annen måte må du jo betale skatt, så enten har du en forretning eller er du ansatt. Og er du ansatt, kan jeg ikke se noen som helst forskjell på CCPro og alle de fæle arbeidsplassene du mener at man risikerer å få sparken av den dagen man ikke klarer å henge med lenger. Jeg gikk derfor ut fra at poenget med CCPro var at du eide din egen forretning?

Er det et problem om folk blir med i noe for å tjene penger? Så lenge der er et produkt de får så er MLM og andre forrretninger lovlige.
Ja, de er lovlige, men det var da ikke det jeg snakket om her. Det jeg svarte på her var i forbindelse med ditt utsagn om at markedet ikke blir mettet så fort.

Nå tenker du som en som bygger pyramide, at markedet blir mettet og noen få er på toppen. Det stemmer ikke. men at markedet blir mettet etterhvert stemmer, som med alle andre produkter.
Uavhenig av om det er en person som sitter på toppen og får penger nedenfra eller ikke, er det vel ganske uomtvistelig at i MLM må man være med tidlig for å kunne klare å selge. Hvorvidt Jay Kubassek får 10 % av salgssummene dine eller ikke spiller ingen rolle for hvor fort markedet blir mettet. På det området kan jeg ikke se noen forskjell på pyramidespill og MLM. Og som sagt: Selvsagt blir markedet mettet mye raskere så lenge man skaper nye konkurrenter til seg selv hver gang man gjør et salg!

Den dagen må man finne noe annet å markedsføre og selge. Og med CCPro har man da lært hvordan man markedsfører og tjener penger med en online forretning.
Du vet mye bedre enn meg hva man egentlig lærer i CCPro, men jeg tror hva jeg vil når jeg ser hvordan mange CCP-ere markedsfører seg.

Og husk, du betaler månedsavgift hvor du hele tiden blir oppdatert på ting som skjer på netttet. Som bl. a. at man ikke kan linke direkte til en affiliate side lenger dersom man bruker google adwords. Og det er også grunnen til at folk ikke kan sette opp en side om CCpro direkte. De kommer aldri frem i rankingen til google med affiliate linker. Dette gjelder alle affiliate programmer.
Nå er jeg ikke helt oppdatert på Adwords-fronten, men er dette noe man er nødt til å betale månedsavgift for å finne ut? Jeg ville ha gått ut fra at dette stod forklart i retningslinjene til Adwords?

Så må man lage en personlig side, eller et eller annet hvor man kan komme i kontakt med folk på en annen måte. Altså er det ikke for å ikke fortelle folk hva det er, men komme seg rundt google problemene.
Så grunnen til at folk, attpåtil online-markedsføring-studenter, lager nettsider der de ikke klarer å fortelle et ord om hva det egentlig er de selger, er at de ikke kan linke til affiliatesider fra Adwords? Det er mildt sagt en svært svak unnskyldning. Kanskje er det Adwords som tvinger deg til å opprette en egen nettside, men Adwords har aldri diktert at denne skal inneholde så lite informasjon som overhodet mulig.

Jeg trodde først dere visste hva dere snakket om, Men det er jo stort sett synsing fra noen som ikke har drevet stort med det. Og da vet kanskje jeg mer enn dere? jeg bare spør?
Så klart. Du vet definitivt mer om CCPro enn meg, da det er et program jeg bare kjenner fra sekundærkilder og er for skeptisk til til at jeg ønsker å investere penger i å sette skepsisen min på prøve. Men du gir også inntrykk av at jeg vet mer om generell forretningsdrift, norsk lov på dette området og slike ting, enn deg. Og dette er selvsagt minst like viktig, fordi det er grunnlaget for både det jeg og du driver med. Multi-level marketing er bare en av utrolig mange typer forretningsdrift, og det er mange viktige områder jeg føler at jeg begynner å mestre som du innrømmer at du ikke har satt deg inn i.

Du irriterer deg over at du ser så mye CCpro. Gjør det noe?
Jeg irriterer meg egentlig ikke over CCPro. Jeg kommer med mine argumenter for hvorfor det er et opplegg jeg ikke ville ha tatt i med ildtang, men de som ønsker å tro på dette må for all del bare gjøre det. Jeg synes bare at denne diskusjonen begynner å bli interessant, jeg. Å irritere meg over alt jeg ikke liker har jeg sluttet med for lenge siden.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg kan også fortelle deg at jeg har ca 5 års høyskole utdannet.

Innen hva da, om jeg tør spørre? Jeg er veldig nysgjerrig, føler jeg.

Jeg ser ikke ned på uføre trygdede. men jeg vet at mange av dem synes trygda er liten og mange føler faktisk at det ikke er moro å gå på trygd. De ville gjerne funnet en mulighet til å ikke spise av statskassa. Myndighetene maser jo stadig om hvor lite villige vi er til å jobbe her i landet. Selvfølgelig får vi mange uføretrygdede når smitt og smule må ut å jobbe. Så hvorfor kan ikke de drive med MLM? Noen kjeder seg kanskje også med å være hjemme. De kunne fått en " hobby" eller jobb med å trefffe folk online og jobbe sammen med dem om å tjene noen ekstra kroner...

Rent personlig tror jeg de aller fleste uføre bare vil bli friske, men det er helt riktig at ulike "hjemmefra"-jobber antagelig vil være midt i blinken for en del uføre. Fleksibiliteten gjør MLM-jobber ypperlige.

Men vi ser det forskjellig. Det er ok. men ikke prøv å vær politi og heve deg på din høye hest.

Hehe. Jeg innrømmer glatt at jeg er en arrogant jæ***, men min observasjon her var ikke et forsøk på å være "politi". Nei, jeg forsøkte å sette ord på hvorfor CCPs målgruppe faktisk fatter interesse for opplegget. Og det er jo interessant, synes du ikke?

Jeg synes slikt er veldig interessant. Da jeg studerte statsvitenskap hadde vi mye om hvem som stemmer hva, og det verste er jo at folk TROR de gjør "selvstendige" valg - men folk flest føyer seg som oftest inn i "rekkene". Folk blir nesten parodier på seg selv. Dette er veldig interessant, og mange forsker på akkurat slike ting.

Da jeg studerte markedsføring hadde vi mye om det som kalles forbrukeratferd, som går ut på det samme. Man KAN forutsi hva enkeltpersoner vil gjøre i en gitt situasjon bare ved å se på dens bakgrunn. Vi vet at en med 5 års høyere utdanning og høy inntekt vurderer produkter HELT annerledes enn folk uten utdanning utover folkeskolen og svært beskjeden inntekt.

Så det jeg egentlig prøvde å si var at GRUNNEN til at vi ser dette forskjellig antagelig ikke skyldes CCP i seg selv, men rett og slett vårt opphav, vår bakgrunn og våre erfaringer - som jo nettopp er forskjellige.
 

kongen

kongemedlem
Nå tenker du som en som bygger pyramide, at markedet blir mettet og noen få er på toppen. Det stemmer ikke. men at markedet blir mettet etterhvert stemmer, som med alle andre produkter.

Ikke alle produkter vel? Hva med ost? Og hva med melk? Hva skal alle bøndene leve av når de ikke får solgt melka si, fordi markedet er mettet? Hva sier Dagros til dette? Kan det hende du ta litt feil her? Har du tyvsmakt på julebaksten nå kanskje?
 

bodil

Medlem
Jeg har nå lest linkene jeg fikk fra deg Morten. Og det er et par ting der jeg kan se man kan sette spørsmål ved om er innenfor denne nye loven eller ikke. men de er ikke tydelig ulovlige. Dersom jeg skal selge dette skal jeg ikke gjøre det i Norge iallefall :) så slipper jo Ola Nordmann bli lurt!!!!!! I tilfellet vi er lett lurte mener jeg..

Stort sett tjener ikke folk mye på mlm fordi de kan ikke salg eller markedsføring. Det kan de da lære i CCpro. Mye av det de lærer i CCpro kan de sikkert lære andre steder også, men de skal lete lenge.

Ja MLM er en egen forretning dersom du tjener eller har nok omsetning. Men man slipper å sende produktene til kundene , sitte med et lager, ha kontorer, få inn betalingen, ta opp bestillingene, velge ut produkter og teste dem i markedet, m.m. Man gjør bare markedsføringen og salget. Derfor er fortjenesten fordelt mellom selskapet og distributørene. I MLM forretninger har også distributøren noe ansvar for å følge opp de som han sponser inn i selskapet så lenge denne personen ønsker det.

Problemet med mLM er at en del mennesker ikke opplyser at man må gjøre en jobb for å bygge en downline. Andre får vite det, men er ikke seriøse nok til å ta den tiden det tar å lære markesføringsmetoder og det de trenger for å lykkes.

C Cpro er da et av få "opplærings systemer" som lærer folk opp i dette. Men de er internasjonale og de kan ikke lære folk opp i lover og regler for hvert land. Så det er klart her har folk ansvar selv. Men de må ikke vite så mye som den som eier et stort selskap. En som selger forsikringer vet nok ikke alt om forretnings virksomhet heller. Han kan fortelle folk om polisene. Han trenger ikke vite om skatteregler for forsikrings selskap etc. Men han må vite at han må gi opp inntekten for skatt. (Selvfølgelig hvis han ikke er ansatt i selkapet, mange er sikkert det.)

Nå selger jo ikke disse folka så mye som en tradisjonell forretning. Så det blir ikke mettet så fort som dere tror. Og om det blir mettet så starter man noe annet. Det som konsumeres vil alltid være et behov for, så melk og brød er greit nok..hmm kanskje begynne en mlm forretning på brød:) Mtte nok vært en matrix da kanskje..

Men det som ikke blir konsumert som for eksempel helsekost gjør, vil ha popularitet en stund. Dette er ikke et problem med CCpro, men kunne ha vært det dersom man tjente i mange ledd. Når man ikke gjør det så vil man kjøpe et produkt og bruke det så lenge det er brukbart. Kanskje kjøpe et til dersom det kommer noe nytt .. Dette blir som en bok. Og noen kjøper second hand produkter (bøker) Jeg kan ikke se at det er annerledes...
CCpro har ikke mange ledd.

Og som jeg sa det inneholder ikke bare 20 sider med info om markedsføring. Det er et helt system, hvor noe er bedre enn andre ting selvfølgelig, men det meste er bra iallefall utfra det jeg kan se. Og hvor de forandrer ting ettersom verden forandrer seg og sikkert lovene også vil jeg tro.. Når nye lover kommer til vil de legge opp til at dette følges. I allfall ser det slik ut siden de har gitt beskjed om at folk ikke får lov å love inntekt osv.

eg skal se nærmere på hva CCPro sidene sier om "butikken" , men jeg tror ikke den lover spesielle ting annet enn at folk kan oppnå en god inntekt dersom de gjør det de lærer der. Ingen sikre inntekter. Noe annet er at mange ikke har tatt ned sidene med dette, selv om de har gitt beskjed, men det kommer nok etter hvert.

At folk markedsfører seg selv er ikke ulovlig. Og at folk må henvende seg til personen for å få vite hva det dreier seg om eller ringe selskapet dersom de er interessert kan jeg ikke tro er ulovlig heller.

Men som sagt jeg skal være forsiktg :)
 
U

Uregistrert

Guest
Sannhet kommer alltid frem

Hei alle dere.
Jeg har mye erfaring fra salg og lignende.
Det jeg kan veldig kort fortelle til alle som ikke kjenner til slike virksomheter er at:
virksomheter som oppgir en mengde sum offentlig på deres fremtidige inntekt om dere velger dem er kunn useriøse og er ute etter lumeboka di. Seriøse selskaper som har en bakgrunn med gode referanser lar de beste slåss om instillingen. En fremtidig god stilling med gode fortjenester er ikke bare bare å komme inn på, du må jobbe hardt for det og bevise at du har gode egenskaper til det du har oppnåd. (Tro på virkelighet)
 
U

Uregistrert

Guest
Nesten lurt

Roger:


Jeg har også link til en videopresentasjon på 7 minutter, men jeg har ikke lyst til å legge igjen linken her (fordi den "tukler" med instinkter jeg normalt har).


Morten


Syntes alt virket litt useriøst etter å ha lest flere sider om ccp uten å finne ut hva de egentlig tjente penger på.

Men likevel ble jeg rett å slett ruset til å kjøpe den dvd'n til 300 kr for jeg ville finne ut hva de solgte. Fant etter vert ut at de solgte dette såkalte "markedsføringsverktøyet", men ville undersøke om de tjente penger på å verve folk eller på å selge produkter. Nå ser jeg jo at det er REN PYRAMIDE. KATASROFALT. Tusen takk, Morten for infoen.

Har sendt mail om at jeg vil ha refundert pengene. Får jeg pengene, så skal 50% gå til deg Morten.

Driver med MLM fra før. Synd att MLM blirt sammenlignet med PYRAMIDESPILL.

MLM er bare en form for markedsføring og man tjener penger på produkter som blir solgt(ikke på verving).
 

Mortenxx

Medlem
Her kommer en viktig oppdatering - litt forsinket.

Samtidig med tips til Lotteritilsynet 18. august sendte jeg også tips til Forbrukerombudet, men tipset der gikk kun på "ulovlig markedsføring" og ikke på pyramidevirksomhet. Grunnen til dette var at jeg regnet brudd på Markedsføringsloven som enklere og raskere å håndtere - at det ville gi et raskere svar på om CCP er ulovlig.

I svar den 26. november blir det opplyst at saken er oversendt til Lotteritilsynet:
Din klage, sammen med annen informasjon vi har samlet på saken, er nå oversendt Lotteri- og Stiftelsestilsynet som kan foreta en vurdering av om det foreligger et pyramidespill.

Begrunnelsen for at dette er viktig er at det styrker sannsynligheten for at CCP kommer til å bli ansett som pyramide, dvs. at det omfattes av strengere lover enn Markedsføringsloven. Dette gjør at risikoen ved å delta nå har blitt betydelig høyere.

Brudd på Markedsføringsloven skal normalt håndteres av forbrukermyndigheter, men det er unntak fra denne regelen der saken omfatter pyramidespill eller bedrageri. Disse sakene rammes av lover som har en høyere "rangordning" i lovverket, og ligger utenfor myndighetsområdet til forbrukermyndighetene.

Saken HAR altså blitt vurdert av jurister nå, og de har kommet til at dette trolig hører inn under Lotteritilsynet og ikke forbrukermyndigheter. Dette gjør det enklere å gjette på HVA som blir avgjørelsen i denne saken - det er blitt langt mer sannsynlig at CCP kommer til å bli ansett som pyramide. Det er verre å gjette noe på hvor RASKT dette vil gå, men her tror jeg vi må utvide tiden noe fra det jeg opprinnelig gjettet på i august. Jeg gjettet på 3-6 måneder, men her vil det fort kunne gå langt mer tid før noe endelig vedtak fattes.

På dette tidspunktet skal man jaggu meg være optimist eller overdrevent risikolysten om man ønsker å delta. Saken er blitt betydelig mindre diffus selv om det fortsatt mangler konkrete vedtak.

Morten
 
U

Uregistrert

Guest
Lena Bjorna politianmeldt

Utdrag fra annet forum:

Lena Bjornas CCP Scam politianmeldt

Siden de som pusher en pyramidescam begår en straffbar handling, er Lena Bjorna anmeldt til Økokrim og Lotteritilsyn for overtredelse av:

Straffelovens bedrageriparagraf (1. ledd):

§ 270. For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning
(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for

Grunnprinsippet i lovens bedrageri-paragraf er altså at bedrageren lurer offeret til "frivillig" å skille seg av med sine penger eller andre verdier.

Dersom forbryteren tilegner seg offerets verdier *mot* offerets vitende og vilje, er det Straffelovens tyveri- eller ransparagrafer som kommer til anvendelse.

For tilfellet CarbonCopyPro kan også lovparagrafen mot pyramidespill komme til anvendelse, og i så fall kan både bedrageren og "offeret" straffes.

Derfor blir hun politianmeldt, jeg er hverken etterforsker eller domstol.

Alle "salgs" emailer og korrespondanse, samt "formell ansettelse" fra Lena Bjorna er også oversendt Politi og Tilsyn, der det klart kommer frem at det er hun som markesdfører, selger, går god for og lover meg som hennes ansatte avkastning på produktet.

Hilsen pyramidejakter

Innlegg av: Gjest
RE^1: Lena Bjornas CCP Scam politianmeldt
Burde gi fengsel i minst to år med denne mailen da GPT og GPS er konstruert likt:

Hi, Lettlurt Idiot! Welcome!

Congrats on taking the first step toward making a positive
change in your life! :)

In just a tiny moment here I'm going to introduce you to
the cutting edge internet marketing training and system
that helped me go from "home business failure" to top
industry earner making $20 000+ a month.

If you're skeptical right now, that's fine...in fact, I expect
you to be. I was skeptical, too, at first. You will soon see,
though - as you go through all the information on the web
sites - that this is the real deal.

Also, you'll want to educate yourself about GPT, the
money making concept I use in my business (I believe
this is really going to be an eye opener for you...I know it
was for me!) , which you can do by reading a very
important -- and quite entertaining (!) -- report written
by my friend and mentor Mike Dillard.

So...for a complete overview of my marketing system
and training, I would like to invite you to go to:
GotGamePlan.com/thankyou.php

Then, for Mike's report (called "the Coffee House Letter")
head on over to NewCoffeeHouseLetter.info

Finally, on my personal web site, you can read more about
what to expect from me as a coach and mentor...that site is
lenabjorna.com <<-- Be sure to stop by!

==> Very important: Remember to add my e-mail address
to your email address book so that my messages to you don't
get caught in your "SPAM filter". Should you ever decide to
unsubscribe, you can still do so by simply clicking the link at
the bottom of any email you receive from me.

PS: Be sure to check your email inbox tomorrow for a
very special personal video message from me!

'till tomorrow, then, Lettlurt Idiot...

Lena Bjorna
Award Winning Marketer
CarbonCopyPro's #1 Female Earner
Home office: + (818) 284-5278
Blog: MeetLenaBjorna.com
Twitter: Twitter.com/Lena_Bjorna

-------------------------------------------

Utdrag fra dom i Høyesterett:

A hadde grunnlagt og drev PlexPay Network med bl.a. B som medeier og samarbeidspartner. Begge ble av tingretten og lagmannsretten dømt for overtredelse av lotteriloven § 17 annet ledd jf. 16 – forbudet mot pyramidespill. Lagmannsretten dømte A til fengsel i to år og seks måneder, og B til ett år og ni måneder, hvorav ett år ble gjort betinget for begge. Begge ble også dømt til å tåle verdi- og gjenstandsinndragning.

I PlexPay Network ble deltakerne mot betaling av medlemskontingent gitt adgang til å selge medlemskap til andre, med muligheten til salgsprovisjon ned til 9 nivåer. Medlemmene ble også gitt tilgang til å kjøpe og selge B-aksjer i eierselskapet til Plexpay Network, og til å låne ut penger til PlexPaysystemet gjennom programmet GPS, hvor de ble forespeilet avkastning på inntil 3 % rente pr. amerikansk bankdag. Utbetaling til medlemmene ble utelukkende finansiert av innbetalinger fra medlemmer.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp