Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen nybegynnerspørsmål ang fakturering

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har ført regnskap for hele 2009, men har ført det altfor lite detaljert og har ikke tatt vare på alle bilagene. Jeg har tatt vare på alle fakturaer jeg selv har sendt ut, så ved oppgjør går jo dette bare ut over meg selv.

Nå snart skal jo selvangivelsen leveres og dette blir min første næringsoppgave. Siden regnskapet ikke er godt nok satt opp for 2009, lurer jeg på hvordan jeg da gjør det når jeg leverer inn næringsoppgave? Kan jeg finne frem alle bilagene jeg har, lage regnskap for 2009 nå og bruke dette? Eller er det nå for sent og at alternativet da blir å bare sende inn tall uten å ha det i "system"?

Jeg skal nå føre regnskapet for 2010 skikkelig, men har noen penger på konto nå som jeg gjerne vil "starte med" i 2010. Hvordan fører jeg inn dette?

Når man setter nummer på bilag, så begynner man på 1 og går oppover hele tiden? Det er ikke slik at man begynner på 1 igjen hver 1. Januar f.eks?

Jeg kunne sikkert fått alle svarene hos f.eks Narviktelefonene, men syntes det er bedre å få det her, da jeg har det lagret og kan gå tilbake å sjekke om det er noe jeg ikke husker. :)

På forhånd takk for at dere ikke ler av mine (sikkert) håpløse spørsmål. :D
 

lpride

Medlem
Jeg har ført regnskap for hele 2009, men har ført det altfor lite detaljert og har ikke tatt vare på alle bilagene. Jeg har tatt vare på alle fakturaer jeg selv har sendt ut, så ved oppgjør går jo dette bare ut over meg selv.

Nå snart skal jo selvangivelsen leveres og dette blir min første næringsoppgave. Siden regnskapet ikke er godt nok satt opp for 2009, lurer jeg på hvordan jeg da gjør det når jeg leverer inn næringsoppgave? Kan jeg finne frem alle bilagene jeg har, lage regnskap for 2009 nå og bruke dette? Eller er det nå for sent og at alternativet da blir å bare sende inn tall uten å ha det i "system"?
Sett det i system. Gå gjennom heile året og rett opp alle avvik og annet du ikke har fikset i løpet av året.

Jeg skal nå føre regnskapet for 2010 skikkelig, men har noen penger på konto nå som jeg gjerne vil "starte med" i 2010. Hvordan fører jeg inn dette?
Ingående balanse på kontonr 1920.

Når man setter nummer på bilag, så begynner man på 1 og går oppover hele tiden? Det er ikke slik at man begynner på 1 igjen hver 1. Januar f.eks?
Man begynner ikke på nytt for hver regnskapsperiode. Dette er fordi nummeret på fakturaen skal være unikt. PS! Det finnes regler for om du har lov til å påføre disse numrene manuelt.
 

hansson

Langveisfarende
Poenget er at nummerrekka fra første til siste faktura det året skal være låst og ikke kan endres etter at fakturaen er sendt. Hvordan du gjør det er blitt litt mer liberalt i det siste virker det som. Tidligere måtte fakturanummer være "maskinelt tilordnet". Hvis du lager fakturaer på tekstbehandlingsprogram må du låse filen som pdf. I regnskapsprogrammer får du ikke endret noe du allerede har sendt avgårde. Hvis du sender en faktura som er feil skal du lage/sende en kreditnota som retter opp feilen.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg sender ut fakturaer via et program, så endringer kan, som du nevner, ikke gjøres i etterkant.

Men hvordan er det med bilag som f.eks min telefonregning, programvare jeg har kjøpt osv osv...disse bilagene kan bare nummereres manuelt?

Og hvordan er det om jeg f.eks har nummerert et bilag til nr 5, mens jeg etterpå finner ut at jeg har et som er eldre? MÅ det nødt til å være i 100% riktig rekkefølge?
 

hansson

Langveisfarende
Ja bilagene nummerer du for hånd (evt. skriver på nummeret som programmet ditt gir deg). Du trenger ikke ha alt kronologisk. I loven står det at du skal ha ting i orden til hver mva-termin, så hvis du betaler mva en gang i året holder det at du setter alt i system innen fristen tidlig neste år.

Litt synd hvis du har mistet inngående bilag, de er å regne som verdipapirer. Du kan ikke kreve fradrag i i næring uten å kunne vise til bilaget.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg vet ang inngående bilag, det er som jeg sier, det er jo jeg som taper på det. Men jeg har nok en del i nettbanken (man kan vel skrive ut dokumentet som viser transaksjonen?)

Er ikke mva-pliktig, så det slipper jeg å tenke på ennå. :) I så fall blir det nok oppgjør en gang i året i starten.

Er du helt sikker på nummereringen?

lpride mener jo motsatt av deg.

Og lpride: Det er vel slik at alt skal bokføres dobbelt? Altså at pengene ikke bare kan gå inn på denne kontoen, men at det også må gå ut fra et sted?
 

hansson

Langveisfarende
Ja rimelig sikker på dette. Det er jo ingen fare for å blande sammen fakturaer fra to ulike år så lenge datoen obligatorisk er med. Men for deg som har et lavt antall fakturaer kan det være like greit å bare la tallet øke fra år til år. Litt verre for Telenor som sender ut millioner av fakturaer.
 
Sist redigert:

lpride

Medlem
Jeg hadde glemt at datoelementet er jo faktisk med på fakturaer, så det kan godt være at du kan begynne fakturanummereringa på nytt for hvert regnskapsår siden dato + fakturanummer vil være unik identifisering av faktura.

Ang. bankinnskudd: første gang du legger dette til fører jo du dette mot en konto for egenkapital :) Du debeterer konto for bankinnskudd og krediterer egenkapitalkonto.
 
Sist redigert:
K

Kontoristen

Guest
Ja rimelig sikker på dette. Det er jo ingen fare for å blande sammen fakturaer fra to ulike år så lenge datoen obligatorisk er med. Men for deg som har et lavt antall fakturaer kan det være like greit å bare la tallet øke fra år til år. Litt verre for Telenor som sender ut millioner av fakturaer.

Atle har helt rett i dette. Man kan starte på fakturanr 1 igjen ved nytt år, men det er ikke mye brukt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Gjetter på at noen vil si at dette er ulovlig eller feil i forhold til regnskapsloven, men jeg bruker beskrivende tallrekker. Eksempelvis:
00109
00209
00309
00409
....
01209

Og i 2010 vil tallrekken se slik ut:
00110
00210
00310
00410
..
01210
...

osv osv...

Regnskapsføreren sa dette systemet var greit. Det fine med det er at det er så lett å finne ut hvor en faktura stammer fra. Er tallet 00209 for eksempel, så vet jeg jo at denne ble laget tidlig i 2009, da de 3 første sifrene er fakturaens nummer mens de 2 siste er året den blir laget. Fakturanr 00209 er dermed faktura nr 2 og 2009.

Aner ikke om det er en lovlig tallrekke, men den fungerer fint synes jeg.
 

hansson

Langveisfarende
Bra system dette, men hvorfor ikke bytte om årstall og fakturanummer så tallrekka blir både mer lesbar og dessuten uavbrutt som et helt tall? Hvis du bruker et program kan du la det starte på 10001 for 2010. Programmer vi ikke kunne lage 00110 osv.
 
Topp