Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Betaling til forfattere -- er jeg kjiip?

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg har et par venner og venninner som skriver tekster for meg. Heretter omtalt som "forfatteren".

Tanken var at forfatteren skulle skrive sin egen tekst, registrere sin egen Adsense-konto og deretter få klikkroner (heisann, nytt ord?) etterhvert som teksten ble fanget opp av Google og annonsene ved siden av teksten ble klikket på.

Da de fleste i min omgangskrets har hjerner på størrelse med en valnøtt, ble dette konseptet too much. Vanlig voksenopplæring nytter ikke her.

En liten tekst tar ti-15 minutter å skrive. Jeg har foreslått at forfatteren får 20 kroner for hver tekst.

Er dette latterlig lite? Eller er dette helt greit?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg ser at de utenlandske gutta tar og gir vanligvis rundt hundrelappen per artikkel, men disse tar vanligvis mer enn 15 minutter og skrive.

Er det snakk om engelske tekster? For da finnes det jo massevis av databaser rundt omkring du kan hente ting fra. Eventuelt bare oversette..?
 

Niclas

New Member
Jeg synes det høres helt greit ut om det er privatpersoner som får det rett i lomma. Raskere og sannsynligvis bedre betalt enn å få reklameinntekten fra samme side.

Eller forlanger du at de driver som egne firmaer og derfor må kjøre det gjennom fakturering, regnskap, tull og tøys, da blir det ikke mye igjen for strevet.
 

picxx

Well-Known Member
De som er profesjonelle tekstforfattere tar normalt rundt $15-$50 for en nøkkelordrik blogpost (post/artikkel).
Å skille mellom norsk og engelsk tekst i betalingsøyemed har ikke så mye for seg.
Personlig synes jeg 20.- hørtes veldig lite ut, men det kommer jo mye an på hvordan artikkelen er utformet med tanke på å passe innholdet på resten av siden. Ellers er det vel tilbud-etterspørsel-kontrakt som bestemmer prisen.

Det beste hadde jo vært å fått noen til å skrive gratis ;)
 

Tonny Kluften

Administrator
Er tekstene de skriver mye verdt for deg så kan du jo betale godt, særlig hvis du vil ha en jevn strøm av artikler. Er du gjerring så gidder ikke folk i lengden. Du kan tenke timelønn også.
Det finnes jo hundretusenvis av tekster på nettet som det bare er å oversette hvis man gidder. men å bruke dem uten å oversette er bortkastet, de er alle oppbrukt på engelsk.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Det finnes jo hundretusenvis av tekster på nettet som det bare er å oversette hvis man gidder. men å bruke dem uten å oversette er bortkastet, de er alle oppbrukt på engelsk.

Å bruke dem uten å ha rettighetene på dem er heller ikke lov, da dette går inn under åndsverksloven/copyright.
Om du har rettighetene på engelske tekster, er det jo så klart ingen som kan hindre deg i å oversette dem og bruke dem på norsk.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Takk for mange verdifulle tilbakemeldinger.

For ordens skyld: De tekstene jeg gjerne vil ha, skal ikke være spesielt informative eller kreative. Det skal heller ikke være noe keyword stuffing, bare vanlig, grei tekst for å få en ok balanse mellom tekst og kode og omhandle søkeordet for å trigge de riktige Adsense-annonsene. Teksten skal være på ca 100 ord.

Sjøl bruker jeg 10-15 minutter på å skrive en slik tekst.

Jeg har ikke tid til å skrive tekstene sjøl og de må være unike (jeg tar ikke sjansen på å bli straffet for duplisert innhold og dessuten vil jeg ikke havne i noen konflikter om rettigheter). Betalingen er svart.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Må det være noe logikk i teksten, eller gjelder det bare at den skal inneholde diverse nøkkelord? Og er det noe minimum eller maksimum man kan eller må levere?

Jeg ser ikke for meg at noen gidder å levere 3 for 60 kroner, men 20 for 400 kroner blir jo noe annet (selv om jeg synes prisen burde være minst 40-50 kroner stk).
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Det stilles enkelte krav til teksten og ja -- den må være lesbar.

Poenget mitt er ikke å være en kjiiip fyr, men å ha godt fornøyde forfattere som sitter og leverer tekst i det lange løp fordi de selv tjener på det i stedet for at de synes synd på meg. Derfor er jeg ute etter en riktig pris.

Kanskje jeg kunne gå opp til 25 kroner? Jeg synes 50 kroner blir altfor mye.
 

Niclas

New Member
Ja, 50 er altfor mye. 25 høres da greit ut, da er det mulig å komme seg opp i en god timelønn.

Er jobben forbeholdt venner og familie, eller vil andre også kunne søke? Og i såfall, er det noen spesielle emner som er interessante? Får man skrive under psedonym?
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Niklas og alle andre som regner seg selv som skriveføre og som har lyst til å levere tekster over tid, kan sende meg en PM med e-postadresse og MSN Messenger-e-postadresse. Så tar jeg kontakt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er det noe minimum og maksimum på antall tekster man kan levere? Det er muligens folk som er interessert til en pris av 25 kroner, da man fort kan tjene 100-150 kroner i timen når man først er igang. Men om man da maks kan levere 10 tekster i måneden, så er det igjen ikke verdt arbeidet.

Da blir det som med flaskepanten. Du gidder ikke plukke med deg hver eneste flaske du finner når du går i gaten, for du gidder rett og slett ikke jobbe for de små kronene (Selv om du sikkert kunne kjøpt deg en ny bil etter 50 år).
 

picxx

Well-Known Member
Er det noe minimum og maksimum på antall tekster man kan levere? Det er muligens folk som er interessert til en pris av 25 kroner, da man fort kan tjene 100-150 kroner i timen når man først er igang. Men om man da maks kan levere 10 tekster i måneden, så er det igjen ikke verdt arbeidet.

10 tekster gjør vel de fleste unna på 1-1 1/2 time, og det tilsvarer vel en 4-5 halvlitere på pubben, så jeg ser ikke helt hvorfor det ikke skulle lønne seg?
Ikke bare det, men en får også refereanser å vise til om det er andre som er intresserte i tekster også.

Om jeg hadde valget mellom å se en dvd og å tjene 250.- hadde egentlig valget vært soleklart for mitt vedkommende, men alle tenker selvsagt ikke likt.

mapdaddy... du kan få mye gratis tekst om du har en egen side med noen brukere. konkurranser, artikkelkåringer o.s.v. er poppis, og siden har faktisk lov å publisere innholdet så lenge det inngår i TOS til konkurransen(r).

Jeg tror heller ikke du trenger å være ekstremt urolig for å bli straffet for dupliserende innhold, da jeg stort sett gjenbruker alt det jeg har i en 6mnd. syklus, og har ikke sett noen "reaksjoner" på dette enda.....mulig det blir annerledes om det dreier seg om et lite språk som norsk... det kan jeg ikke si noe om.
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg tror heller ikke at sjansen er så stor for å bli "tatt" eller svartelistet for duplisert innhold. Men jeg gidder ikke å ta sjansen.

Dessuten skal teksten dreie seg om en bestemt frase, uten at andre emner blir nevnt. Jeg ser for meg at forfatteren etterhvert blir flink til å lage Adsense-vennlige tekster, til glede for både seg selv og meg.

Det er snakk om et visst volum, ja. Hundrevis av tekster.
 
Sist redigert:
Takk for mange verdifulle tilbakemeldinger.

For ordens skyld: De tekstene jeg gjerne vil ha, skal ikke være spesielt informative eller kreative. Det skal heller ikke være noe keyword stuffing, bare vanlig, grei tekst for å få en ok balanse mellom tekst og kode og omhandle søkeordet for å trigge de riktige Adsense-annonsene. Teksten skal være på ca 100 ord.

Sjøl bruker jeg 10-15 minutter på å skrive en slik tekst.

Jeg har ikke tid til å skrive tekstene sjøl og de må være unike (jeg tar ikke sjansen på å bli straffet for duplisert innhold og dessuten vil jeg ikke havne i noen konflikter om rettigheter). Betalingen er svart.

En tekst på 100 ord er ikke mye. Sånn sett synes jeg 25 kroner virker greit. Tross alt er innlegget ditt jeg siterer fra nå på over 100 ord, så det sier jo ganske så mye som hvor lite 100 ord egentlig er. ;)

Det er forresten lurt at du unngår duplisert innhold pg rettighetskonflikter. Sleipe folk kan saksøke for svært lite. :(
 
Sist redigert:
Topp