Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Domene

Kassimaja

Geocacher
Jeg komakkurat over et domene som er ledig under .no. Omtrent under alle andre TLD er det tatt og brukes av et veldig stort firma som selger sine varer på domenene. Det finnes ingen registrerte varemerker på navnet registrert i databasen til patentstyret. Vil det si at det er dumt av meg og IKKE registrere domenet? Vil også tro at en del taster .no feil i stedet for f.eks. com også. Et annet domene jeg har på .no tjener jeg greit på å sette opp affiliate over til riktig TLD.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Vel. Tar du domenet så må du lyve på domenesøknaden om at du er i god tro og ikke tror du tråkker noen på tærne. Dernest får du antagelig avslag på søknaden, eller så får du domenet bare for å måtte levere det tilbake etter at eieren av dette store selskapet kontakter norid.

Jeg synes det er tullete å bruke tid på dette. Verre er det dog at dette er umoralsk. For meg står dere domenehaier et sted mellom vanlige fluer og den dritten jeg tørker av undersiden av skoene mine.

(Con Air referanse..)

:)
 

Kassimaja

Geocacher
Der kommer du innpå noe jeg ikke helt skjønner. Dette firmaet har ingen som helst forbindelse med Norge. Hvordan kan de da klare å registere et domene, du må jo ha et norsk firma for å kunne gjøre det.
 

Santo

Active Member
Der kommer du innpå noe jeg ikke helt skjønner. Dette firmaet har ingen som helst forbindelse med Norge. Hvordan kan de da klare å registere et domene, du må jo ha et norsk firma for å kunne gjøre det.

Ofte har de kontakt med et norsk advokatkontor, også blir domenet stående på advokatkontorets org. nr.

Finnes sikkert andre løsninger også, men jeg har ihvertfall sett dette i en del tilfeller.
 

Santo

Active Member
Dernest får du antagelig avslag på søknaden, eller så får du domenet bare for å måtte levere det tilbake etter at eieren av dette store selskapet kontakter norid.

Man får aldri et avslag på en domeneregistrering, da Norid ikke foretar noen form for manuell vurdering av domenet før domenesøknaden går igjennom. Men systemet gjør en automatisk sjekk imot en forbudt-liste som består av en del stedsnavn og profane uttrykk.

Derimot vil det kunne komme reaksjoner i ettertid, dog ikke fra Norid, men f.eks. ved at noen innklager deg og domenet til Domeneklagenemda.
 
Sist redigert:

Santo

Active Member
Man får aldri et avslag på en domeneregistrering, da Norid ikke foretar noen form for manuell vurdering av domenet før domenesøknaden går igjennom. Men systemet gjør en automatisk sjekk imot en forbudt-liste som består av en del stedsnavn og profane uttrykk.

Derimot vil det kunne komme reaksjoner i ettertid, dog ikke fra Norid, men f.eks. ved at noen innklager deg og domenet til Domeneklagenemda.

Hvem var det som ga meg et negativt ryktepoeng for dette innlegget? :confused:

Jeg fikk også denne kommentaren:
"Tull fra din side, og du har kommet med for mye i forumet som er ting du TROR og ikke VET i det siste. Legg ved info om at du er usikker når du er usikker, så slipper du negative ryktepoeng!"

Informasjonen jeg skrev i mitt innlegg er forøvrig korrekt, så derfor ville det være fint om det negative ryktepoengets avsender ville komme med en kommentar til saken...

Jeg tror heller ikke det er noen særlig med andre innlegg hvor jeg har kommet med synsing, derimot forsøker jeg å bidra med nyttig informasjon i ulike tråder når er ting jeg har peiling på.
 

Ståle

Medlem
Har fått avslag på en søknad jeg tidligere har sendt til domeneshop, da dette var et kjent merkenavn...
 

Santo

Active Member
Har fått avslag på en søknad jeg tidligere har sendt til domeneshop, da dette var et kjent merkenavn...

Men da var det antakeligvis Domeneshop som sto for avslaget, altså før de sendte noe inn til Norid, for Norid driver pr. dd. ikke med noen forhåndskontroll av domeneregistreringer når det gjelder varemerker og andres rettigheter til domenet.

Når Norid mottar en søknad blir det sjekket om domenet er ledig, og om det finnes på noen av reservert eller forbudtlistene (automatisk prosess), og dersom alt er OK så blir domenet registrert.

Alt ansvaret når det gjelder andres rettigheter til navnet er det du som søker som står ansvarlig for. Det skriver du blant annet under på i egenerklæringen for domenet.

Og som jeg også skrev så kommer eventuelle problemer i etterkant, når noen innklager deg til Domeneklagenemda.

Fra Norids hjemmeside:
Prinsippene i dagens regelverk ble fastsatt etter en offentlig høring høsten 2000. Høringsinnspillene den gang viste at internettsamfunnet i Norge ønsker et regelverk med vekt på fleksibilitet for søkerne og en rask og billig søknadsbehandling, framfor en kostbar forhåndskontroll som nødvendigvis også må ta tid. En følge av dette er at eventuelle tilfeller der en registrering av et domenenavn krenker andres rettigheter, håndteres etter at navnet er registrert.

Var det forøvrig du som ga det negative ryktepoenget?
 
Sist redigert:

dennison

Medlem
Ståle; Hadde regget domenet, verste som kan skje er at du mister det.

Hyperion; Tipper Kenneth kom med ryktepoenget slik han pleier å gjøre, når du ikke er enig med han. :D
 
Topp