Kjapp og trygg hosting for Wordpress

To ÆØÅ or not to ÆØÅ

Ståle

Medlem
Så, skal prøve å starte opp et nytt prosjekt, hvor jeg kommer til å satse en del på SEO.

Jeg skal registrere et domene, og vurdere å kjøre .no da det rett og slett er flere gode domener ledige der enda. Så til spørsmålet mitt, "hoved-ordet" mitt inneholder "Ø" og dermed oppstår det vansker når det gjelder kjøp av domener, og kanskje SEO?

Burde man gå for :
boker.no
eller
bøker.no?

Hva mener dere? Både i forhold til SEO og kanskje markedsføring generelt av domenet. (branding)

Gjelder forøvrig også ved .com domener, men her har man ikke noe valg, vil man stille sterkere å ranke på et søkeord hvis domenet er
søkeord.no
istedefor
sokeord.com/no ?

Diskutèr!
 

Ståle

Medlem
Vet ikke. Hvilke nettlesere gjelder det?

Alle utenom siste versjon? Dette skal jeg ikke si for sikkert, men jeg husker bare at det var slik når det ble lov å registrere domener med ÆØÅ i for en tid tilbake.

Noen som vet?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Æ. å og ø domener fungerer fint i siste versjon av firefox, opera og internet explorer.
Internet explorer 6 vet jeg at sliter, men av en merkelig grunn tror jeg ikke så mange bruker den lenger.
Selv ville jeg kjørt på og tatt begge domenene om dem er ledige, og satt en kjapp redirect fra bøker.no til boker.no. (eller kanskje omvent?)
Jeg vet ikke hvordan det er om man blir redirectet til et webområde med æ, ø eller å i ie 6...?
 
Sist redigert:

Knut

Medlem
Du kan redirecte nettlesere som ikke kan se æøå. Viste hvordan det gjøres, men vet ikke :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg ville forsåvidt gått for begge domene.. hehe!

Også hadde jeg markedsført meg med boker.no, selv om jeg hadde bøker også.

Bøker som ankertekst til boker.no hadde funket.
 

Ståle

Medlem
Jeg ville forsåvidt gått for begge domene.. hehe!

Også hadde jeg markedsført meg med boker.no, selv om jeg hadde bøker også.

Bøker som ankertekst til boker.no hadde funket.

Men det som er dumt å ikke benytte ÆØÅ er jo at adressen ikke vil bli uthevet når noen søker etter ordet. Page Rankøv med med "Lånekassen" og deretter "lanekassen". :)

(haha, page rank...)
 

Gomlers

Member
Jeg mener tvert det motsatte av alle her.. Hold deg unna de norske bokstavene.
FÅ mennesker er vant til æøå i domenenavn. Folk skrive ae, o, og aa, finner de ikke siden din igjen etter første forsøk havner fort hos konkurrenten. "bokene.no"

Jeg er ikke sikker, men jeg vil tenke meg at noen scripts vil krangle, og at du må erege() støtt og stadig. Problemer.

Du kan GLEMME trafikk fra Sverige, og hvis du skal signe deg opp for diverse affiliater, så kan det skape problemer siden de fleste ikke skjønner de merkelige tegna som oppstår etter å ha skrevet æøå inn i f.eks. et kontaktskjema.

Jeg hadde et par andre gode grunner også, men de har jeg glemt inntil videre. Jeg skal sove på det, og så heller nevne dem i morra.

- Du kan jo selvfølgelig kjøpe begge, så du slipper konkurransen fra idioter som stjeler fra deg, men jeg ville iallefall anbefalt å bruke det som innehold a-z.

God natt
 
Topp