Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av domene i ond tro

Jeg har for tiden et unikt dot.com domene som har opparbeidet seg et godt navn innen den nisjen jeg er i.
Med unikt domene, mener jeg at domenet og navnet funnet opp av meg og består av to sammensatte ord. Tilsvarende domenenavn eller feilstavelser har ikke aldri funnes før.

Domenet og nettsiden har marked i Norge og jeg ønsket således å benytte .no tilknyttet mitt .com-domene.

For noen dager siden skulle jeg registrere .no adressen som jeg har benyttet på .com-adressen
Det jeg oppdaget da var et en av mine konkurrenter hadde kjøpt .no domenet med samme navn som jeg bruker på .com for bare en uke siden.

(Vi kjenner veldig godt til hverandre som konkurrenter, da vi opererer innenfor samme nisje.)

I tillegg har han videresendt det nyregistrerte domenet til sin egen nettside.
Altså all trafikk relatert til mitt .com domene bli videresendt til en hans konkurrerende nettside.

Ikke nok med det...
Han har i tillegg lagt domenet ut til salgs med: GI BUD

Med ond tro sier Norid dette:
Ond tro kan blant annet være at registreringen er foretatt for å tilby klager eller andre å overta navnet mot vederlag.

Har vurdert å sende denne saken til Domeneklagenemda, men vil høre deres synspunkt på hvor jeg står i saken og om dere kjenner til lignende utfall av andre slike saker.

Hva bør jeg gjøre i denne saken?
 

picxx

Well-Known Member
Men vil jeg ha en reel sjanse for medhold i min sak?
Jeg mener ihvertfall at grunnlaget er til stede...

Det mener ikke jeg.
Hvorfor i alle guder kjøpte du ikke .no domenet når du startet?
Har du fått navnet patentert?
"Life moves on" og "Shit happens" er morsomme uttrykk...
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg har aldri sittet på din side av bordet, kun på den andre siden. Hvis du leser kontrakten som må underskrives Norid ser du at du ikke skal bryte noens registrerte eller uregistrerte merkevarer. Hvis han har kjent til ditt navn og er en direkte konkurent til deg så vil nok dette være en registrering i ond tro. Send gjerne konkurenten din en mail og få han skriftlig til å bekrefte at han vil ha penger for domenet. Du vil da sannsynligvis ha en god sak i domeneklagenemda.
 

Ståle

Medlem
Kontakt han først. Deretter klag. Etter å sett en del av klagene på Norid, og utfallet vil jeg tro du har en god sak.

Man trenger ikke å ta patent på noe for å ha rettigheter til navnet.
 
J

Jiberish

Guest
Kontakt din konkurrent. Hvis ikke det fører frem så tar du det opp i domeneklagenemnda, det koster bare et par tusen.

Jeg mener du har en grei mulighet til å få medhold.
 
Er godt mulig å kontakte ham, men tror han er lite samarbeidsvillig.
Med tanke på at han har registrert .no domenet i god viten at navnet bare finnes på en annen .com adresse er ganske frekt.
I tilegg er dette domenet lagt ut på Sedo med GI BUD rett etter registreringen.

Her er det en person som ønsker å stikke kjeppene i hjulene mine og i tillegg til å tyne penger av meg for domenet som jeg egentlig skulle ha.
Å kjøpe en konkurrents domenenavn og således redirecte dette navnet til sin egen side er temmelig utspekulert. Dette tilsier at en god del av trafikken fra personer som ønsker å komme til min side, blir istede videresendt til konkurrentens side..

Mulig jeg skriver det samme på nytt igjen, men ville bare presisere det som ligge til grunn...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis det du skisserer i din første post stemmer, så har du en innmari god sak. Hvis konkurrenten din heter Knuts blomster og bensin, og du heter Nils bensin og blomster, og han har registrert domenet "nilsbensinogblomster dot no" og så videresender trafikken til sin egen nettsiden "knutsblomsterogbensin dot no", så er saken klokkeklar.

Da er det bare å ta kontakt med domeneklagenemda. Da vinner du saken og han må gi deg domenet uten å kunne kreve noe vederlag for dette, tvert imot. Du kan til og med ilegge ham dine utgifter.

Hvis saken er slik du fremstiller den er det ikke noe å diskutere. Da kan du gi ham to valg: 1. gi deg domenet med det samme uten vederlag. 2. kjøre sak på ham i klagenemnda og tvinge fra ham domenet.
 
Eksemplet ditt gir en god forklaring på hva som er gjort.

Det er disse forslagene jeg kommer til å prøve.. Først kontakte ham for å få overført domenet uten vederlag (tipper han ikke vil dette)..

Og neste utfall blir Domeneklagenemda..

Får jeg svar på at at han ikke vil gi fra seg domenet eller at han krever penger for domenet, vil jeg benytte dette som vedlegg til klagen (kopi av epost etc)
I og med at domenet ble lagt ut til salgs rett etter det ble registrert tyder på domenehandelen var med en intensjon for å kreve penger av det, som i dette tilfellet er meg.

I tillegg har jeg sikret meg bevis i form av screenshots m.m som blir pene vedlegg til klagen...
 

Santo

Active Member
Da er det bare å ta kontakt med domeneklagenemda. Da vinner du saken og han må gi deg domenet uten å kunne kreve noe vederlag for dette, tvert imot. Du kan til og med ilegge ham dine utgifter.

Dette stemmer ikke helt. Trådstarter vil kunne få domenet overført kostnadsfritt dersom Domeneklagenemda mener at domeneeier har handlet imot regelverket, men trådstarter eller Domeneklagenemda har ikke mulighet til å ilegge domeneeier kostnader utover det at han mister domenet.

Norid: Typer vedtak klagenemnda kan fatte:
Nemnda kan ikke treffe avgjørelser om erstatning eller dekning av omkostninger for partene, da dette er mer komplekse spørsmål. Partene må i slike tilfeller trekke tvisten inn for domstolene. Nemnda kan heller ikke fatte en avgjørelse som medfører rettighetstap for andre parter enn de to som er involvert i klagen.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Jeg hadde samme problemet med en kjent domenespekulant. Min advokat kontaktet han, og domenet ble overført til meg for kostpris noen dager etterpå.

Ville også hørt med Norid, bare ringe dem og høre om du har en sterk sak eller ikke. Litt enklere å få domenet om du har en uttalelse fra Norid å slå i bordet med.
 

Fredrik

Medlem
I utgangspunktet skulle en tro at du har en god sak. Men det har du ikke så lenge ditt merkenavn ikke er kjent i Norge. Jfr Ladbrokes dommen.

Så lenge ditt merkenavn ikke er kjent i Norge kan du ikke hevde at han bryter noen varemerke vern. Du må dermed bruke andre argumenter.

Mulig du kan vinne frem dersom du kan påvise at han registrerte domenet i ond tro dvs med den hensikt å bla bla. Finn et argument.
 

metallian

Medlem
Ikke glem kravet til god forretningsskikk- det gjelder også!

Vi opplevde at en konkurrerende nettside snappet domene.com og linket det til sin kjonkurrerende .no side

LEste litt om dette med foprretningsskikk, la ved link til noen dommer og fyrte avgårde et par hissige mailer så fjernet de linkingen. Vi fikk ikke .com domenet men det betyr ikke noe for oss egentlig.
 
Topp