Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Kjøp av domene i ond tro

zapotek

Medlem
Kan du ikke bare legge ut link til de to sidene, så vi kan skaffe oss et bedre bilde av saken din?
 
Hei Zapotek

Jeg ønsker desverre ikke å legge ut link/navn til disse sidene riktig enda før jeg vet hva jeg skal gjøre i forbindelse med min situasjon..
En annen grunn er at disse kan dukke opp i søk hvis denne personen søker på disse domenenavnene...og han har da mulighet å forspille bevis i saken.

Håper du forstår.
 

metallian

Medlem
Markedsføringsloven §1 hvor det bla står at:
"I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk
næringsdrivende imellom, eller er urimelig i forhold til forbrukere eller som for øvrig
strider mot god markedsføringsskikk."


§ 8a. Etterlikning av annens produkt.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende etterliknede kjennetegn, produkter, kataloger, reklamemidler eller andre frambringelser på slik måte og under slike omstendigheter at det må anses som en urimelig utnyttelse av en annens innsats eller resultater og fører med seg fare for forveksling.

Les også denne:
http://www.norid.no/domenekonflikter/rettssaker/dommer/gjensidige1.txt

Utdrag:
Det er liten tvil om at registrering og bruk av domenenavn kan anses som et inngrep i
kjennetegnsrettigheter. I Danmark, som har tilsvarende regler som Norge på
kjennetegnsrettens
område, er det avsagt flere avgjørelser hvor det klart er lagt til grunn at dette kan
være å
anse som et relevant inngrep. Det vises til kjennelse avsagt av København Byrett 31.
oktober
1997 (saksnr. FS18066-97), samt kjennelse avsagt av fogdretten i Gladsaxe 25. februar 1997
(saksnr. FS 16/97).
 
Enda en stor overraskelse....
Tok et kjapt søk på Domeneshop og fant ut til min forskrekkelse at han hadde registrert en rekke domener under .com med det samme navnet som mitt med -ene og -er til slutt...

F.eks
fuglcanari(er).com
fuglcanari(ene).com

Domene er registrert, men registrant er skjult pga. Domain by proxy.
Hvem dette er er det ingen tvil om...

Og domenenavnet jeg besitter er like uvanlig som eksemplene...så det er absolutt ingen konkurranse på disse.

Her er det tydelig en som prøver å "kuppe" alle former av domenenavnet mitt.

Ting tyder på at denne personen ønsker å benytte dette navnet mitt til å kjøre meg i senk.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Du må huske at dere begge er næringsdrivende og derfor å anse som profesjonelle aktører. Det betyr bl.a at sjansen for å vinne fram med et erstatningskrav er betydelig større sammenlignet med hvis dere bare var to naboer. Det stilles utvilsomt større krav til profesjonelle aktører.

Etter hva jeg kan se har du brukt masse tid på dette. Det er tap du kan kreve erstattet. Dessuten har du (antagelig) gått glipp av salg på grunn av at han har (i ond tro) registrert "dine" domenenavn. Det kan du også kreve erstattet.

Min anbefaling er at du kontakter advokat som kan føre erstatningssaken for deg. Du har, etter hva jeg kan bedømme, gode kort på hånden hvis du klarer å verdisette tapet du har lidd som en følge av hans uredelige aktivitet.
 
Min anbefaling er at du kontakter advokat som kan føre erstatningssaken for deg. Du har, etter hva jeg kan bedømme, gode kort på hånden hvis du klarer å verdisette tapet du har lidd som en følge av hans uredelige aktivitet.

Advokat blir kanskje et steg...Men jeg tror kanskje at Domeneklagenemda kan ta saken første steg...

Jeg ble litt roligere når det som stod her var foklart
Norid: Slik svarer du på en klage

Dette må han da svare på:

Utklipp fra Norid:
Begrunn hvorfor registreringen ikke var gjort i ond tro, skaff dokumentasjon

Her en noen eksempler på momenter som kan være relevante:

* du har brukt eller planlagt å bruke domenenavnet eller et liknende domenenavn til å tilby varer eller tjenester
* din virksomhet har vært alminnelig kjent under navnet eller har vært tilknyttet navnet gjennom et merke som ligner
* andre grunner til at du valgte dette navnet


Etter som jeg kan se stryker han relativt meget lett på disse punktene...
I og med at han har registrert ulike andre former for domenenavnet mitt er også avgjørende.

Og ja, jeg har brukt masse tid på dette...
 

hansson

Langveisfarende
Med å sette opp en blåkopi av dine sider på domenet og i tillegg kjøpe .com-domenene har han jo levert en meget god søknad til Norid/domeneklagenemnda om å bli fratatt domenet. Saken din er styrket etter dette, så nå må du bare få fingern ut og klage før han ødelegger for deg.

Enig med peterandrej, dette er en advokatsak der du trolig vil vinne fram med et erstatningskrav også.

Hadde du spandert en tusenlapp nå på et brev fra en advokat, der du forteller at saken vil a) bli innklagd til domeneklagenemnda etter slik og sånn paragraf/regelverk og b) det vil bli fremmet erstatningskrav og oppreisning for kopiering av ditt merkenavn, ditt åndsverk (nettstedet) og for tapt fortjeneste og inntjening - så er jeg rimelig sikker på at fyren vil ta ned siden og gå med på å forhandle om domenet.

Har han f.eks. etterlignet logoen din også? Enda mer advokatmat.

Nytter ikke å bruke snille metoder mot slike typer, bare kjør på og vis at du ikke finner deg i dette.
 
Sist redigert:
Hvor etablert er dette domenenavnet? Er det snakk om en svært velbesøkt side? Kjenner de fleste i denne nisjen til nettstedet ditt?

Grunnen til at jeg stiller dette spørsmålet er at en kjapp titt i Norids klagearkiver avslører at Norid ikke regner det å eie et domenenavn alene som å ha rettigheter til domenenavnet. Nettsiden er nødt til å være kjent nok til at de føler at du har rettigheter til dette.

I utgangspunktet er jeg enig med de som mener at dette bør du klage og ha en sjanse til å få medhold på. Men så lenge man ikke vet hvilket domenenavn det er snakk om er det svært vanskelig å uttale seg om dette. Det kan jo hende at du overdriver, og at dette domenenavnet ikke er så innmari unikt som du skal ha det til. Det er det bare du som vet. Føler du at du har rettigheter til dette navnet, og at formålet med konkurrentens side er å krenke dine rettigheter - sett igang og klag.
 
Hvor etablert er dette domenenavnet? Er det snakk om en svært velbesøkt side? Kjenner de fleste i denne nisjen til nettstedet ditt?

Domenetnavnet mitt (.com) ble registrert i september fjor og er blitt viden kjent blant mange mitt marked.
Nettstedet mitt har også vært omtalt i noen store nettsteder underlagt Hjemmet Mortensen.
Jeg har brukt mye tid og penger på både annonsering og omtale.

De fleste i denne nisjen kjenner veldig veldig godt til hverandre.. For alt jeg vet kan noen av disse være her på forumet også.
 

zapotek

Medlem
September i fjor er jo ikke lenge siden... Jeg er ikke 100% sikker at du har en sterk sak her. Det hele kommer an på hvor unike de 2 navnene er, men det aner vi jo ikke.
 
Godt innspill. Hvis trådstarter kan fortelle oss hvor mye han tjener på nettstedet sitt så vil det være en god indikator på hvilken verdi merkenavnet har for ham, og hvor kjent nettstedet er for publikum.

Jeg ønsker ikke å offentligegjøre hvor mye jeg tjener på nettstedet av ulike årsaker, men kan nevne at nettstedet genererer en veldig betydelig inntekt.
 
September i fjor er jo ikke lenge siden... Jeg er ikke 100% sikker at du har en sterk sak her. Det hele kommer an på hvor unike de 2 navnene er, men det aner vi jo ikke.

Nå skal det sies at dette sammensatte navnet aldri før under noen omstendighet vært brukt i Norge før jeg registrerte dette.
Det var ingen resultater i Google på dette navnet da jeg registrerte det.
Det sammensatte navnet har aldri vært brukt før i forbindelse med tjenesten jeg utfører.
Det sammensatte domenenavnet er heller ikke brukt i noen daglig tale og er ikke et vanlig navn.
Domenenavnet er sammensatt av vanlige to norske ord.
 
Advokat er nå kontaktet.....
Blir først å sende et brev til denne personen om å overføre domenet.
Deretter blir det domeneklagenemda.
 
Topp