Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan måler du trafikken til nettsiden din?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg startet med Google Analytics. Den gjorde forsåvidt jobben, men ble aldri fan av brukergrensesnittet. Gikk over til Woopra som jeg syntes fungerer veldig bra. Denne gir meg ca 10% mer trafikk enn Google, men det artige er at nå tester jeg ut en tredje variant da denne er påkrev i et annonseringsnettverk jeg vurderer å bli med i, og her får jeg 5-6 ganger så mye trafikk som jeg har i dag via Woopra. Dette gjelder da antall unike besøk. Sidevisninger er ca likt som tidligere. Dette er jo hyggelig å kunne gi til annonsørene, men her må det være noe muffens?

Google og Woopra er jo ganske like, mens tredjemann skiller seg veldig ut.
 

tyr897

Medlem
Dersom kun unike besøk skyter i været betyr det sannsynligvis at cookie-tiden for en unik besøkende er mye lavere hos din tredjepart enn hos GA og Woopra.

500% er en rimelig stor forskjell. En kan jo spekulere om annonsenettverket foretrekker en veldig lav cookie-livstid for å blåse opp antall unike besøkende, fremfor å gi et mer reelt bilde på tingenes tilstand.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det er nok det du sier som er årsaken, men hva er "normalt" å sette cookie-tiden til? På tredjeparten kan denne settes selv (dog ikke kortere enn én time), på Google og Woopra kan jeg ikke endre dette.

Hvordan definerer man hva som er rett og galt ang cookie-tid?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er jo relativt hvor lang tid cookie-tiden bør være, da det kommer ann på hvilken side av gjerdet du står på; vil du ha høy eller lav trafikk?

Skal nevnes at cookie-tiden i Google Adwords er kortere enn den i Google Analytics, nettopp fordi Google vil tjene mer penger gjennom Adwords.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Adwords har 30 dager og Analytics 6 måneder, om jeg ikke husker feil.
(NB: Dette kan være endret - tar det fra toppen av hodet).

Det er også store forskjeller mellom hvordan Analytics og Adwords måler konverteringer, noe som gjør det mer viktig å bruke begge deler og forstå begrensningene til alle verktøy.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Bruker statcounter og shortstats på wordpress sider.
I tillegg legger jeg inn analytics, da det vel er det som blir mest brukt for dokumentasjon av trafikktall enten man skal selge annonser eller selve siden.
Det eneste negative med statcounter er vel at den kun logger de siste 500 besøkende på en gratiskonto.
 

zapotek

Medlem
Det eneste negative med statcounter er vel at den kun logger de siste 500 besøkende på en gratiskonto.

Ja, men dette gjelder jo bare detaljerte stats for de siste 500. Antall unike / sidevisninger for hele måneden etc. logges jo likevel.
 

picxx

Well-Known Member
Ja, men dette gjelder jo bare detaljerte stats for de siste 500. Antall unike / sidevisninger for hele måneden etc. logges jo likevel.

Såhvidt jeg har sett gjelder det vel bare referrers.
Har en sterk mistanke om at de beholder loggene lenger, slik at du får full historikk ved oppgradering (som forresten er billig), men for meg holder en gratiskonto i lange baner.
Og ja, det er en bra tjeneste.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
picxxnetwork

Hmmm... hvor har jeg nå hørt om dette før... ;)

Forøvrig: At google adwords har 30 dager på cookiene sine vil jo ikke si det samme som at en besøkende bare teller en gang i løpet av 30 dager. Sannsynligvis telles de vel en gang pr døgn i forhold til annonsevisninger (dvs som unike besøkende, antar "absolutte unike besøkende" er pr mnd?), men dette kan man vel sikkert få svar på hvis man spør google?
 

Trancton

Medlem
Levetiden på cookiene til Google Analytics kan du jo selv bestemme i koden til Analytics. Lengden bør settes i forhold til hvilke tjenester/produkter man selger. Selger man f.eks. lav volumsprodukter (f.eks. biler) kan cookien ha lang levetid, selger man forbruksvarer kan levetiden være kortere.
 
Topp