Kjapp og trygg hosting for Wordpress

6 tips: Slik tjener du penger på visningssalg hos Tradedoubler

Bjrl

Medlem
Mange av programmene hos Tradedoubler tilbyr provisjon for såkalte visningssalg (iSale) og visningsregistreringer (iLeads). Dette ser ut til å være en undervurdert kilde til inntjening for affiliates. I allefall er det veldig få som snakker om denne muligheten for å tjene penger på ledig reklameplass.

Jeg har de siste ukene helt bevisst valgt å legge ut bannere for programmer som tilbyr visningssalg. Særlig har jeg brukt disse på plasser der det erfaringsmessig er vanskelig å kapitalisere på PPC-programmer eller ordinære PPA-programmer. Det er allerede nå mulig samle erfaringen i fem tips:

1) Annonseplass som konverterer dårlig ellers kan gi bra provisjon på iSales og iLeads.

Se på nettstedet mitt Bolig og eiendom i Norge - Leiligheter og hus, hybler og rom i bofellesskap - All type bolig og eiendom i alle områder - der jeg har små annonser nederst i venstre marg på alle sider og i tillegg har små annonser til høyre over hovedinnholdet på alle sider unntatt hovedsiden. Annonsene er i hovedsak i størrelse 120x60 piksler. Annonseknappene i venstre marg har såpass "bortgjemt" plassering at annonser for ordinære PPC/PPA-programmer ikke har gitt noen avkastning. De som ligger høyt oppe på siden har i noen grad gitt avkastning - men ikke noe som kan måle seg med iLeads og iSales via Tradedoubler.

2) Annonseformater som ellers ikke genererer inntekter kan gi en bra ekstrasum som iSales eller iLeads

Som sagt er det 120x60-formater jeg bruker, og dette er formater som jeg i liten grad ellers har lykkes med å få noen fornuftig inntjening på.

3) Annonser for sterke brands er ekstra gode visningssalgobjekter

Det er ikke sikkert at nettbrukeren som er inne på sidene dine i det hele tatt legger merke til annonsen din - dels på grunn av såkalt "annonseblindhet", og dels på grunn av "bortgjemt" annonseplass eller et lite iøyenfallende bannerformat. Men promoterer du sterke brands vil du likevel kunne tjene ekstra bra! Grunnen er at de som har vært inne på dine sider og lastet bannerannonser for programmer med visningssalg - vil fort vekk, av egen fri vilje (i allefall upåvirket av annonsen på dine websider), finne på å låne penger hos Cresco eller Remembercard, kjøpe mobilabbonement hos Chess eller Tele2, bestille kabel-tv/bredbånd hos GET eller NextGentel, booke en tur med danskebåten på nettet eller på en eller annen måte foreta seg noe som utløser provisjon for deg.

Vips har du tjent penger på en kunde som ikke engang har lagt merke til annonsen på sidene dine!

4) Bruk visningskampanjer som samsvarer med dine besøkendes interesser

Dette gjelder særlig dersom du må rasjonalisere med annonseplassen, og er et utslag av vanlig logikk. Driver du et reisenettsted vil det neppe være så mange av dine kunder som "tilfeldigvis" går til Yahoo Search Marketings sider for å begynne som annonsør der. Derimot vil sjansen være større for at de booker en reise hos Gotogate, Ebookers eller Seat24 - og dermed kan utløse visningssalg for deg!

5) Hold deg oppdatert

Det er stadige endringer i hvilke programmer som tilbyr visningssalg. Og det er stadige endringer i hvilke grafiske elementer de ulike programmene tilbyr. Et program som ikke hadde provisjon for visningssalg/visningsregistreringer i forrige måned kan fort ha det denne måneden. Og programmer som ikke hadde grafiske elementer som passet inn på dine ledige plasser i forrige måned - f.eks. 120x60 - kan ha fått det nå.

6) Bruk originalkodene fra Tradedoubler

Tekstlinker gir ikke provisjon for visningssalg/visningsregistreringer. Du MÅ bruke de originalkodene som autogenereres hos Tradedoubler.

Til sist en oversikt over de programmene hos Tradedoubler som pr. i dag tilbyr en eller annen form for visningsprovisjon (med reservasjon for at jeg kan ha oversett noen):

Brafilm
Chess
Cresco
DFDS
Ebookers
GET
Gotogate
Hjemmet Mortensen
Ipea
Japan Photo
L'Easy
NextGentel
One.com
Real Finans
Remember Card
Scandic Hotels
Seat24
Spreadshirt
Tele2
Telio
Thorn
TravelLink
TravelPartner
Travelfast
Viasat
Yahoo Search Marketing

Jeg poster dette fordi visningssalg ALENE den siste måneden har finansiert lommepengene til familiens neste ferietur (i mai måned). Kan jeg klare det, kan du også.

Lykke til :)

Mvh
Bjørn Jarle
 
Sist redigert:

Bjrl

Medlem
Jeg takker for skrytet med litt facts:

- Remember Card har jeg hatt i høyre marg, et stykke ned. Format 180x150. 140.000 visninger. 13 klikk. 2 registreringer. 7 visningsregistreringer (50 kr pr stk).

- Real Finans: Ligger i høyre marg, nesten øverst. Samme bredde som Remember Card, men bare 1/3 av høyden. Vist 145.000 ganger. 55 klikk. 1 registrering. 1 visningsregistrering.

- GET: Ligger blant de øverste annonsene i 120x60. Vist 95.000 ganger, 11 klikk, 0 salg, 1 visningsregistrering (verdt 300 kr).

- Thorn: 120x60 nede i venstre marg, 112.000 visninger, 13 klikk, 0 salg, 2 visningssalg.

- Spreadshirt: 120x60 nede i venstre marg, 112.000 visninger, 1 klikk, 0 salg, 3 visningssalg.

- Chess: 120x60 øverst, 95.000 visninger, 12 klikk, 0 salg, 1 visningssalg.

Det er flere jeg gjerne skulle ha prøvd ut, men det har begrenset seg på grunn av de tilgjengelige bannerformatene. Bl.a. er jeg overbevist om at Telenor Internett bør kunne ha bra konvertering på visningssalg/visningsregistreringer.

Mvh
Bjørn Jarle
 

Bjrl

Medlem
Det kan jeg.

Tradedoubler opererer med en teknologi der de i et visst antall dager (jeg er usikker på hvor mange) sporer hvilket nettsted en nettbruker har sett en annonse fra et Tradedoubler-tilknyttet program. Dersom nettbrukeren i løpet av de dagene går inn på nettsidene til det programet vedkommende har sett annonse for på dine nettsider, vil du få provisjon for de salg eller de registreringer nettbrukeren gjør på sidene.

De ulike programmene bruker iLeads og iSales litt om hverandre. Men prinsippet er i allefall at handlinger som ville gitt provisjon dersom brukeren hadde KLIKKET på et banner hos deg, gir også provisjon hvis brukeren kun SER banneret (eller faktisk at nettleseren til kunden laster banneret, uavhengig av om kunden registrerer dette i sin bevissthet).

Ordet "iSale" betyr "impression sale", og det betyr altså at du har hatt en banner impression (bannervisning) for nettleseren til en person som senere har blitt kunde hos et Tradedoubler-tilknyttet program.

Mvh
Bjørn Jarle
 

picxx

Well-Known Member
De ulike programmene bruker iLeads og iSales litt om hverandre. Men prinsippet er i allefall at handlinger som ville gitt provisjon dersom brukeren hadde KLIKKET på et banner hos deg, gir også provisjon hvis brukeren kun SER banneret (eller faktisk at nettleseren til kunden laster banneret, uavhengig av om kunden registrerer dette i sin bevissthet).

Så enkelt sagt laster banneren en cookie i nettleseren til brukeren, slik at han fysisk slipper å trykke på banneret for å sette den kaken?
 

Bjrl

Medlem
Er det jeg som er blind? Finner ikke de utrykkene nevnt. Kan du si hvor på Chess sin info det står at det er slik?

Det står under "Provisjonsstruktur". Hos Chess står følgende:

Provisjonsstruktur
Ditt segment : General
UV NOK 0,00
iMobil abo. private NOK 100,00
Mobil abo. private NOK 200,00
iMobil abo bedrifter NOK 100,00
Mobil abo bedrifter NOK 200,00
iMobil abo kontantkort NOK 50,00
Mobil abo kontantkort NOK 100,00

Den lille i'en som står først på tre av linjene indikerer hvilken provisjon du får for et iSale av henholdsvis Mobil abo. private, Mobil abo bedrifter og Mobil abo kontantkort.

Mvh
Bjørn Jarle
 

picxx

Well-Known Member
Enkelt sagt - ja.

Det blir et impressionsale i stedet for et clickthroughsale.

Mvh
Bjørn Jarle

Det er jo egentlig ganske fantastisk.
Da slipper jeg jo å annonsere via TD mere på mine sider.
Det man gjør er at man popper en konsoll når brukeren forlater siden din, og der ligger alle bannerne fra alle isale annonsørene hos TD.
Alle kaker satt...bare vente på salg :D
 
Topp