Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Til deg som vurderer å kjøpe pelsbutikker

hansson

Langveisfarende
Er det faktisk det første får jeg en dårlig smak i munnen, som smaker både misunnelse og jantelov, men basert ut på hvem som er TS vil jeg ikke tro at det er dette som ligger til grunn, men heller da kanskje en litt navlebeskuende rettferdighetssans .. som tidligere nevnt i tråden.

Dette har ingenting med rettferdighetssans å gjøre. Jeg synes ikke det er "urettferdig" med pelsluer. Jeg er heller ikke navlebeskuende, da jeg ikke har noe mot pels som sådan. Mennesker har skaffet seg og bruk pels på et personlig nivå til alle tider. Hadde pelsluene blitt laget med høye nok etiske standarder ville jeg aldri sagt noe på det. Men det er så åpenbart at vi her snakker om en kynisk masseproduksjon av pels/skinn at det ikke kan forsvares å støtte en slik industri som bryter så totalt med hva vi i vestlige land ser på som riktig.

At Kina ser på dette som helt normalt og fint har jeg ingen problemer med å skjønne. De får tenke på sin egen moral. Det er moralen til nordmenn som med overlegg handler med kineserne og støtter denne industrien jeg stiller spørsmål ved.
 

picxx

Well-Known Member
Kinesisk pelsindustri overlever ikke kun av salg internt i landet. Det er etterspørsel fra resten av verden som gjør at den er enormt stor og lukrativ. Derfor er pelslue.no et bidrag som understøtter en grusom industri. Selv om pelslue.no er en liten aktør, er det moralske spørsmålet prikk likt. Vi kan ikke gi småbedrifter noe mer slækk når det gjelder umoral enn store bedrifter.

Ja, pelslue.no støtter opp om industrien, men i mine øyne er ikke det det samme som å støtte opp om flåing av levende dyr. Jeg er faktisk så dum at jeg i mitt stille sinn tror pelslue.no hadde importert disse produktene selv om dyrene hadde vært daue før de hadde blitt flådd. Men, selvsagt kan jeg ta totalt feil og eieren av pelslue.no er en liten sadist som startet butikken/importen kun for å støtte opp om flåing av levende dyr.
 

Santo

Active Member
Hadde man vokst opp på en Kinesisk pelsdyrfarm hvor man daglig flådde levende dyr hadde dette vært like naturlig som om man i norge bløgger en mort.

Fra en av brosjyrene til Norges Jeger- og Fiskerforbund:

Det kan være lurt å kutte strupen på fisken mens hjertet enda slår slik at blodet renner ut. Det kalles bløgging og gir bedre matkvalitet på fisken. Fisken skal alltid drepes før den bløgges.

Vis fisken respekt og drep den på skikkelig måte.

Her i Norge har vi som du ser ovenfor ihvertfall noen tanker om dyrevelferd.

Det mangler totalt i Kina (og hos deg tydeligvis).
 

selbekk

Medlem
all respekt til deg hansson for å ta tak i en verdig sak, men kan vi ikke ha ETT forum på internett som ikke prater om pelsoppdrett og dyremishandling? :-(

Edit: Og kan vi holde oss for gode til å linke til PETA? Snakk om feilkjørt organisasjon (om enn med en god hjertesak).
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Dette har ingenting med rettferdighetssans å gjøre. Jeg synes ikke det er "urettferdig" med pelsluer. Jeg er heller ikke navlebeskuende, da jeg ikke har noe mot pels som sådan. Mennesker har skaffet seg og bruk pels på et personlig nivå til alle tider. Hadde pelsluene blitt laget med høye nok etiske standarder ville jeg aldri sagt noe på det. Men det er så åpenbart at vi her snakker om en kynisk masseproduksjon av pels/skinn at det ikke kan forsvares å støtte en slik industri som bryter så totalt med hva vi i vestlige land ser på som riktig.

Her motsier du deg faktisk selv så det jomer etter.. :cool:
 

picxx

Well-Known Member
Fra en av brosjyrene til Norges Jeger- og Fiskerforbund:



Her i Norge har vi som du ser ovenfor ihvertfall noen tanker om dyrevelferd.

Det mangler totalt i Kina (og hos deg tydeligvis).

Det kan være lurt å kutte strupen på fisken mens hjertet enda slår slik at blodet renner ut. Det kalles bløgging og gir bedre matkvalitet på fisken. Fisken skal alltid drepes før den bløgges.

Hahaha! Hvilken noksagt er det som har skrevet dette? Eller er det rett og slett skrevet på fleip? Man dreper selvsagt en fisk ved å bløgge den.....
 

Santo

Active Member
Hahaha! Hvilken noksagt er det som har skrevet dette? Eller er det rett og slett skrevet på fleip? Man dreper selvsagt en fisk ved å bløgge den.....

Man kan ihvertfall slå fisken i svime med et par velrette slag mot hodet først og deretter kutte pulsåren i gjellene.

Hjertet fortsetter å slå og blodet pumpes ut og fisken våkner aldri igjen.
 

hansson

Langveisfarende
@hansson:Tidligere ville innlegget ditt vært nok til å tiltale deg for ærekrenkelse slik du beskriver personen som har gjort business ut av noe som er fullt ut lovlig i Norge!

Ha ha. Har du hørt om noen som er blitt dømt for æreskrenkelser mot ikke navngitt person? Hvem er i Norge blitt dømt for æreskrenkelser i det hele tatt de siste tiårene? Dette går under kategorien "ytringsfrihet" min gode mann. Det finnes et punkt eller to i grunnloven for dette.

Ditt vikarierende motiv med tråden er selvfølgelig å ødelegge muligheten for aktøren å selge sitt nettsted.

Hvorfor skulle jeg ha et slikt (vikarierende) motiv? Jeg driver ikke konkurrerende virksomhet, og har ingen personlig feide med eieren av nettstedet. Jeg har to motiver, og de er ikke vikarierende, de er helt transparente:

1. Forhindre at noen som har sett den videoen fra PETA kjøper nettstedet uten å være klar over hvordan produksjonen foregår. Dette har ikke noe med ønske om å forhindre SALGET, men med et ønske om å bevisstgjøre KJØPER.

2. Stoppe all støtte til en kynisk industri. Inkludert pengeoverføringer fra en liten nettbutikk i Norge.

Jeg vil snu saken litt og si at hvis de som er motstandere av pelsindustrien tror at man bedrer vilkårene for dyrene ved å kvele industrien har de ikke mye forståelse for hvordan verden fungerer.

Okei. Nydelig. Tillate voldtekt i en overgangsperiode, da, slik at man får voldtektsproblemet opp og frem i både media og andre kanaler? Tillate jødehat og homo-drap slik at vi virkelig får bukt med problemet når det vokser seg så stort at alle begynner å se det?

Fantastisk naiv kapitalistisk tankegang. "Kapitalismen fikser seg selv bare vi lar dem holde på lenge nok". Lurer på hva som skjer hvis alle franskmenn faktisk tar ut pengene sine fra banken...? Vil ikke det faktisk ha en reell innvirkning på bankene i landet? Hva hvis hele verden sluttet å kjøpe pels fra land som ikke respekterer dyr så mye at de i det minste avliver dem før de pelser dem?

Til slutt vil jeg også si at det bør være rom for respekt, toleranse og normal høflighet når man diskuterer her på webforumet.

Høflighet, respekt og toleranse mot dyr også, da kanskje? Jeg har som sagt null problemer med å stå inne for hva jeg sier i denne tråden. Jeg har null respekt for personer som handler med pelsindustrien, og derfor får vedkommende ingen respekt eller toleranse fra meg.

Hvis vi diskuterte jødehat her. Ville du krevd respekt og toleranse for han nazifyren som ville utrydde alle jøder? Hvis det var snakk om pedofili eller drap på etniske minoriteter, ville du krevd respekt og toleranse for galningen som legger filmer med småbarn ut på nettet? Bare fordi vi her snakker om et kapitalistisk produkt gir det ikke grunnlag for noe mer respekt, toleranse eller høflighet enn andre områder!

picxx skrev:
Jeg er faktisk så dum at jeg i mitt stille sinn tror pelslue.no hadde importert disse produktene selv om dyrene hadde vært daue før de hadde blitt flådd. Men, selvsagt kan jeg ta totalt feil og eieren av pelslue.no er en liten sadist som startet butikken/importen kun for å støtte opp om flåing av levende dyr.

Om han ikke visste om det før, så vet han i hvertfall om fakta nå. Hvis han er en sadist fortsetter han med butikken, hvis ikke legger han den ned for å vise at han er et godt menneske som har tro på at hver enkelt av oss kan gjøre noe for å forbedre verden.
 

picxx

Well-Known Member
Om han ikke visste om det før, så vet han i hvertfall om fakta nå. Hvis han er en sadist fortsetter han med butikken, hvis ikke legger han den ned for å vise at han er et godt menneske som har tro på at hver enkelt av oss kan gjøre noe for å forbedre verden.

Så du kan faktisk garantere at alle produktene pelslue.no importerer blir flådd levende?
For det er vel det dette handler om .. hvordan selve produksjonen foregår?

Selvsagt, hadde jeg kjøpt sau fra en gård i norge jeg visste hadde behandlet dyrene på en grusom måte hadde jeg sluttet å kjøpe sau fra denne gården .. men jeg hadde da ikke sluttet med å kjøpe sau for det.
 

picxx

Well-Known Member
Man kan ihvertfall slå fisken i svime med et par velrette slag mot hodet først og deretter kutte pulsåren i gjellene.

Hjertet fortsetter å slå og blodet pumpes ut og fisken våkner aldri igjen.

Jupp, hele den norske fiskerinæringen driver med dyreplageri, så der er nok en sak å klatre opp på barrikadene for.
(Ja, jeg vet sånn halvveis hva jeg snakker om)
 

hansson

Langveisfarende
Jeg kan garantere at Kina ikke har noe lovverk som beskytter dyras ve og vel. Så er det opp til hver enkelt person og hver enkelt importør å sørge for at forholdene er skikkelige der man kjøper varene fra. IKEA og Bohus får tyn for tropisk tømmer og barnearbeid, og prøver å gjøre noe med det. Det er ingen grunn til at ikke også mindre aktører skal følge med på hva de faktisk importerer.

Hvis du visste at det var 5% sjanse for at barnelekene du importerte ikke inneholdt blyholdig maling... ville du tatt sjansen på å importere dem? Og selge dem til småbarn?

Det er ingen garantier for noe som helst, men det er en stor risiko å ta å gå ut fra at alt er helt greit. Vi har alle et personlig, moralsk ansvar for å finne ut.
 

picxx

Well-Known Member
picxx, fisk != dyr. Men det å vise barmhjertighet er jo en god ting uansett :)

Jupp, fisk er dyrt. Alt for dyrt spør du meg, og fiskeren burde fått en mye større del av kaka enn det han får pr. i dag.

p.s. Husk dette med barhjertighet neste år når du står i skauen eller i hagen med en million knott og mygg rundt deg. Ikke klapp dem for hardt på ryggen ;)
 

Santo

Active Member
Jupp, hele den norske fiskerinæringen driver med dyreplageri, så der er nok en sak å klatre opp på barrikadene for.
(Ja, jeg vet sånn halvveis hva jeg snakker om)

Det var du som brakte dette med fisken på banen. Og bløgging eller ikke, det er jo ihvertfall en form for forholdsvis rask avlivning.

Når det er snakk om pelsdyr i Kina så gidder man ofte ikke å avlive dyrene engang før de flår de. Hadde de "bløgget dyrene først", så ville jo faktisk det vært en bedre løsning enn å flå de levende. Klarer du ikke å forestille deg det smertehelvetet som dette må medføre?

Men det er jo ikke bare flåingen som er problemet. Dyrene har det nok ikke særlig godt frem til denne uverdige avslutningen av livet heller...
 
Topp