Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Årsavslutning

Nordland

Medlem
Har søkt og fant egentlig ingen poster ang årsavslutningen. Driver å leser dama si årsregnskapsbok fra BI og må si at jo mer jeg leser jo mer innviklet blir det! Trodde jeg skulle klare å gjøre all regnskap selv da jeg kun handler inn noen varer og selger de rett ut igjen. Boka er på nesten 800 sider og dette er ikke noe man lærer på ett par dager... :( Må si at jeg er litt demotivert for øyeblikket. MEN jeg klarer heller ikke å rettferdiggjøre en utgift til regnskapsfører på 15-20k for under 100 bilag når jeg har 10k i overskudd... Er helt i startgropa så overskuddet skal jo forhåpentligvis opp, men de første år så må jeg nesten ta regnskapet selv.

SÅ! Her sitter jeg og har handlet Visma Avendo Eaccounting som jeg har registrert alle salg og kostnader siden oppstart september 2010. Som Visma reklamerte for eaccounting så var dette til folk som ikke har peiling på regnskap fra før og kan enkelt gjøre dette selv. Her trenger man ingen kunnskap på debet og kredit, kontoer osv skryter de. Så jeg gjorde ingen ting etter at 2010 var ferdig og fortsatte rett på 2011. Nå sitter jeg å tenker at det kanskje ikke er så enkelt at alt fikser seg selv.

Nå skal jeg prøve å få orden på dette og lære meg dette. Og da trenger jeg litt støtte og svar fra dere :D

  1. Det første jeg tenker at jeg må gjøre når året er omme er å periodisere regnskapet.
    • I 2011 har jeg forhåndssolgt endel varer som ikke ankommer før i 2012. Salget er gjort og en forhåndsinnbetaling er mottatt. Hele summen skal bokføres 2011 slik at mva blir tatt i 2011, men inntekten er ikke opptjent.
      • Skal hele salgssummen krediteres konto 3000/3100 og debiteres 2160 Uopptjent inntekt?
      • 01.01.12 skal 2160 krediteres og 3000/3100 debiteres? Eller taes det ved neste årsavslutning?
    • Samme her med innkjøpet av disse varene. Disse er betalt, men ikke ankommet. De er resultatført på 4300 varekjøp, men siden de ikke er utlevert skal de ikke kostnadsføres i 2011.
      • skal så hele innkjøpssummen krediteres 4300 og debiteres konto ???
      • 01.01.12 skal dette tilbakeføres? fra konto ??? til 4300?
  2. Neste er vareforbruket. Fikk forståvidt svar på dette i en annen post, men kan ta det her også.
    • 2010: ingen ting er registrert på konto 1460 varelager. Da føres varetellingssummen debet 1460 og kredit 4390 beholdningsendring varer?
    • 2011: Her vil det det være en inngående balanse. Debet 1460 og kreditere 4390 IB. Så registrere den nye varetellingen ved å kreditere 1460 og debitere 4390 da jeg har hatt en økning?
    • Skal jeg ta med varene som ikke er ankommet i varetellingen for 2011? Varene er jo kostnadsført på 4300, men de er ikke levert ut så de må jo bort derfra?
  3. Resultatkontoer nullstilles:
    • Hvilke kontoer skal føres over?
    • Først skal alle resultatkontor krediteres og debiteres 89xx overskudd?
    • Så skal 89xx krediteres og 2050 debiteres?

Vil da regnskapet være ferdig? Håper noen kan gi forklaringer, peke ut feil, gi tips osv :)
 
Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Nå skal jeg prøve å få orden på dette og lære meg dette. Og da trenger jeg litt støtte og svar fra dere :D

  1. Det første jeg tenker at jeg må gjøre når året er omme er å periodisere regnskapet.
    • I 2011 har jeg forhåndssolgt endel varer som ikke ankommer før i 2012. Salget er gjort og en forhåndsinnbetaling er mottatt. Hele summen skal bokføres 2011 slik at mva blir tatt i 2011, men inntekten er ikke opptjent.
      • Skal hele salgssummen krediteres konto 3000/3100 og debiteres 2160 Uopptjent inntekt?
      • 01.01.12 skal 2160 krediteres og 3000/3100 debiteres? Eller taes det ved neste årsavslutning?
    • Samme her med innkjøpet av disse varene. Disse er betalt, men ikke ankommet. De er resultatført på 4300 varekjøp, men siden de ikke er utlevert skal de ikke kostnadsføres i 2011.
      • skal så hele innkjøpssummen krediteres 4300 og debiteres konto ???
      • 01.01.12 skal dette tilbakeføres? fra konto ??? til 4300?
  2. Neste er vareforbruket. Fikk forståvidt svar på dette i en annen post, men kan ta det her også.
    • 2010: ingen ting er registrert på konto 1460 varelager. Da føres varetellingssummen debet 1460 og kredit 4390 beholdningsendring varer?
    • 2011: Her vil det det være en inngående balanse. Debet 1460 og kreditere 4390 IB. Så registrere den nye varetellingen ved å kreditere 1460 og debitere 4390 da jeg har hatt en økning?
    • Skal jeg ta med varene som ikke er ankommet i varetellingen for 2011? Varene er jo kostnadsført på 4300, men de er ikke levert ut så de må jo bort derfra?
  3. Resultatkontoer nullstilles:
    • Hvilke kontoer skal føres over?
    • Først skal alle resultatkontor krediteres og debiteres 89xx overskudd?
    • Så skal 89xx krediteres og 2050 debiteres?

Vil da regnskapet være ferdig? Håper noen kan gi forklaringer, peke ut feil, gi tips osv :)

1. Det gjenstår endel, du skal blant annet "disponere" resultatet ditt. Dvs at du må anslå skattekostnad, overskudd osv. Dette bør du få hjelp til. En regnskapsfører kan ta ca 4-10 000 for å ta hele årsoppgjøret ditt med ligningspapirer og årsregnskap(gitt at du driver as/nuf). De sender deg bokføringene du skal gjøre.

Det er mulig å gjøre dette selv, men da skal man ha et godt integrert årsoppgjørsprogram i regnskapsprogrammet. Samt bruke endel tid..

2. En økning av varelageret ditt blir en debitering av 1460. Tenk deg at dette er en eiendel slik som penger er på 1920(bank).

3. Periodisering, er det snakk om store beløp? Gjør det, er det småbeløp er det ingen som vil reagere på om du tar varetelling og ikke periodiserer noe.

4. Periodisering av salg, du debiterer 3000 (salg går inn som en kreditpost normalt, men debet når du skal gjøre salget mindre, noe du gjør ved periodisering ved årsslutt). Motkonto er 2160 med dato 31.12.2012. Du fører det tilbake ved å gjøre motsatt føring eks 1.1.2012 om det er en periodisering fra 2011.

5. Periodsering av varekjøp, debet 1460, kredit 4300, samme ellers som pkt 4.

6. Varetelling. Ta en evt ib, før denne bort (kredit 1460, debet 4300). Før så inn varetellingen med debet 1460 og kredit 4300. Er IB negativ (varetelling ført på kredit tidligere) så er dette feil, før den i så tifelle bort for så å registrere varetellingen.
 

Nordland

Medlem
1. Ja har disponert resultatet mitt i punkt 3 der. Siden jeg er et ENK tenkte jeg at skatt tar jeg privat? Men du mener jeg skal også beregne dette og overføre det til 8300? Og så resten til 2050? Hvilke kontoer skal jeg nullstille av resultatkontoene? Alle? Eller bare noen?

Må man ha et eget årsoppgjørs program? Er det ikke greit å gjøre dette manuelt med å føre manuelle bilag?

2. Ja har skrevet at det skal debiteres 1460, men hvilken konto skal krediteres når jeg ikke har noe IB for 2010? Fremdeles 4390?

3. Det er snakk om ca 70-90 000 kr. Så er endel. Jeg burde vel ta med varene som ikke er ankommet enda også?

4. Okei, så debitere 3000 og kreditere 2160 og føre det tilbake 01.01.12. Høres greit ut.

5. Kreditere 4300 ja. Det er forsåvidt logisk når du skriver det :)

6. Det hørtes også veldig greit ut.

Tusen takk! Bare fortsett å gi meg fin info :D
 

Smbinfo

Medlem
1. Ja har disponert resultatet mitt i punkt 3 der. Siden jeg er et ENK tenkte jeg at skatt tar jeg privat? Men du mener jeg skal også beregne dette og overføre det til 8300? Og så resten til 2050? Hvilke kontoer skal jeg nullstille av resultatkontoene? Alle? Eller bare noen?

Må man ha et eget årsoppgjørs program? Er det ikke greit å gjøre dette manuelt med å føre manuelle bilag?
Fikk ikke med meg at det var et ENK. Usikker på hvordan ENK disponerer resultatet. Du ser det imidlertid raskt i det du skal fylle ut næringsoppgave 1.

Du trenger nok ikke et årsoppgjørsprogram da ligningen er noe enklere for enkeltpersonsforetak samt at du slipper årsrapporten som AS/NUF må sende inn.
2. Ja har skrevet at det skal debiteres 1460, men hvilken konto skal krediteres når jeg ikke har noe IB for 2010? Fremdeles 4390?
Jepp. I næringsoppgaven kan du så slå sammen 4390 med 4300 og føre alt på 4300 i selve oppgaven.
 

Nordland

Medlem
Hvordan er det med forenklet levering av selvangivelsen i en ENK? Mener man kun trenger å skrive inn driftsinntekter og driftskostnader. Så skatter man av overskuddet (evt underskudd).
 

Nordland

Medlem
Er det noen poster som skal overføres til neste års regnskap? Er det noe som skal gjøres når man starter et nytt regnskapsår?
 
Topp