Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Økonomisk aktivitet før etablering av firma

spikre

peterhamre.no
Om du etablerer et enmannsforetak 1. september. Du selger "sokker" til bedrifter.
- I mai kjøpte du inn 1000 sokker. Hvordan gjør du det med disse utgiftene?
- I juni og juli solgte du litt sokker her og der. Hva gjør du med disse inntektene når firmaet er i gang?
- I juni og juli gikk det noen kroner til frakt, teip osv. Hva gjør du med dette?
- 1. august solgte du en palle med 500 av sokkene du hadde på lager. Dere blir enige om at kunden skal betale innen 60 dager. Hvordan gjør du dette ifht firmaet?

Firmaet er altså etablert fordi du ser at hobbyen din gir overskudd - så mye at skatteetaten ikke aksepterer sokkesalget som en hobby. Det er ok - men hva gjør du med innkjøp og salg før etableringsdato? Skal de 500 sokkene betales til firmakonto eller privat? (skal det i det hele tatt regnskapsføres?)

Takk for svar.
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
Jeg ville ha ført opp alt som var omsatt det året, i regnskapet. Uten at jeg har noe å vise til, så mistenker jeg at det er det skatteetaten vil kreve også.

Ang. kontovalg - strengt tatt, så lenge det er ENK, så er det såvidt jeg husker ikke engang et krav om at man har en egen firmakonto, selv om dette er noe de aller fleste skjønner at er lurt. Dermed er det nok heller ikke noe krav om at pengene skal inn på firmakontoen, selv om det definitivt er mest ryddig om de går inn der, og du gjør alt veldig mye enklere for deg selv ved å holde alt så ryddig som mulig.
 

spikre

peterhamre.no
Okei, takk for svar.

Et spørsmål til:

- Hvis du fra juni til august arbeidet på en annen arbeidsplass med å sy disse sokkene, og det skal du også fortsette med etter 1. september - men da vil selskapet leie deg inn som konsulent til å sy og selge.
Er det noe i veien for at du fakturerer hele perioden før etablering med firmaet? Du har ikke fått utbetalt noe av lønnen for arbeidet, og ønsker nå å ta ut godtgjørelsen gjennom firmaet. Det andre firmaet sier det er greit for dem, om det er lovlig.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Igjen, du og enmannsforetaket har den samme økonomien. Du som person tar ikke ut penger fra enmansforetaket ditt.

En annen ting.
Hvis du før var ansatt og fikk 150 kr timen bør du som selvstendig næringdrivende fakturere 150 + alle utgifter du har som næringsdrivende. Det er feriepenger, div skatteavgifter osv osv. Bør havne på minst 250 kr timen. (Dette er drøftet i tidligere tråder her på WF.)
 

spikre

peterhamre.no
- Men det er jo viktig om godgjørelsen skal taes ut gjennom ordinær lønn fra arbeidsgiver, eller gjennom fakturering (da blir jo evt. faktureringsgrunnlaget før etableringsdato. Er det OK?)

- Jeg tenker feriepenger og arbeidsgiveravg. Noe konkret annen som kan argumenteres med? (Må evt. være fordi den andre bedriften sparer div. utgifter)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er ganske sikker på at det ikke kommer til å være noe som helst problem om fakturagrunnlaget er før etableringsdato.

Generelt er det dyrere - ihvertfall der og da - å ha en person innleid som konsulent/frilanser enn det er å ha den samme personen ansatt. Grunnen er at personen får ekstra sikkerhet og forutsigbarhet ved å være ansatt. Rettigheter du har som ansatt mister du hvis du driver eget firma der andre leier deg inn, og derfor koster det også mer pr arbeidstime. Det bedriften til gjengjeld får, er fleksibilitet. En stille periode? Ok, da leier de deg ikke inn. Enkelt og greit.

Så det går egentlig ikke å si at det ene er billigere eller dyrere enn det andre. I noen situasjoner vil det ene lønne seg for bedriften, i noen situasjoner det andre. Har du f.ex. en innleid konsulent, som er der på heltid hele året, kanskje tilogmed flere år, så burde de heller ha opprettet en stilling, da ville det helt klart ha lønt seg for dem. Men motsatt - hvis det er en ansatt som bare har noe å gjøre kanskje noen få dager i måneden, så lønner det seg naturligvis ikke å ha denne personen fast ansatt.
 

Tonny Kluften

Administrator

Msites Ltd

Livsnyter
Takk for tips og råd.

Vi har kommet frem til å gjøre det slik:
Opprinnelig lønn * 1.257 + mva = Fakturasum

Bedriften har ingen forandrede merkostnader ved denne endringen av arbeidsforhold.

Det der kommer du til å tape på! Det er en dårlig deal for deg!

Det multiplikasjonstallet der er arb.avg. + feriepenger for arbeidsgiver.

Du må huske å ta høyde for sykedager, sykeforsikring, høyere trygdeavgift i skatten og andre kostnader ifm med arbeidet.
Jeg antar du også fakturerer samme timelønnnen på "overtid" - så her vil du igjen tape hvis du ikke har fått en annen deal ned på papiret.

Jeg ville aldri i livet anbefalt deg å signere på en slik avtale!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er sjeldent jeg og msites er enige, men her er det ikke tvil:

Ikke finn på å signere den avtalen! Den er virkelig katastrofalt dårlig for deg, og en ren gavepakke til firmaet, du får INGENTING igjen for det du mister av sikkerhet! Firmaet blir kvitt alle sine forpliktelser til deg (f.ex. i tilfelle sykdom), og total timepris blir tilogmed sannsynligvis lavere enn ved å ha deg ansatt (husk at det også er andre utgifter enn lønn+arb.avg.+feriepenger)

1,5 bør som Tonny sier være et absolutt minimum, og selv dette kun hvis det er faste, langvarige avtaler!
 

spikre

peterhamre.no
hehe, det var da veldig å kritiske dere var da.

"andre utgifter enn lønn+arb.avg.+feriepenger"
- Det stemmer ikke. I dette arbeidet er det faktisk ikke slike kostnader. Det er snakk om en mindre deltidstilling (provisjon) med antatt lønn rundt 120.000,- per år om jeg er ansatt.
Tror fremdeles dette er ok. Det er etter mitt eget ønske. Bedriften skal drives slik at overskuddet blir nærmest kr. 0,-
 
Topp