Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Økt trafikk og salg igjen... :)

Beergear.no

Medlem
Tar gjerne i mot tips ang design og økt trafikk på nettbutikken vår.

Din Dyrebutikk på Internett med alt på samme sted - Bristols.no - Din dyrebutikk på Internett

Det vi så langt har gjort for å markedsføre oss er:

  • Startet blogg
  • Opprettet facebook gruppe
  • Fått noen omtaler på diverse forum som omhandler det vi driver med
  • Ser også at flere har linket til oss fra forum og blogger
  • Bruker ad-words aktivt. Sjekker ofte og bytter ut dårlige søkeord
  • Registrert oss i de fleste kataloger som vi anser som viktige.

Føler selv at nettbutikken ser ok ut, men man blir jo fort blind når man sitter og holder på med det samme hele tiden.
Syns også vi har gjort mye riktig i forhold til markedsføring på nett, men det er alltid noe man overser. Og ikke minst er det sikkert mange her som kan mer enn oss om markedsføring på nett.
Er derfor veldig glad om noen gidder å ta seg tid til å komme med innspill
 

zapotek

Medlem
Ville gjort noe med hele headeren. Veldig dårlig bruk av fonter, og den overdrevne dropshadowen på "Velkommen til Bristols.." ser ikke bra ut.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Bedre sjanse for å få gode og konkrete svar om du spør litt mer konkrete spørsmål. Nå krever det jo at vi gjør litt research for å finne ut hva du gjør, siden spørsmålet ditt er veldig generelt!
 

Beergear.no

Medlem
Takk for begge tilbakemeldingene! Var noe sånt jeg var på jakt etter.
Man blir fort litt blind av å sitte å se på sitt eget design i lengden.

Helt konkret så vil jeg gjerne ha tips ang design og om det er noe vi har "glemt" på ang. forskjellige måter å markedsføre oss på.
Butikken går forsåvidt bra, men jeg føler at det er mer å hente ved bedre design, og muligens markedsføring.
F. eks hva som anses som en fornuftig sum å bruke på adwords pr mnd. Eventuelt andre steder det er fornuftig å bruke reklame pengene.

Tilbakemelding på design har jeg fått ang. header. Supert!
Når du sier veldig dårlig bruk av fonter, tenker du da på alle fonter, eller bare der det står "Velkommen til Bristols"?
Vi har ikke brukt en proff designer for å lage logo og header. Skygge teksten er det jeg som har laget selv.
Derfor veldig fint å få fortalt at den kanskje ikke gjør seg så godt :)

Hadde også vært fint med et tips ang. hvor mye man må regne med å betale for å få en "proff" til å lage en ny header.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Helt konkret så vil jeg gjerne ha tips ang design og om det er noe vi har "glemt" på ang. forskjellige måter å markedsføre oss på.
Butikken går forsåvidt bra, men jeg føler at det er mer å hente ved bedre design, og muligens markedsføring.

Det er veldig synlig at hverken logo eller header forøvrig er laget av noen som har bakgrunn fra grafisk formgivning, eller som jobber innen dette feltet til daglig. Det lyser "amatør" lang vei. Nettbutikken forøvrig er helt fin, det er bare header og "logo" som trekker ned.

I og for seg behøver ikke dette ha å noe å si for målgruppen dere retter dere mot. Tvert imot; et "forfinet" design vil kanskje være diskvalifiserende for mange på bygda, eller for "naturmennesker". Men det er det jo bare å gjøre en markedsundersøkelse på, så finner dere jo ut hvor skoen evt trykker.

Markedsføring er i dagens medievirkelighet så mye mer enn annonseutforming, så jeg anbefaler, dersom dere har ambisjoner, å bruke fagfolk til å sette sammen en markedsføringsstrategi for dere.
 

hohohoo

Medlem
Synes siden generelt var bra. Noe flere tilbud på førstesiden vill jeg nok hatt, kanskje bare tilbud eller tilbud og nyheter. Selv om jeg ser de finnes til venstre. Muligens hatt en oversikt over bestselgere.

Mulighet til å få nyhetsbrev uten å være kunde? Ofte en lavere terskel for folk å be om nyhetsbrev en å handle, den første gangen de er på siden.

Er varene på lager?
 

Dre_C

Medlem
Er enig i at headeren bør gjøres noe med, gjør den enklere og mer stilren. Du trenger ikke VISA og mastercard i headeren når du har det i bunnen av siden.

Jeg hadde heller ikke viller brukt så mye plass på fremsiden om et tilbud på 5 % rabatt. Denne rabatten er så liten at jeg heller ville ha brukt denne plassen til å vise frem produkter. Spesielt produkter det er gode tilbud på.

Ellers ser nettbutikken helt grei ut.
 

Beergear.no

Medlem
Takker så mye for alle tilbakemeldinger. Ser ut til at vi bør få oss en ny logo/header.
Han som har laget logo for oss er ikke proff, og har gjort det gratis på ca 10 minutter.

Hva må man regne med å betale for å få noen som er proffe til å designe noe sånt?
Er det noen her som påtar seg slikt for en greit pris?
Hvordan er det vanlig at dette fungerer i praksis?
Får man to-tre utkast og velger en av dem?
Er jo ikke sikkert at de som lager logo og vi er enige om hva som er en bra logo....
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. "hvordan man gjør det" mht logo - den proffe måten:

1: Søk litt etter folk som gjør denne typen ting, altså lager logoer, og se om du finner noen som har laget andre ting du liker. Dermed har du utelukket folk som lager ting du ikke liker med en gang.

2: send en mail eller ring til de forskjellige, gi litt info om hva dere gjør, hvem dere er osv, og at dere gjerne vil ha et tilbud på logodesign. Send gjerne noen eksempler på ting dere liker (og ikke liker?), dette vil gjøre det mye lettere å gi dere et "korrekt" tilbud

3: nå får dere sannsynligvis endel svar tilbake, med forskjellige tilbud

4: se over en gang til, hva de forskjellige har laget tidligere osv, sjekk gjerne med eventuelle referanser, og sammenlikne tilbudene ut fra dette. Husk at mer erfarne folk gjerne tar mer, og mer uerfarne tar mindre, men til gjengjeld kan dere være tryggere på et raskt og godt resultat med de mer erfarne.

5: Så gjør dere avtalen med den dere liker best. Nå må dere også regne med å betale et større eller mindre forskudd, dette varierer en del fra person til person, og med størrelsen på prosjektet (større andel forskudd for mindre prosjekt), men 20-50% er vanlig. Hvis dere jobber mye med en designer og det viser seg at dere er til å stole på mht betaling kan det også hende at dere slipper forskudd på senere prosjekter. For større/lengre prosjekter er det også vanlig at deler av summen skal betales underveis, når forskjellige deler av prosjektet er fullført e.l, men for et såpass lite prosjekt som en logo til dere vil det nok bare bli et forskudd på en relativt stor del av summen, og så resten når man er ferdig.

6: Dere får noen forslag/skisser (typisk 3 eller så), og velger ett dere liker best som designeren går videre med ut fra deres ønsker. Alt ettersom hva som står i avtalen går dere og designeren nå noen runder fram og tilbake med endringer og korrekturer.

7: Til slutt får dere en pakke med logoen i litt forskjellige varianter - en som er beregnet for trykk, en for web/skjermbruk, svarthvitt og negativt++. Disse er gjerne i .eps-formatet, som er et veldig greit format å ha med å gjøre for alt av proft bruk, men som krever spesiell/proff programvare (f.ex. adobe illustrator/photoshop/indesign) for å gjøre noe videre med, derfor pleier f.ex. jeg også å legge med et par varianter som .png, som er klare for bruk i signatur i epost, i word osv, og gjerne et såkalt "favicon", en bitteliten versjon av logoen som er den grafikken som vises lengst til venstre i adressefeltet på nettleseren når man er inne på nettsidene til firmaet. Og sist men ikke minst - en enkel liten guide med "hva som skal brukes hvor".

Prisen for sånt som dette? Tja, alt fra 5000 til sekssifra tall (store firmaer krever ofte vanvittig mange revisjoner/forslag fordi det er så mange som skal være fornøyd, og dermed ender man gjerne opp med noe ekstremt overdrevet "corporate" og kjedelig, fordi dette er det eneste alle styremedlemmer++ klarer å bli enige om... ref statoil, telenor, posten++). For deres del vil nok tilbudene ligge fra 5-10.000 tenker jeg.

Hvorfor koster dette såpass mye, er det ikke bare å "lage noe kult i photoshop?" Flere grunner: For det første betaler man for kunnskapen og erfaringen til folk. Tenk på det som en elektriker - du betaler noen kroner for ledningene, også betaler du en tusenlapp for at han vet hvordan alt skal gjøres så du unngår at huset brenner ned. I tillegg er det mye jobb som skal gjøres før man i det hele tatt setter seg ned med illustrator (å gjøre ting ferdig i illustrator er gjerne den aller minste delen av jobben), f.ex. research (både for inspirasjon og for å unngå noe som er alt for likt eventuelle konkurrenter) og ide/skissejobbing. Alt i alt tar det en del tid, men det finnes selvsagt lavkostvarianter også, f.ex. 99 designs, der du bare betaler det du ønsker, og først når du har et resultat du er fornøyd med, men til gjengjeld aner du ikke om designet er kopiert fra en annen liknende butikk, eller om det er gjort andre tabber som du kanskje ikke finner ut noe om før du leverer fila til skiltmakeren/trykkeriet og får tilbake et resultat med diverse feil som det da kan koste flesk å rette opp... Enkelt og greit - du betaler for kunnskapen til folk :)
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Har fått et tilbud på 1000 kr for logo og header.
Om jeg forstår deg riktig så mener du at dette ikke kan være særlig bra siden det er "for billig"?

Har du (eller noen andre) erfaring med at en nettbutikk øker omsetningen betraktelig ved å kun bytte header/logo?
 

Tonny Kluften

Administrator
Har du (eller noen andre) erfaring med at en nettbutikk øker omsetningen betraktelig ved å kun bytte header/logo?

Det skal du se veldig langt etter.

Men en veldig interessant sak er at Komplett.no økte omsetningen med 30% eller så ved å bytte farge på "kjøp nå" knappen. Så kopier deres knapp og bytt ut. Det tar 2 min. og kan bli verdens beste timelønn...
 

Beergear.no

Medlem
Farge på Kjøp knapp

Er klar over det med Komplett.
Har også prøvd samme farge selv uten at jeg kan si jeg merket vesentlig økning i omsetningen.
Men butikken var kanskje for nye og hadde for lite besøkende til at det gjorde utslag.
Skal prøve igjen når jeg føler at de andre tingene jeg ser på nå (design av logo og header) er på plass.

Har også lest litt om fargevalg på denne knappen. Syns det er veldig mye sprikende meninger.
Sannheten er vel at ingen egentlig vet hvilken farge som gir best resultat.
Og det er nok flere ting som spiller inn vil jeg tro. F. eks knappens farge i forhold til andre farger i nettbutikken.

Det eneste jeg er sikker på rundt dette er at det er veldig mange forskjellige meninger ute å går.... :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Har fått et tilbud på 1000 kr for logo og header.
Om jeg forstår deg riktig så mener du at dette ikke kan være særlig bra siden det er "for billig"?

Nei, ikke akkurat det jeg mener, men:

1: Sjekk portfolioen til den som har gitt deg dette tilbudet. Har han/hun laget andre bra ting?

2: Tenk gjennom hvor mye arbeid som faktisk kan legges i det når man bare tar 1000kr for det... Det er en her som pleier å argumentere med noe ala "jammen designeren min bor i thailand og der er 10 kr timen en kjempegod lønn osv osv". Jada, helt sikkert. Igjen - få se andre ting denne personen har gjort. Hittil har han ikke villet vise fram noe fra denne kjempeflinke designeren, og da blir ihvertfall jeg skeptisk.

Så - jeg vil vel si at sjansen er overveldende stor for at du får noe dilldall fra nok en "glad amatør" (selv om man naturligvis kan ha flaks), for noen som virkelig vet hva de driver med finner du ikke til den prisen der.
 
Sist redigert:
Topp