Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ønsker dere egentlig nybegynnere her?

Marita

ordleker
Nå er jeg ganske ny her på forumet, og synes å ha merket en viss.. negativitet mot nybegynnere generelt. Mot meg personlighet har jeg vel ikke merket så mye, selv om jeg nok har lest endel mellom linjene noen ganger, at vedkommende egentlig helst kunne tenke seg å si "herregud, har du hørt om google eller?" Men jeg har lest mange tråder her inne, og synes å merke en tendens til en tankegang som; "alle disse nybegynnerne - kan de ikke finne seg en annen plass, istedetfor å komme hit og starte alle disse idiotiske trådene med de enda mer idiotiske spørsmålene"

Så jeg starter ikke denne tråden fordi jeg føler meg angrepet, men mer for å rett og slett høre hvilket forum folk her egentlig vil ha.

Jeg har selv vært moderator på et forum i 5 år, og er en av "de gamle og kloke" på feltet som det forumet handler om. Og jeg skal innrømme at jeg blir litt oppgitt når folk kommer med helt basic spørsmål, som her på WF, satt på spissen, ville vært noe ala "hvor kan jeg laste ned html? er det gratis?" eller kanskje mere reelt "php - hvilke muligheter ligger i det?". (Det siste er forøvrig et spm. jeg selv kunne ha stilt.) Allikevel - ved sånne teite spørsmål - så svarer jeg så tålmodig jeg bare kan, evt. så linker jeg til en tråd hvor spørsmålet er tatt opp før, og oppfordrer til å bruke søkefunksjonen.

Vi har jo alle vært nybegynnere en gang, på felt vi nå kan ut og inn. Ingen er født med førerkort på innerlomma, vi må alle sette oss bak rattet for å kjøre bil, det hjelper ikke å se at andre har gjort det før oss, og tro at vi kan gjøre det samme uten å øve først.

Et forum vil jo aldri forbli statisk - et forum, sånn jeg ser det, trenger nye folk, nye ideer, nye spørsmål. Noen forsvinner, noen kommer til. Man er kjempeaktiv en periode, blir lei, men kommer kanskje tilbake.

Hva med f.eks å starte en underforum for nettopp nybegynnere? "Her kan du stille hvilket spørsmål som helst, ingenting er for dumt!" Med tankegangen om at det finnes ingen dumme spørsmål, det finnes bare dumme svar.
 

sKrud

Meget sliten student
Marita: De aller fleste av oss her inne ønsker nybegynner hjertelig velkommen, vi har alle vært og kommer alle til å være der på et eller annet felt i framtiden.

Vet at det hender at vi svarer med litt kortet "let me google that for you" svar, men ofte skjer dette etter 3-4 gangen samme bruker spør om ting som finnes på første treff i google. (Så tanken er her at man må prøve lit først før man går ut å bruker andres tid, det er slik man også kan bidra til et forum.)

Men igjen, vi ønsker alle brukere velkommen, så lenge brukeren følger rettningslinjene og er snill;)

Ikke vær redd for å spørre om "dumme spørsmål", det er som regel mange flere en kun det selv som lurer om dette. På WF er det tross alt veldig mange som ikke er registrerte brukere som bare lurer rundt (disse er ofte nybegynnere).

Håper du blir å henge her til du ikke lengre er nybegynner:) Etter det jeg har sett lærer du fort og kan i løpet av kort tid har full kontroll.

( å ja, det er ikke noen grunn til å la seg pirke på nesen av de sure gubbene som lurkere rundt her på forumet..bare å sett dem på plass..)
 

Marita

ordleker
Hehe, jeg tenker ikke på meg personlig - jeg vet jeg sikkert stiller dumme spørsmål, men så tenker jeg, som du skriver - at det er nok andre som lurer på det samme, og jeg starter ny tråd. (Etter å ha brukt søkefunksjonen.)

Og det at man kan google ting får jo så være, men det er jo allikevel fint å ha en tråd på temaet her inne? Kanskje folk ikke vet helt hva de skal søke på i google, osv, eller at de plutselig kommer over en tråd som handler om et tema de enda ikke har tenkt på at de kunne ha bruk for - og derfor naturligvis ikke har googlet. Skjønner du poenget mitt? Dette er jo et forum, hvor vi kan lære nye ting. Ellers kunne vi jo bare sittet for oss selv og googlet rævva av oss, og ikke delt det vi fant med andre.. :)

Sure gubber får gjerne prøve seg på å pirke på nesen min, jeg har et kne og kan sikte godt ;)
 

gjedda63

Medlem
Er litt enig med deg Marita. Men har vært på værre utenlandske forum, der var det folk som hele tida svarte RTFM når folk lurte på ting. RTFM (read the fuc..ng manual)..:D
 

sKrud

Meget sliten student
Hehe..Okey, RTFM er absolutt ikke noe som er ønskelig for noe forum.

Så er helt enig med alt det du sier Marita. Det er tross alt et forum, og ja de fleste av dem som er her inne er her for å lære, knytte kontakter osv..Er mulig at vi som moderatorer må skjerpe oss, å slå litt hardere ned på usaklige kommentarer o.l. i nybegynnertråder.
 

Marita

ordleker
Nå har jeg vel ikke sett altfor mye dritt-slenging mot nybegynnere, men tendenser og litt mellom linjene, absolutt. F.eks syns jeg det er unødvendig å komme med en link til et sted jeg kan søke på - når jeg ikke vet hva jeg skal søke etter engang, og da er jeg like langt. Da kan man heller tenke sitt, og gå ut av tråden.

Det som er mest irriterende med nybegynnere, er titler de velger på tråder. På det forumet jeg er moderator på, er det flust av titler som "hjelp" og "ånei, hva gjør jeg nå!!??". Hadde jeg giddet, kunne jeg sikkert endret på 50 titler hver dag der. Det er forøvrig noe jeg savner litt her inne, at man endrer titler til en mere beskrivende en for det opprinnelige spørsmålet.

:)
 

Keanu

Geek
Vi har hatt en noe lignende diskusjon for ikke så lenge siden, da om forumet var for profesjonelle, eller både amatører og profesjonelle. (Amatører i den riktige betydningen - altså folk som ikke gjør dette som jobb)

Selv synes jeg det går fint å ha både og. Og en ekstra bonus er at det da kan være noen spørsmål jeg kan svare på. :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det kommer kanskje som en overraskelse på mange, men jeg har ikke noe imot amatører eller nybegynnere. Langt ifra, jeg pleier til og med å hjelpe dem (iallfall av og til). Nei, de jeg har problemer med er de cowboy'ene som jo nettopp IKKE er nybegynnere, og som skal selge sine "gode" ideer for blodpris.

De synes jeg er skikkelig plagsomme.
 

Tonny Kluften

Administrator
Takk for innspill marita. Dette er et forum for all, nybegynnere og proffe. Noen har forlatt forumet fordi det er for mange nybegynnere her, andre har forlatt det fordi de syns de blir dårlig mottat som nybegynnere. De aller fleste blir her og følger med uansett. En hel drøss med mennesker følger med her uten å poste, mange proffe og mange nybegynnere, det mangler ikke på interesse for forumet. Selvfølgelig ville det vært flott om flere postet, da ville kvaliteten her heves for alle. De postende medlemmene her er bare toppen av isfjellet av de som bruker forumet.
Syns du at du blir dårlig behandlet så spark tilbake på PM til den det gjelder. Det meste ordner seg med kommunikasjon på PM. Selv den som er tøffest i trynet offentlig kan bli ydmyk på PM.
 

Marita

ordleker
jebbis: nå er det jo jeg som har tatt det opp, så det er jeg som synes å merke tendenser. Derfor jeg startet denne tråden, for å se om hva andre synes - både nybegynnere og erfarne :)
 

Bjørnar

Gründer
det er jo det jeg mener; det må være en grunn til at noe slikt blir tatt opp, og da tenker jeg kanskje at Tonny gjør de grepene som må til for å få det slik han ønsker; at alle skal føle seg velkomne.

en start ville nok å fått slutt på krasse setninger fra visse medlemmer, for eksempel ;)
 

Bew

Medlem
Jeg er selv en skikkelig "newbie" her inne, men har mange år bak meg på diverse fora på nettet.. (Mange år.... snakker om å føle seg som en gammel dame...)
Har funnet ut at det meste går i bølger på steder der mange mennesker møtes, og "tonen" på et forum gjenspeiler den aktiviteten og de menneskene som til en hver tid er aktive..

I perioder med mange nye medlemmer kan spørsmål de gamle traverne har svart på "ørtenhundrede og seksten" ganger komme fram, og man kan sitte igjen med en følelse av at man gjentar seg selv... Sånnt kan være frustrerende.
Det er heller ikke lett å komme inn som nytt medlem.. Hodet er fullt av spørsmål, og man vil gjerne i gang så fort som overhodet mulig.. Å lete gjennom gamle tråder kan sammenlignes med et marathon løpt i sirup... Man jobber og sliter, men veien til målet blir ikke kortere.. Da er det mye enklere å stille et spørsmål for så å få svar på det man faktisk lurer på..

Når man kombinerer disse to faktorene med "en dårlig dag", kan resultatet ofte bli i overkant krasse poster..

Noen nye medlemmer bør kanskje ta seg tid til å søke på forummet etter svar, og noen gamle medlemmer bør kanskje få opp blodsukkeret før de svarer på en post.. Eller rett og slett la være å svare i det hele tatt..

Når det er sagt har jeg selv dypdykk i arkivene som hobby, og etter å ha brukt noen timer på gamle poster er jeg overbevist om at webforumet er en plass med rom for de fleste..

En person som er nytt medlem i dag kan kanskje være en god samarbeidspartner i framtiden... Ville jo vært synd å ødelegge dette med en krass post på et innlegg som ble skrevet fordi en stakkar hadde gått seg vill og trengte et kart for å finne veien videre... (eller en dytt i riktig retning)
 

Tonny Kluften

Administrator
En person som er nytt medlem i dag kan kanskje være en god samarbeidspartner i framtiden... Ville jo vært synd å ødelegge dette med en krass post på et innlegg som ble skrevet fordi en stakkar hadde gått seg vill og trengte et kart for å finne veien videre... (eller en dytt i riktig retning)

Haha, det stemmer.

Å hjelpe meg, jeg sjekket de første postene jeg hadde på et web forum. Det var i desember 2005, ikke mer enn fire år siden. Se her hva jeg spurte om:

"I have a web host account where I can host 20 domains.
I have only one domain at the account right now. If I host several domains in this account, will they appear as standalone sites? witch I can optimize one by one?"

og

"How often does the page rang change ?
I have a site, after 2 months it got pr 3, suddenly it was pr 0 and a few days later, I had pr 4."

page rang???!!! oh my goooood!!!

I dag lever jeg av web, men hadde jeg ikke spurt bl.a. de spørsmålene der så hadde jeg ikke lært og jeg kunne ikke livnært meg på web i dag.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Det vil alltids finnes de som er bedre enn alle andre og det vil alltids finnes nybegynnere..


Når det gjelder "ferskinger", så synes jeg at vi skal åpne armene og gi oss selv to valg:

1.: Le høyt for oss selv og ikke svare på en slik tråd, i steden for å starte med krasse meldinger...

eller

2.: Smile litt for oss selv og tenke tilbake til den tiden da vi selv satt der og ikke skjønte forskjellen på alt-tag og en title-tag.. for ja, de fleste har nok vært der, også heller komme med et godt og ingående svar med litt forklaring og et lite "spark" i rett riktning i form av en link, der det er mulig for å lese mer om det aktuelle spørsmålet..

Hilsen en som er er bedre enn alle andre, men en som smiler for seg selv og heller kommer med et godt svar ;)
 
Topp