Kjapp og trygg hosting for Wordpress

10 mill. i inskuddskapital

wufu123

New Member
Hei alle sammen.

Jeg har en forretningside (det er sikkert ikke mange som har sagt det før.. hehe). Men har en forretnings ide der jeg har knust tall og har tatt kontakt underleverandører vi trenger for å kunne realisere dette. Driver og former ferdig en forretningsplan som jeg skal faktisk presentere til en venture investor nå til kommende uke. Men alikvel tenker jeg at man må søke flere steder og ikke spille på en enkel hest.

Basert på et budsjett som er budsjettert etter et lav prosent iforhold til forbruk av våre tilleggstjenester og salgstallene er lave så går det allerede i pluss fra første driftsår. Jeg har estimert med ca 8 årsverk i investerings \ etableringsåret og ca 10 årsverk i første driftsår. Hovedtrekket med forretningsideen er å tilby et forenklet produkt til markedet som gjør det både kostnads og investeringseffektivt for bedrifter.

Jeg har også foretatt meg en enkel "markedsanalyse" i mitt nærområde, der jeg har forespurt 40 bedrifter om de kunne være intressert i en tjeneste som dette. Jeg spurte 5 kritiske spm. ang. tjeneste vi tilbyr og 2 spm iforhold til kostnadene rundt dette. 37 av bedriftene sa at de ville ha gått med på å kjøpe en slik tjeneste til den prisen jeg presenterte og 4 av de bedriftene som sa ja med engang syns prisingen var veldig gunstig i forhold til andre konkurrenter vi har, lurte på hvordan vi kunne levere dette til så bra pris. Der har vi en utfordring på å ikke prise oss utroverdig. 3 av bedriftene så ikke behovet men syns fortsatt prisingen for den tjeneste var veldig gunstig.

Jeg har estimerte salgsbudsjetter, investeringsbudsjetter og resultatsbudsjetter basert på 6 års drift. Jeg har brukt tall fra en kilde som forvalter verdier for 450 milliarder NOK basert på hele norden. Basert på de statestikkene denne instutisjonen leverte har vi margin på 56% på ene siden og ca 70% på den andre siden. Jeg beklager at jeg er litt vag her, men er litt forsiktig med detaljer :)

Så langt har vi kommet hittil i prosjektet

Vi har fått på plass dette:

- Underleverandører (da disse ikke bare er målt etter økonomisk tilbud men også basert på referanse, leveransedyktighet og m.m)
- Vi har fått på plass budsjetter som viser 6 års drift.
- Vi har fått på plass en viktig partner ( en ledende aktør i markedet )

Dette mangler vi:

- En venture investor.

Det er nevnt over her at jeg skal i kontakt i møte med en venture investor, men det var faktisk ved en ren slump at jeg kom over denne personen. Jeg håpere dere kunne ha hjulpet meg til å kunne få kontakt med fler potensielle investorer.

Litt om min trackrekord:

Jeg har jobbet som selger siden jeg var 17 år gammel, der jeg startet mitt første firma sammen med min onkel. Det var på den tiden inettkafe var så populært og bredband var ikke tilgjenglig for folk fmen kun bedrifter. Vi solgte oss ut i rett tid etter min mening og gikk med et hyggelig pluss på dette. Etter det har jeg jobbet som selger for et reklamefirma, der jeg jobbet meg opp fra møtebooker til avdelingsleder for min avdeling. Jeg og her tatt bachlor innenfor markedskommunikasjon og arb org. psykologi. Jobbet i 2007 til 2008 innefor Telecom, der jeg har blitt kåret til Norges beste selger begge årene. Dette kan selvføligelig dokumenteres med salgstall og budsjetter utlevert fra oppdragsgivere. Mars 2009 startet jeg opp et firma, som nå har 7 ansatte og har fått en hyggelig kundeportofølje. Vi forventer å gå i et hyggelig pluss på vårt andre driftsår.

Beklager hvis noe er litt uklart eller skrivefeil, har dysleksi..

Takk på forhånd for all hjelp,og takker for at dere leste dette.

Ha fortsatt en god sommer.

Med vennlig hilsen

Victor
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva er du egentlig ute etter respons på? Det eneste som oppfordrer til respons er linjen "Jeg håpere dere kunne ha hjulpet meg til å kunne få kontakt med fler potensielle investorer."
 

wufu123

New Member
det er vel egentlig det jeg spør om også, om det er noen kilder her jeg kan henvende meg til får å kunne finne de rette partnere. Beklager hvis jeg spør feil, men denne forretningsideen ser profitabel ut og bra, men jeg har ikke bærestyrke til og håndtere denne alene. Derfor ber jeg dere som er mer erfarene med investorer enn det jeg er om å kanskje kunne geleide meg inn på et spor der jeg kan finne investorer. Takker for all hjelp.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Med mindre forretningsideen "et forenklet produkt til markedet som gjør det både kostnads og investeringseffektivt for bedrifter" er webrelatert kan jeg ikke skjønne hvorfor du tror at det kryr av investorer med tilgjengelig venture-kapital på Webforumet.

Kanskje Hegnar.no er et bedre valg?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tja.. Jeg er en dårlig selger når det gjelder oppsøkende salg - og det gjelder også når det gjelder konsept og ideer. Så at det er litt lite respons er kanskje fordi det er flere som meg på WF? Videre er kapital en mangelvare, så om jeg kjenner noen som har såpass, så vil jeg helst at den bruker pengene på mine ideer :p
Men hadde jeg bare kjent en sånn en...

Har du prøvd bedrifter som Innovasjon Norge og lignende?
I noen kommuner har det også blitt opprettet næringsfond eller lignende. Det er arbeid det også, såklart - du må jo selge inn ideen uansett (men det er du jo flinke til, heldigvis).
Bedin har også noe info: Finansiering hovedside

PS: Hvis du har lyst å selge inn noen produkter som jeg har til kjeder, hør gjerne fra deg!! Pretty please with sugar on top :)
 

wufu123

New Member
Med mindre forretningsideen "et forenklet produkt til markedet som gjør det både kostnads og investeringseffektivt for bedrifter" er webrelatert kan jeg ikke skjønne hvorfor du tror at det kryr av investorer med tilgjengelig venture-kapital på Webforumet.

Kanskje Hegnar.no er et bedre valg?

Forretningsideen er webrelatert med andre kanaler også, men jeg beklager hvis jeg ordla meg feil her, det var ikke tanken bak at det var venture kapital her på webforumet, men kanskje noen som hadde litt informasjon hvordan og hvor jeg kunne henvende meg for å finne disse aktørene. Jeg skal ta en kikk på Hegnar.no, takker for responsen.
 

wufu123

New Member
Tja.. Jeg er en dårlig selger når det gjelder oppsøkende salg - og det gjelder også når det gjelder konsept og ideer. Så at det er litt lite respons er kanskje fordi det er flere som meg på WF? Videre er kapital en mangelvare, så om jeg kjenner noen som har såpass, så vil jeg helst at den bruker pengene på mine ideer :p
Men hadde jeg bare kjent en sånn en...

Har du prøvd bedrifter som Innovasjon Norge og lignende?
I noen kommuner har det også blitt opprettet næringsfond eller lignende. Det er arbeid det også, såklart - du må jo selge inn ideen uansett (men det er du jo flinke til, heldigvis).
Bedin har også noe info: Finansiering hovedside

PS: Hvis du har lyst å selge inn noen produkter som jeg har til kjeder, hør gjerne fra deg!! Pretty please with sugar on top :)

Jeg har prøvd bedrifter som innovasjon Norge, skal i møte med dem snart for å bare få en "aksept" på ideen fra dem, men slik jeg har forstått det så behjelper de deg med ca 80% av kapitalen og resten må du frembringe men du kan frembringe den kapitalen i "arbeidstimer", maksimal ytelse fra dem er 800 000 ? gjerne rett meg hvis jeg tar feil.

Jeg har funnet en link NorskVenture der man kan finne venture firmaer og sjekke hva de investerer i.

Ta gjerne kontakt med meg på pm og fortell meg litt om produktene dine.

ha fortsatt en fin dag

med vennlig hilsen

Victor
 

n0stra

Medlem
Nå vet jeg ikke helt hva du prøver å komme frem til, men det første jeg tenker når jeg leser innlegget ditt er at det nesten virker som det er oversatt til norsk med google translator.

Jeg vil derfor enten anbefale deg å finne noen som kan skrive for deg hvis dette er nivået du også bruker på presentasjoner ovenfor investorer og partnere ellers.

edit: ser nå at du skriver at du lider av dyseleksi, det forklarer jo endel. Da skal jeg faktisk kommentere at du isåfall skriver langt bedre enn normalen. Overnevnte var ikke vondt ment, men uansett noe å ta med seg om du sender ut papirer og presentasjoner skriftlig. Det er raskt gjort å få et negativt inntrykk.
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Jeg har prøvd bedrifter som innovasjon Norge, skal i møte med dem snart for å bare få en "aksept" på ideen fra dem, men slik jeg har forstått det så behjelper de deg med ca 80% av kapitalen og resten må du frembringe men du kan frembringe den kapitalen i "arbeidstimer", maksimal ytelse fra dem er 800 000 ? gjerne rett meg hvis jeg tar feil.

Som et utgangspunkt får du maks dekket 75% av kapitalbehovet, begrenset oppad til 800.000kr. (hvis vi snakker etableringsstipend). Arbeidstimer kan i utgangspunktet ikke inngå i dette regnestykket, men her tror jeg reglene praktiseres litt forskjellig alt etter hvilket regionkontor du tilhører.

Husk at et tilskudd fra Innovasjon Norge vil virke som en risikoavlaster for en privat investor og det kan derfor fort gjøre prosjektet mye enklere å selge inn.

Å gå til et ventureselskap og be om 10 millioner basert på en forretningsplan, uten noen form for "track-record" eller risikodeling har jeg ingen tro på. Da skal ideen være eksepsjonell bra og du skal være en svært dyktig selger. Som en tommelfingerregel jobber ventureselskapene med et mål om exit etter 3 år og absolutt min. årlig ROI på 10%. For et helt nystartet selskap er dette ofte ikke realistisk. Men for all del, ikke gi opp, gjør et hederlig forsøk men vær forberedt på å måtte finne penger andre plasser i første runde.

Lykke til.
 

wufu123

New Member
Nå vet jeg ikke helt hva du prøver å komme frem til, men det første jeg tenker når jeg leser innlegget ditt er at det nesten virker som det er oversatt til norsk med google translator.

Jeg vil derfor enten anbefale deg å finne noen som kan skrive for deg hvis dette er nivået du også bruker på presentasjoner ovenfor investorer og partnere ellers.

edit: ser nå at du skriver at du lider av dyseleksi, det forklarer jo endel. Da skal jeg faktisk kommentere at du isåfall skriver langt bedre enn normalen. Overnevnte var ikke vondt ment, men uansett noe å ta med seg om du sender ut papirer og presentasjoner skriftlig. Det er raskt gjort å få et negativt inntrykk.

Tusen hjertelig takk for tilbakemeldingen, jeg har notert det og jeg får en journalistvenn av meg til å finskrive alt for meg, men tenkte det kanskje var litt unødvendig her på et forum:) Jeg bruker ikke dette nivået her på forretningsplanen min, der nok alt skrevet om :p
 

wufu123

New Member
Som et utgangspunkt får du maks dekket 75% av kapitalbehovet, begrenset oppad til 800.000kr. (hvis vi snakker etableringsstipend). Arbeidstimer kan i utgangspunktet ikke inngå i dette regnestykket, men her tror jeg reglene praktiseres litt forskjellig alt etter hvilket regionkontor du tilhører.

Husk at et tilskudd fra Innovasjon Norge vil virke som en risikoavlaster for en privat investor og det kan derfor fort gjøre prosjektet mye enklere å selge inn.

Å gå til et ventureselskap og be om 10 millioner basert på en forretningsplan, uten noen form for "track-record" eller risikodeling har jeg ingen tro på. Da skal ideen være eksepsjonell bra og du skal være en svært dyktig selger. Som en tommelfingerregel jobber ventureselskapene med et mål om exit etter 3 år og absolutt min. årlig ROI på 10%. For et helt nystartet selskap er dette ofte ikke realistisk. Men for all del, ikke gi opp, gjør et hederlig forsøk men vær forberedt på å måtte finne penger andre plasser i første runde.

Lykke til.

Jeg har trackrekord, har startet 2 firma før i mitt liv, en av de der jeg vi solgte oss ut og tjente godt med penger. Det andre det driver jeg fortsatt og bygger opp, vi er 8 ansatte nå etter 1 år med driftminus på 63000 men vi ser på tallene nå at vi kommer til å gå i et hyggelig pluss dette året ink tapet fra fjor.

Men sant det du sier, hva er egentlig trackrekorden min verdt. Sikkert ikke veldig imponerende for de store gutta der, men jeg har nå hørt om fullfunding osv og forventet 10% Roi fra første år er litt ukjent for meg. Jeg skal i møte med en venture investor som nevnt i posten min, de som inviterte meg faktisk :) men men man skal ikke selge bjørnen før den er skutt. Derfor jeg jobber for å få flere potensielle investorer.

Fikk idag ja fra en organisasjon om at de ville presentere dette for sine investorer :) så vi får vente og se.
 
Topp