Kjapp og trygg hosting for Wordpress

10 prinsipper for effektivt webdesign

Daniel

q(O_o)p
Dere som leser reddit.com: what's new online! har kanskje fått med dere denne artikkelen, til dere andre anbefales den på det sterkeste.

10 Principles Of Effective Web Design | How-To | Smashing Magazine

Vil gjerne ha igang en god diskusjon, gjerne med eksempler på god brukervennlighet. Sånn jeg ser det er det noe av det viktigste man kan kan gjøre i utviklingen av en webside og synes det er veldig rart at denne delen av forumet får så lite oppmerksomhet.

Amazon.com er jo godt kjent for å ligge helt i front, så jeg vil gjerne starte med å trekke frem de. God og oversiktlig side selv med de enorme mengder data de prosesserer daglig, og de sørger for store mengder mersalg uten å være masete.

Anbefaler ellers følgende bøker om temaet: (ikke afilliate-linker)

Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability, 2nd Edition - Steve Krug
Amazon.com: Don't Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability, 2nd Edition: Books: Steve Krug


Designing Interfaces: Patterns for Effective Interaction Design [ILLUSTRATED] - Jennifer Tidwell
Amazon.com: Designing Interfaces: Patterns for Effective Interaction Design: Books: Jenifer Tidwell
 

Tonny Kluften

Administrator
Amazon.com er jo godt kjent for å ligge helt i front, så jeg vil gjerne starte med å trekke frem de. God og oversiktlig side selv med de enorme mengder data de prosesserer daglig, og de sørger for store mengder mersalg uten å være masete.

Et eksemple på det motsatte av et god og oversiktelig nettsted er GoDaddy.com som er utrolig rotete, irriterende og påtrengende og som garantert har masse mersalg pga. av akkurat det.
 

Tonny Kluften

Administrator
En elsker som kaller seg Tone Damli Aaberge? en elsker er hankjønn peterandrej, en elskerinne derimot er hunkjønn, eller mener du at du ville hatt en mann som kaller seg Tone Damli Aaberge til elsker? sæææææææært.

Og hvem sier at en webpike ikke er like fin som Tone Damli Aaberge? Hvis jeg fikk velge mellom en date med Tone Damli Aaberge og en date med ei som kaller seg webpiken ville jeg glatt valgt webpiken.
 

Gomlers

Member
Det innlegget her er absolutt nytteløst for stort sett alle sammen, men jeg tenkte å dele dette med dere allikevel:

Holder *fremdeles* på med et halvstort, egentlig ganske "sinna" prosjekt. Vil ikke si hva det er enda, men det har tatt to av oss drøyt et år snart.. Det har blitt mye cola, potetgull og 20petterøes mild for å si det sånn. - Blir jo nødt til å kjøre hardt på å være skikkelig nerd. (Ikke at dere vil fatte ekstrem interesse for prosjektet mitt. Det er nemlig rimelig sært, og sikkert ikke noe alle her vil falle for, men uansett.. :
Grunnen til at det har tatt så blody lang tid er fordi designet vs. brukervennlighet skal være OPTIMALT. Det skal være så enkelt å bruke, og samtidig så %¤#%# pent å se på, at de som ER interesserte i emnet ikke kan la vær å hive seg på.

I likhet med OP her, så er jeg helt enig i at det er merkelig at denne delen av forumet ikke er mer besøkt. Med tanke på Google, som er det ultimate webverktøyet for alle, så er det i følge meg blitt ganske så pent med årene (ja, forandrer mening ut ifra altfor stor påvirkning etter å ha sett designet til Google minst 2 millioner ganger daglig de siste 5 årene) - i tillegg er Google det mest brukervennlige verktøyet som finnes på internett idag. Da ringer bjellene mine (jeje.. inni hodet mitt da) og de gav meg egentlig for lenge siden denne fikse tanken om at du VIL oppnå suksess om du har 4 ting:

- Nytte for brukere
- Enkelt/Pent design
- MAKS Brukevennlighet
- Raskt system

Jeg mener overhodet ikke å tråkke noen på tærne ved å si at alle er megafiaskoer på design, brukervennlighet og nytte for brukeren, men jeg tror absolutt det finnes rom for forbedring for de fleste av oss. Når det er sagt er jo selvfølgelig millionspørsmålet "hva er nyttig for brukere?" - men før du finner den ideén, kan det jo allikevel være lurt å ha øvd seg på brukervennlighet og design - når det er de to faktorene som allikevel er mest oppnåelig av de fire jeg nevnte.

Så BRA innspill på forumet der Daniel! - Synes du fortjener ryktepoeng bare for for å ha vært OP på denna. :D

----------------------------

Jeg tror vi beveger oss vekk fra gammel trend om at stygt, kjapt og brukervennlig er best. Folk vil ha noe annet nå.

Jeg klarer ikke helt å la vær å glemme den gangen jeg gikk på HiVe, og vi lærte om "web usability", med base i hvordan Jacob Nielsen mente det skulle være. Jacob Nielsen er for de av dere som ikke vet det, en av de gode gamle gurene på brukervennlighet, iallefall synes han det selv...

Dere kan jo gjøre opp deres egen mening etter å ha besøkt siden hans.

useit.com: Jakob Nielsen on Usability and Web Design

God fornøyelse!
 
Sist redigert av en moderator:

picxx

Well-Known Member

Daniel

q(O_o)p
Virker som vi har litt samme problemstilling Gomlers, er totalt perfeksjonist når det kommer til dette. Håper det vil betale seg når vi lanserer, har snart holdt på i 8 måneder nå.
Når man ser tilbake er det jo utrolig gøy, resultatet vi hadde i november og trodde vi kunne lansere med ser vi jo nå at ville gitt oss langt ifra den samme brukeropplevelsen.


I bunn og grunn er jo alt statistikk, et design som gir 10% flere kunder = 10% mer penger :)

Mener jeg leste i forumets barndom om en som solgte noen lydbøker om språklæring, bytta teksten på "kjøp her" knappen til blå og solgte 33% mer?
 
Sist redigert:
Topp