Kjapp og trygg hosting for Wordpress

151 er her akkurat nå

Det som for noen oppfattes som et dumt spørsmål er ikke nødvendigvis et dumt spørsmål for andre.

Hva skulle vi da med forumet hvis alle var like flnke i alt, og alle visste alt?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg er på mange måter enig med vidarlo. Har mange ganger tenkt at vi må være strengere med redigering av mange crappy innlegg, men dessverre så tror jeg ikke det er mange av oss som har tid til å sitte å moderere hele dagen. Jeg tror også en litt løsere moderering bidrar til en løsere tone mellom folk, noe som kan være både bra og dårlig.

Nå skal det nevnes at det er mulig å abbonnere på enkelte kategorier her gjennom RSS. Hvis du ikke vil ha med deg det som skjer i Generell snakk og svada kategorien.

Selv om det er 151 brukere innom så er nok de fleste crawlere. Crawlerne elsker å henge her å lese hva vi skriver :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Når det gjelder innlegg som spør dumme spørsmål, så er ikke dette noe vi kommer til å slette. Jeg har sett "dumme spørsmål" brukere her inne bli til kunder for andre. Jeg har også sett "dumme spørsmål" brukere snu helt om å plutselig dele sine små erfaringer som ingen av de mer erfarne visst noe om. Et sted må man jo starte..

MEN, jeg skal innrømme jeg blir litt småirritert noen folk spør hvordan man installerer f.eks Wordpress eller enda verre, hvor man laster det ned.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis man skal irritere seg over alt det dumme så kunne man gå og irritert seg dagen lang...

Og, jeg må si at ting som irriterer meg kan andre synes er veldig nyttig! Ta for eksempel siste tids fradragstråd og regnskapstråder.... Alt dette er informasjon som det allerede ligger masse av på nett eller hos offentlige kontorer - så hvorfor i hule heiteste skal vi bruke så mye tid på slik svada her inne.... Det har da tross alt ingenting med markedsføring på internett å gjøre!!!
Men, jeg vet det er andre som synes det er nyttig.....og jeg gidder da ikke irritere meg over det! Jeg registrerer det og går videre....

Jeg oppfatter det dithen at vidarlo ønsker en drastisk innstramming - stemmer det?
 
jaja..
Dette er rett og slett smålig.

Men det var da utmerket så lenge det varte.

Tør jeg foreslå at dere etablerer en opptaksprøve, slik at alle "er like og på samme nivå"?

Lykke til videre, og takk for råd, tips osv.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det som er litt morsomt er jo at det er de med færrest innlegg som skriker høyest i den ene eller andre retning her..... slik som vidarlo og westendman i denne tråden.

De som bidrar med mange innlegg her er vel de som faktisk føler seg mest tilpass! Og, uten disse ville ikke forumet vært det det er i dag!!!
 

vidarlo

Apache-junkie
Og, jeg må si at ting som irriterer meg kan andre synes er veldig nyttig! Ta for eksempel siste tids fradragstråd og regnskapstråder.... Alt dette er informasjon som det allerede ligger masse av på nett eller hos offentlige kontorer - så hvorfor i hule heiteste skal vi bruke så mye tid på slik svada her inne.... Det har da tross alt ingenting med markedsføring på internett å gjøre!!!
Men, jeg vet det er andre som synes det er nyttig.....og jeg gidder da ikke irritere meg over det! Jeg registrerer det og går videre....

Jeg oppfatter det dithen at vidarlo ønsker en drastisk innstramming - stemmer det?
Den tråden er det jo diskusjon i, og det er langt ifra svart-kvitt kva ein kan trekke ifra såvidt eg har oppfatta. Den tråden bidrar altså for alle som har interesse for feltet, ettersom ingen av dei ser ut til å ha ei komplett oversikt, eller perfekt innsyn i skatteetaten sine tanker... Så den var særdeles dårlig eksempel.

Det eg er motstander av er ting som har et fasitsvar, og som er så forbanna elementært at google ville gitt et bedre svar kjappere. Kenneth nevnte eksempel - norsk språkpakke på wordpress, installere wordpress, etc etc.
 

Sindre

Medlem
Jeg vet ikke hva som var grunnidéen for dette forumet, men slik jeg har oppfattet det, skal det være et sted hvor webmastere deler erfaringer og snakker om webmaster-relaterte ting. Jeg syns det aller meste på dette forumet går innunder denne beskrivelsen.

Å noen ganger ha litt "usaklige" diskusjoner trenger ikke være så dumt det heller, fordi vi er tross alt mennesker vi også. Jeg syns det er greit å bli kjent med folk på et bredere nivå enn bare det som har med web å gjøre.

Derfor liker jeg Generell diskusjon/svada-forumet godt også.

"Dumme spørsmål" må man regne med på et forum som dette. Mange av de som kommer inn her har ikke all verdens erfaring, som det de av dere som henger her fast har. Det gjelder å få alle til å føle seg velkommen og svare på en høflig måte, om spørsmålet er aldri så dumt, og man har svart på det utallige ganger før. Det er bare snakk om å ha forståelse for at folk er på forskjellig stadie i livet.
 

picxx

Well-Known Member
"Dumme spørsmål" må man regne med på et forum som dette. Mange av de som kommer inn her har ikke all verdens erfaring, som det de av dere som henger her fast har. Det gjelder å få alle til å føle seg velkommen og svare på en høflig måte, om spørsmålet er aldri så dumt, og man har svart på det utallige ganger før. Det er bare snakk om å ha forståelse for at folk er på forskjellig stadie i livet.

Uten at jeg skal svare bastant så tror jeg noe med grunnideen på dette forumet var å ikke bli et 'hvordan setter jeg opp websiden min i html' eller 'hva er css' forum. det skulle bli et forum som konsentrerte seg om internet grundere, og ikke om å hjelpe internet wannabees...om man kan kalle dem det. (se:norskwebforum.no)

Over tid ser det jo ut som om forumet appellerer til de fleste, og det må man også ta høyde for, så derfor blir det litt dumt å skulle karakterisere spørsmål i en kategori for dumme, mens man i en annen kategori tar dem for undervisende.

Som msites sa tidligere...et forum formes av brukerne...og det er akkurat det vi modder og admins prøver å ta høyde for... og derfor kan nok mye oppleves som off topic, men vi håper å få skjerpet dette ganske så snart :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Den tråden er det jo diskusjon i, og det er langt ifra svart-kvitt kva ein kan trekke ifra såvidt eg har oppfatta. Den tråden bidrar altså for alle som har interesse for feltet, ettersom ingen av dei ser ut til å ha ei komplett oversikt, eller perfekt innsyn i skatteetaten sine tanker... Så den var særdeles dårlig eksempel.

Det eg er motstander av er ting som har et fasitsvar, og som er så forbanna elementært at google ville gitt et bedre svar kjappere. Kenneth nevnte eksempel - norsk språkpakke på wordpress, installere wordpress, etc etc.

Det var vel et godt eksempel synes jeg da man bare kan ta kontakt med skatteetaten som har alle svarene!!!
Og, for meg vil det være enklere å slenge ut et spørsmål på forumet her om noe som sannsynligvis har et "fasitsvar" enn at jeg skal sitte og google i timesvis etter det...
Utgangspunktet for forumet var at det skulle være for INTERNETTMARKEDSFØRERE - og ikke all annen svada som programmering og generell business....
Når en regnskapstråd overtar fokuset til et forum som dette er man gått i feil retning slik JEG ser det....
Mange av oss som var først her kom fra et annet forum hvor det ble snakket business på et mer generellt grunnlag. Og, det var det vi ville bort fra....
 

vidarlo

Apache-junkie
Det var vel et godt eksempel synes jeg da man bare kan ta kontakt med skatteetaten som har alle svarene!!!
Og, for meg vil det være enklere å slenge ut et spørsmål på forumet her om noe som sannsynligvis har et "fasitsvar" enn at jeg skal sitte og google i timesvis etter det...

*sukk*. Eg veit ikkje kva du legg i at det har standardsvar - det er rom for tolkning, og det er en tråd som har tilført mange noko nyttig. Det er debatt om kva som går an og ikkje, og regelverket er langt frå svart kvitt, men må tolkast.

Det er ikkje den typen spørsmål eg tenker på som google-spørsmål.

Eg preiker heller ikkje om ting som tar deg timer å finne via google, eg nevner slike ting av typen som "kor laster eg ned wordpress", "hjelp wordpress funker ikkje", "oi, sida har en feil. Her er url". Den typen tråder tilfører heller ikkje andre så veldig mykje, ettersom dei aller fleste er i stand til å lese lettskreven dokumentasjon.

Det virker som du går inn for å misforstå meg i verste hensikt, og antar eg meiner at det skal vere et ekstremt elitistisk forum. Det meiner eg altså ikkje.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis min wordpress ikke fungerer og jeg ikke finner ut av det så poster jeg gjerne et spørsmål om det selv om svaret sikkert ligger et eller annet sted på internett.... Hvis det er slik at slike spørsmål skal bli sensurert vekk så er i alle fall jeg long-gone!
 

vidarlo

Apache-junkie
Hvis min wordpress ikke fungerer og jeg ikke finner ut av det så poster jeg gjerne et spørsmål om det selv om svaret sikkert ligger et eller annet sted på internett.... Hvis det er slik at slike spørsmål skal bli sensurert vekk så er i alle fall jeg long-gone!

Det må du da også gjerne gjere - etter at du har googla feilmeldinga du får IMHO. Det tar deg tre sekunder ekstra å google feilmeldinga, og som regel vil du da få svar med en gang, eller iallefall et godt hint. Ofte vil det hintet/svaret vere betre enn du får her inne, og då er det i di interesse også å google først.

Om du ikkje forstår svaret google kjem opp med, eller ikkje får et fornuftig svar så har eg *aldri* hevda at du ikkje bør poste det her.

Men når du så poster det her er det jævlig greit om du skriver at du har prøvd å google, tar med URL, og quoter feilmeldinga du får, slik at vi ikkje famler heilt i blinde.

Som sagt; les igjennom det eg skriv. Eg har *ALDRI* hevda at en bør ha et elitistisk forum, men at en muligens bør stille elementære krav til at folk har *prøvd* å finne ei løsning før dei poster her. Kor hardt en prøver vil avhenge av nivået en er på sjølvsagt!
Eg vel å sitere Norsk FreakForum sine regler på det punktet, sidan dei dekker ting fordømt godt:
Hva er 2 + 2? (søk / tenk)
Er et spørsmål av teknisk art så er du neppe førstemann som lurer på akkurat det. Har du søkt på forumet? Det er meget sannsynlig at emnet du vil ta opp har blitt diskutert tidligere. Det kan også være at du vil finne et svar ved å bruke en ekstern søkemotor som Google eller Yahoo!. Emner hvor svaret lett kan finnes ved søkefunksjonen eller søkemotorer vil bli fjernet når det er åpenbart at den som startet emnet ikke har gjort en innsats for å finne svaret selv.
Merk bruken av ordet åpenbart...
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg tror vi vil det samme med forumet bare at vi har to forskjellige vinklinger på det....

Men, det som irriterer meg er når folk ikke klarer å ha litt takt og tone når disse dumme spørsmålene kommer opp.....

Og, nå tror jeg ikke jeg gidder å diskutere dette mer - for det kommer vi uansett ingen vei med! Case closed!
 
Topp