Kjapp og trygg hosting for Wordpress

2 domener/butikker - 1 kasse

Urverk

Medlem
Hei folkens

Jeg trenger å få luftet noe jeg går og lurer på...

Er det mulig å ha 2 eller flere butikker med hvert sitt domene som deler samme kasseløsning og betalingsmuligheter?

Jeg regner med det korte svaret er ja, men hvordan vil man kunne få dette til å virke i praksis?

Jeg ser for meg at man har to eller flere butikker hvor man kan handle på hver av butikkene og disse samles i felles kasseløsning når man vil betale.

Er dette noe som må lages fra bunnen av eller er dette fullt mulig med gratisløsninger som OsCommerse etc?

Om så, kan man blande gratisløsningene eller må det være samme løsning på alle butikkene?

Takker for alle svar, men de bør helst være forståelig for en noob ...:)
 

picxx

Well-Known Member
Jeg vet at det er mulig med slike multistore løsninger ihvertfall med oscommerce og magento. Begge disse er jo i og for seg "gratisløsninger", som i åpen kildekode og GPL lisens. Det blir nok derimot ikke gratis om du ikke er rasende flink på koding selv, ihvertfall når det gjelder magento.
 

Urverk

Medlem
Å jeg er så rasende flink atte (Spasmer i høyre øye, fingrer med hendene, kaldsvetter, nervøs liten latter og ser meg febrilsk rundt)
 

Nutz

Med lem
Hvilke fordeler forsøker du å oppnå ved dette?
-er det kun for å spare evt. en ekstra avgift BBS Netaxept?
 

picxx

Well-Known Member
Hvilke fordeler forsøker du å oppnå ved dette?
-er det kun for å spare evt. en ekstra avgift BBS Netaxept?

Det kan jo være flere grunner til at man ønsker en multistore.
En grunn kan jo f.eks. være om han selger verktøysett, mens kona selger silkesjal.
Ikke helt optimalt å kjøre produktene i en og samme butikk, men hvorfor betale dobbelt opp med avgifter om man ikke trenger det?
 

Nutz

Med lem
Ja dette med helt forskjellige produkttyper er soleklart.
Men til slutt så er det den som behandler betalingen som på sin måte godkjenner "refurl" og når dette ikke stemmer med registrert info, så kan diverse alarmer gå i det eksterne systemet.
 

Urverk

Medlem
Hei, takk for innspill.

@Nutz Det var nok mer i den gaten picxx her legger frem. Urverk.no er litt for spesialisert til å selge andre varer så hvis jeg eller samboeren bestemte seg for å åpne en annen webshop, kunne det jo vært greit at folk kunne handle på begge steder, men bare foreta en betaling.

Tom
 

Nutz

Med lem
En liten detalj som kan gjøre dette upraktisk i disse tider med frykten for skimming og kortnummer på avveie etc. er at folk sjekker bankutskriftene sine mer nøye nå.
Dersom man har kjøpt ei fillerye hos FruFiaSjappa.no, så ser man på nettbanken at det er trukket penger til GrøtgramsenBil&Service.com så skal det litt til for at ikke noen kontakter kortselskapet sitt for å reversere transaksjonen..
 

Urverk

Medlem
Vel det kommer vel alt ann på hvordan løsningen er lagt opp.
En ide som jeg tenkte på mens jeg skrev innlegget var jo at man kanskje hadde en felles 'velkomstside' (domene) som forklarte hvordan tingene virket hvor man da hadde linker e.l. til de sidene man kunne handle på og betale sammen på. 'velkomstsiden' (domenet) ville jo da kanskje også inneholdt den fellelse (er det et ord?) betalingssiden. Hvis man ikke ville handle på flere sider ville man da komme til webshopens egen betalingsløsning.

Hm...det mer jeg tenker på det kunne jo dette bli et 'Senter' på nett
 

picxx

Well-Known Member
En liten detalj som kan gjøre dette upraktisk i disse tider med frykten for skimming og kortnummer på avveie etc. er at folk sjekker bankutskriftene sine mer nøye nå.
Dersom man har kjøpt ei fillerye hos FruFiaSjappa.no, så ser man på nettbanken at det er trukket penger til GrøtgramsenBil&Service.com så skal det litt til for at ikke noen kontakter kortselskapet sitt for å reversere transaksjonen..

Man kan jo la "vestagdershoppene" stå for betalingen, selv om man handler både hos FruFiaSjappa.no og GrøtgramsenBil&Service.com.
Er jo flere som opplyser om at betalingen skjer via "ett eller annet selskap" som ikke har noe med dette domenet å gjøre, og all den tid slik info er gitt, varen mottakes og den rette sum innbetales...hvorfor skulle noen gjøre en chargeback?
 

Nutz

Med lem
Ja, den "NettButikksenteret" er nok den løsningen som absolutt er det greieste sånn sett.
Der de forskjellige domenene blir en slags kategori..

Men, ikke sikkert det er så ille dyrt med et "add-on"-domene hos din betalingsformidler heller.
Da blir det også en veldig reinslig betalingsprosess og du slipper også endel hodebry med det at butikkene deler layout.
Er viktig at betalingsformidler får oppgitt riktige opplysninger slik at tilbakemeldinger om transaksjoner til dine butikker igjen blir riktige, slik at kunden ser "rett" status på sin bestilling. -Hadde vært "livredd" for å klusse med dette.
 

Urverk

Medlem
Ja nå tror ikke jeg at "jeg" skal tukle med noe som helst..lol..
Spørsmålet mitt var om dette går an på en eller annen måte og da kanskje helst noe som allerede var lagd fra før og trengtes minimalt med tukling.

Hadde vært kjekt å vite så det kanskje går an å planlegge litt. Tror ikke mystore (yngve) hadde blitt veldig glad hvis jeg hadde satt i gang slike prosjekter på sidene dems.
Med det hadde kanskje vært en ide for dem... (må nok lære meg å holde munn så jeg ikke gir fra meg alle godbitene...hehe)
 
Topp