Kjapp og trygg hosting for Wordpress

2 nettbutikker, hvordan unngå at disse konkurrerer i Google?

Tinga

Medlem
Hei!

Jeg driver Guttelus Babyklær og Barneklær pÃ¥ nett og skal nå starte Domenenavnet er parkert hos UniWeb.no. (Barneklær på nett)
Begge butikkene har en back-end, slik at jeg kan velge hvilke produkter som skal være i bare guttelus, bare jentelus, eller vises i begge butikkene.
Jeg holder på å legge inn produkter i jentelus, og har da et spørsmål ang. SEO.
La oss si at jeg har et produkt/en leverandør som skal ligge i begge butikkene.
Hvordan går jeg frem for at Google best mulig skal finne begge butikkene? Er det slik at jeg bør endre på teksten/ikke ha lik tekst i de to butikkene ( i meta-desription)? Jeg innbiller meg da at disse to sidene vil konkurrere i Google? Eller??
Noen som har noen forslag/tips til hvordan jeg gjør dette på best mulig måte?
Tar imot alt av info med stooor takk :)

Susanne
 

InVert

Blogger
Det jeg ville gjort er å ha forskjellige tekster og produktbilder, samt beskrivelser på de to sidene.

Ja, de vil konkurrere mot hverandre i Google, men er det ikke da bedre om du får 2 resultater på førstesiden for søkeordene enn kun 1? Om den ene gjør det vesentlig bedre så prøv å gjør noe lignende på den andre siden. Til slutt kan du ha 1. og 2. plass i Google, som gjerne bytter på hverandre til fordel for deg.
 

Olavxxx

Member
Som Tonny sier:
Du må ha "unikt" innhold (ikke kopier teksten som ren avskrift).
Hvis teksten er identisk, ødelegger du en del av verdien av begge sidene.

Vurder å lage en dynamisk RSS eller en webservice, feks om du står inne på støvler under gutt, viser den "treff hos vår samarbeidspartner Jentelus: ..." og motsatt.

På denne måten får du lenker som går to veier (som lager seg selv) og du får laget de automagisk.
Begge sidene bør feedes inn i webmaster tools.

Ellers er det mange SEO optimaliseringer som kan gjøres.
Se gjerne her: PageSpeed Insights

Du bør prøve å få mobilutgaven opp på minimum 70-74
Skrivebordsutgaven opp på minimum 80-82.

(Ja, pagespeed påvirker rangering i søkemotor).
I tillegg til dette, er det veldig mye annet som kan gjøres.
Siden du selger produkter, ville jeg innført semantisk web (microdata/rdfa).

---

Ironisk nok er vi nå tilbake der vi var på "dialup"-tiden.
Mobile enheter tar over og du må tenke "mobile first".
De kommer inn med dårlig båndbredde, lite RAM og svak CPU (de fleste i alle fall).
Og selv om noen har 4G, så kan du ikke øse på med masse unødvendig nedlastning :)

Se gjerne her for litt microdata for product:
Product - schema.org
 

Olavxxx

Member
PS! Om du bruker rating og aggregated rating, må du også ha alle rating nedenfor!
Gjør du dette, vil du få frem stjerner i googlesøketreff :) Du kan også pushe ut bilder, m.m. rett i søketreff.

Overraskende få Norske tilbydere gjør dette.
 

zapotek

Medlem
PS! Om du bruker rating og aggregated rating, må du også ha alle rating nedenfor!
Gjør du dette, vil du få frem stjerner i googlesøketreff :) Du kan også pushe ut bilder, m.m. rett i søketreff.

Overraskende få Norske tilbydere gjør dette.

Kanskje fordi ingen eller få vil kjøpe de plaggene som får dårlig score?
 

Olavxxx

Member
Kanskje fordi ingen eller få vil kjøpe de plaggene som får dårlig score?

he he, morsom vinkling..
Men saken er jo den at de gode produktene er jo de du vil selge :p
De dårlige produktene gir dårlig PR.

Man bør ikke lage systemet dårligere, for å skjule at produktene er dårlige :p
Det vil være som å lage en nettbutikk uten bilder, på grunn av at produktene er stygge.

Se feks https://support.google.com/webmasters/answer/146645?hl=en

Om man har et slikt system og treffet gir stjerner, så vil folk føle seg mer "trukket" mot det treffet. (De ser jo da "guttebody" "5 av 5 stjerner, 39 rangeringer".).

Av og til vil du jo ha dårlige produkter, men de er vel ikke så lurt å selge :p
Manuell validering for å forhindre misbruk av reviews er også lurt.
Men dette handler ikke bare om reviews, det handler også om priser, merker, etc.
Det handler om at Google, Bing og Yahoo skal skjønne dataen din.

Hva er 5523? Det kan være et postnummer, det kan være vekten av en minibuss, det kan være prisen på en TV. Google kan ikke vite dette, med mindre du "tagger" produkter.

Hva prøver Google å gjøre? Google prøver å gi mest mulig relevante treff.
Altså: Vet Google at 5523 er prisen på en tv, merket samsung, modell xxxx, og noen søker på google etter den TV'en, får de høyere "match" på din side, enn om det var rent fritekstsøk.
 

Tinga

Medlem
Tusen takk for mange gode tips!
Men et spørsmål; er det slik at jeg kan kopiere produktbeskrivelsene inne på sidene, bare jeg passer å lage forskjellige metadescriptions+metatags??
 

Tinga

Medlem
OlavXXX, jeg var forresten på E-handelsdagen i beg. av september, og der ble det diskutert dette med ratings, og at det kunne ha en god effekt....-Så skal absolutt ta en nærmere titt på dette.
Ang. Page Speed Insights.... Jeg ser at vi har 4 "alvorlige" feil, som bør rettes opp i...
De 2 første skjønner jeg ikke hvordan jeg skal rette opp i... Responstiden bør ned, og det betyr at jeg bør minimere bilder som tar mye plass, men de andre punktene??

Susanne
 

Olavxxx

Member
Nei, kort sagt, det er omvendt.
De to forskjellige nettbutikkene må ha forskj. produktbeskrivelser. Og gjerne noe forskj. metadesc også.
Hva mener du med metatags?

Stemmer det som Tonny sier her.
Hent gjerne melken rett fra Google: https://support.google.com/webmasters/answer/66359?hl=en

Sitat / Utdrag
However, in some cases, content is deliberately duplicated across domains in an attempt to manipulate search engine rankings or win more traffic. Deceptive practices like this can result in a poor user experience, when a visitor sees substantially the same content repeated within a set of search results.

Google tries hard to index and show pages with distinct information. This filtering means, for instance, that if your site has a "regular" and "printer" version of each article, and neither of these is blocked with a noindex meta tag, we'll choose one of them to list. In the rare cases in which Google perceives that duplicate content may be shown with intent to manipulate our rankings and deceive our users, we'll also make appropriate adjustments in the indexing and ranking of the sites involved. As a result, the ranking of the site may suffer, or the site might be removed entirely from the Google index, in which case it will no longer appear in search results.

Altså: Om google ser at du har identisk beskrivelse og ca samme antall innhold, vil Google tro at du jukser / manipulerer. Om Google tror at du jukser, blir du straffet og i verste tilfelle fjernet fra indeksen. (Begge sidene kan bli fjernet).

Du bør altså stokke om på setninger.
Hvis mulig, lag en slik dynamisk feed jeg nevnte.
Det krever ikke mye koding! Du kan gjøre det så enkelt som å redigere en "side mal" for wordpress, som er en skreddersydd "søkeside" (?s=produktid)

Data du sender i retur, der ville jeg vurdert å bruke JSON.
Men du kan alltids bruke RSS eller hva som helst.
Hvis du ikke er en veldig erfaren webutvikler, vil du trenge en del timer på å lage et system med søk, som returnerer json. Dette betyr at du kan få minimalt med overhead og derfor mindre båndbredde (og raskere lasting). Du sender da kallet asynkront, så det skal egentlig ikke trege ned siden uansett.

---


PS Har du tenkt på denne problemstillingen:
Hva vis noen vil kjøpe både jenteklær og gutteklær, vil ikke dine butikker ha en begrensning der? Jeg har jo ikke unger, men la oss si at ejg vil kjøpe en body til en niese og til en nevø. Da må jeg inn i begge butikkene dine, alternativt finne en konkurrent som leverer alt i "en gang" ? Jeg er sånn "lage minst mulig kontoer rundtom" og "betale minst mulig for frakt"-person. Men jeg er jo ikke en småbarnsfar :) Vet ikke helt om foreldre tenker på samme måten, men jeg er mer sånn "få mest mulig fra samme sted, for greiest mulig pris, innenfor kvaliteten jeg ønsker".
 

Olavxxx

Member
Glemte å svare på pagespeed:
Server responstid kan bare endres ved å få gjort noe på webhotellet.
Ta kontakt med webhotell-firmaet og si at webhotellet ditt har høy responstid, spør om de kan gjøre noe med saken. Du kan jo si at du får advarsler fra Google sitt pagespeed-verktøy.

Når det gjelder de andre punktene, om du pakker de ut, ser du f.eks.:
Leverage browser caching for the following cacheable resources:

Her er gjerne "Leverage browser caching" lenket opp.
Trykker du på lenken, blir du ført til eksempelside som viser hvordan du kan gjøre nettopp dette.

Bildene kan du optimalisere i et egnet program. Pass på at ingen bilder er større enn det de vises som og du kan gjerne ha noe komprimering. De som går til det ekstreme, legger opp til å bytte ut bildene hvis man er på mobilside, m.m., men det blir fort mye kode for flisespikking.

Det er flere optimaliseringer som er mulig å gjøre også, men mye av det krever i praksis noen som kan programmere.
 

Tinga

Medlem
Hei!

Skjønner at det er mye jeg ikke skjønner!
Jeg har også tenkt på dette med 2 handlekurver... Jeg har sett at f.eks Ticket to heaven vinterjakke - Vinter jakker på StylePit.

og

Ticket to heaven vinterjakke - Vinter jakker på SmartKids.

Og de har samme handlekurv…man kan handle fra begge sidene..
Dette er samme selskap som driver, og det ser også ut til at de har identiske produktbeskrivelser. Ødelegger ikke dette for deres SEO??
Og hvordan kan man få til å ha samme handlekurv??

Susanne
 

Olavxxx

Member
Hei!

Skjønner at det er mye jeg ikke skjønner!
Jeg har også tenkt på dette med 2 handlekurver... Jeg har sett at f.eks Ticket to heaven vinterjakke - Vinter jakker på StylePit.

og

Ticket to heaven vinterjakke - Vinter jakker på SmartKids.

Og de har samme handlekurv…man kan handle fra begge sidene..
Dette er samme selskap som driver, og det ser også ut til at de har identiske produktbeskrivelser. Ødelegger ikke dette for deres SEO??
Og hvordan kan man få til å ha samme handlekurv??

Susanne
I utgangspunktet er det noe som heter "cookie domain", som også vil gi deg en hodepine her. (innloggingssesjonen styres av en informasjonskapsel, som ikke virker på tvers av domener). Men kanskje om du kan trikse det til via en tredjepartsaktør, f.eks. googlekonto eller facebook(?). Dette er jeg ikke helt sikker på om du kan få til med en slags "open id" løsning?

Det er mulig å "hacke til", men jeg tror man må ha noe backend og lage en løsning med public og shared key (kryptert nøkkel i adresselinjen), som brukes for å overføre sesjonen. Men dette er altså relativt komplekst, jeg har ikke en gang tenkt ut en skikkelig løsning :p Just the ramblings of a crazy programmer her.

Slike ting er litt "farlig" å lage, hvis man ikke er en systemutvikler..
Jeg har dessverre ikke tid til å hjelpe til med noe slikt, så jeg sier ikke dette for å skaffe meg jobb :)

Hvis man lager en "åpning" for overføring av sesjon mellom domenea og domeneb, er det i teorien mulig å "lure seg inn" på noen andres sesjon. Man kan selvsagt lage en kryptert "overgangsnøkkel" med en public og en shared key, samt den kan være designet for engangsbruk og at den bare virker i en retning, samt innen en gitt tid.

Selv om man innfører mye slikt, betyr det at man lager veldig mye ekstra kompleksitet.
 
Topp