200 kr momsfri grense?

kongen

kongemedlem
Når man bestiller fysiske varer fra utlandet, er det produktprisen under 200 kr eller totalprisen (produkt + frakt) under 200 kr som gir fri moms?

Hva hvis en vare koster 150 kr og frakta er på 100 kr slik at totalprisen blir 250 kr?

TorsteinO

Art Director & grunder
Så lenge varen koster under 200kr (ex. frakt) er det momsfritt, selv om frakten får totalbeløpet over 200kr. Er derimot varen over 200kr, så er det totalbeløpet mva'en regnes av.

Så hvis varen koster 199, og frakten koster 150 er det fremdeles mvafritt, koster derimot varen 201 og frakten koster 150 blir mva'en beregnet ut fra 351kr.

Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Hehe, jeg skal ikke snylte moms. Jeg ser på markedsføringsbøker fra Amazon. Men jeg lurer på om jeg skal skaffe meg en Kindle istedet for å kjøpe bøkene fysisk. Lettere å drasse med seg på hytten og andre steder.

Kassimaja

Geocacher
Bøker er fritatt for MVA, så der behøver du ikke tenke på grensen. Kjøper du bøker til Kindle er det MVA fra første krone. Digitale tjenester levert i Norge skal levrandøren kreve inn MVA for.

peterandrej

pensjonert moderator
Hehe, jeg skal ikke snylte moms. Jeg ser på markedsføringsbøker fra Amazon. Men jeg lurer på om jeg skal skaffe meg en Kindle istedet for å kjøpe bøkene fysisk. Lettere å drasse med seg på hytten og andre steder.

J**** god idé. Jeg har iPad og kjører Kindle på den. Fucking genialt. Har aldri kjøpt så mange bøker som nå. Kjøper typ tre-fire bøker i uka. Forhåpentligvis får de norske forlagene ut fingeren snart, og lanserer norske bøker på en lignende løsning (holder ikke pusten for at det skjer, men..).

Topp