Kjapp og trygg hosting for Wordpress

20kr i differense ved bankavstemming..

jonasb

Medlem
Hei,

Driver med årsavslutning og avstemmning av bankkonto, har gått gjennom alle postering i hovedboken og bankutskrifter 2 ganger og kan ikke finne hvor de 20kr er.

Dette er et enkeltmannsforetak.

Kan jeg bokføre disse 20 kronene på en måte for å unngå å gå gjennom alle posteringene på nytt? Eller må jeg bare finne meg i at jeg var for rask, 2 ganger, og gå igjennom de på nytt i morgen?

Takk.
 

Smbinfo

Medlem
Det blir vel ikke helt rett..

Du må finne feilen før du vet hvordan du bokfører det vekk. Å bare putte det på en inntekts/utgiftskonto blir som å dikte opp kostnader/inntekter.

Posteringen som er feil kan for eksempel være et uttak til din "private" konto. Dette er hverken en inntekt eller utgift.

Er ikke så mye annet å gjøre enn å finne feilen. Dette er fordelen med å ha en egen konto for virksomheten. Hadde du brukt din privatkonto ville feilen mest sannsynlig ikke blitt fanget opp.

Ville fått noen andre, med friske øyner, til å se gjennom kontoutskrift vs regnskapsutskrift. Ta gjerne ut en løpende saldo pr dato, så ser du bedre når differansen eventuelt dukker opp. Har du kontoutskrift i excel, og posteringene fra regnskapet i excel, sorter de eks på beløp og sammenlign dem.
 

jonasb

Medlem
Takk for all hjelpen.

Da er det klart at jeg skal bare føre dette mot privat så slipper jeg å tenke mer på den differansen. Hadde vært enig med deg Smbinfo om det hadde vært 20 000kr, da hadde jeg nok ikke lett etter en lettvint løsning heller:)

Men igjen takk skal dere ha!
 

NilsF

Medlem
Det er viktig å finne feilen selv om den tilsynelatende bare gjelder 20 kroner. Poenget er at man ikke vet om differansen har sin opprinnelse i bare én feil, eller om det er flere feil i regnskapet, med beløp på kanskje mange tusen kroner, men som går mot hverandre slik at den synlige totaldifferansen utgjør utgjør 20 kroner. Kanskje kan det være en kunde som fortsatt skylder deg mange tusen kroner, men du vet ikke om det fordi regnskapsføringen er feil, det eneste du ser er en differanse på 20 kroner for en bankkonto. En dyktig regnskapsfører vil alltid se en differanse som illevarslende mht. regnskapets korrekthet, om den så gjelder bare 1 krone.
 

jonasb

Medlem
Da jeg hadde bestemt meg for å for å føre dette på privatkonto, så tenkte jeg først å avstemme Paypal. På slutten så jeg en differanse på 20kr, da var det jo greit, da hadde jeg faktiskt funnet feilen uten å "jukse" :)

Var en valutaoverføring der jeg hadde tastet 220,50 istedet for 200,50.
 
Topp