Kjapp og trygg hosting for Wordpress

3 .no domenenavn gis bort

Ole Avranden

utvandret
Motsatte auksjoner med lavest mulig bud har jo blitt så populært, så jeg prøver meg på det samme. Den første som byr 0 kroner for ett eller flere av disse domenenavnene får dem/det.

5min.no*
utreise.no
kyprosinfo.no

Stanger hodet i "maks 20 domener pr foretaksnummer"-grensa og trenger å rydde plass for nye prosjekter så domenenavnene må bort fort. Løp og kjøp! (Eller rettere sagt; løp og få...)



* Innholdet på 5min.no er verdiløst og overføres til den digitale skraphaugen.
 

Kassimaja

Geocacher
Hvis du ikke får gitt dem bort kan du be om sletting slik at det ikke blir et hinder for 20 domeners grensen. Det var det i alle fall en host som forklarte meg en gang....
 

Ole Avranden

utvandret
Er klar over det, men det går fortere å overføre dem enn å få dem slettet. (Det tok veldig lang tid sist gang jeg slettet ett domenenavn, så jeg trooor ihvertfall det går fortere å overføre.)
 

picxx

Well-Known Member
OT : Kan du ikke bare registrere en organisasjon eller noe og få plass til 20 nye?
 

Ole Avranden

utvandret
Det kan jeg jo gjøre, men de tre domenenavnene er ikke i bruk og jeg får neppe tid til å gjøre noe med dem det neste året - så hvis noen kan benytte dem er det bedre at de får dem enn at jeg sitter og okkuperer dem.
 

Ole Avranden

utvandret
Lærer stadig noe nytt...
Det er en avgift på overføring av domenenavn - kjøper for ta høyde for å skille seg av med 300 kroner for utreise.no / kyprosinfo.no som er registrert hos ServeTheWorld.

5min.no er registrert hos Subsys, og hva de tar vet jeg ikke, men det er vel ca det samme?
 

Kassimaja

Geocacher
Norid tar ingen ting for jobben, så det må i så tilfelle være hosten som har gebyrbelagt dette. Det kan også være at de da fornyer domenet for et ekstra år ved flytting.
 

Santo

Active Member
Er klar over det, men det går fortere å overføre dem enn å få dem slettet. (Det tok veldig lang tid sist gang jeg slettet ett domenenavn, så jeg trooor ihvertfall det går fortere å overføre.)

En sletting kan gjøres omtrent like fort som en overføring, men man må si til sin registrar at domenet skal slettes umiddelbart, fordi man har mulighet til å sette en karantene-tid på domenet ved sletting, og da kan det gå lenger tid før domenet er borte fra ditt org. nr.

En "hurtigsletting" foregår ved at registraren sender inn en slettemelding og setter slettedato til samme dag som meldingen sendes inn. Da behandles slettemeldingen som regel samme dag av Norid, og domenet blir fjernet fra Whois en gang neste morgen (virkedag).

Men det er som sagt viktig at også karantenedatoen settes til samme dato som innsendingsdato og slettedato for at det skal gå som beskrevet ovenfor.
 

Santo

Active Member
Norid tar ingen ting for jobben, så det må i så tilfelle være hosten som har gebyrbelagt dette. Det kan også være at de da fornyer domenet for et ekstra år ved flytting.

De har egentlig begynt å ta betalt for dette fom. 1. mars, men de tar likevel ikke noe for det enda fordi det nye registreringssystemet til Norid (Draupne) ikke er blitt tatt i bruk enda.

Norid: Registrerings- og årsavgiften settes opp

Fra 1. mars 2010 settes avgiftene for hhv. registrering og vedlikehold av domenenavn opp til 60 kroner. I tillegg til å dekke inn den generelle prisstigningen de siste årene, skyldes økningen at Norid er stilt overfor større krav til sikkerhet og beredskap og må redusere sine driftsunderskudd.

Vi kan samtidig informere om at vi kommer til å innføre vanlig registreringsavgift for overføring av domener fra en abonnent til en annen. Dette skjer imidlertid først etter at nytt registreringssystem er satt i produksjon.
 

Ole Avranden

utvandret
Hyperion: Så da er det faktisk billigst og like raskt for de som er intressert i domenenavnene at jeg bare sier dem opp, og så er de ledige på markedet i morgen.
 

Santo

Active Member
Hyperion: Så da er det faktisk billigst og like raskt for de som er intressert i domenenavnene at jeg bare sier dem opp, og så er de ledige på markedet i morgen.

Det er nok for sent denne uken vil jeg tro, iogmed at det er såpass sent på ettermiddagen i dag.

Men om din registrar sender inn en slettemelding i dag eller imorgen og setter slette og karantenedato til i dag eller imorgen skal de i teorien være ledige på mandag formiddag.

Husk også at du må sende inn en sletteerklæring for domenene til din registrar, som registraren igjen sender inn til Norid ifm. med slettemeldingen.

Skjema:
http://www.norid.no/registrar/soknad/skjema/sletteskjema-v1.0.pdf

Eller en skjema-generator:
Norid: Generere erklring ved sletting av domene
 
Sist redigert:
Topp