Kjapp og trygg hosting for Wordpress

48 timers nedetid hos Domeneshop

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg er på ferie i Vestfold og stakk tilfeldigvis innom en internettkafé i Tønsberg for å slå ihjel et par timer.

Der oppdager jeg at CMS'et mitt er nede, takket være et diskkræsj hos Domeneshop som skjedde for to døgn siden. De har fortsatt ikke klart å restore dette, og jeg taper selvfølgelig trafikk og reklameinntekter.

Har de egentlig husket å ta backup? Er alle på ferie der? Hvor gammel er backupen? For noe dritt.

Domeneshop er OK å handle domener hos, men dette var katastrofalt dårlig! Jeg flytter alt fra Domeneshop så fort jeg kommer hjem fra ferie.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Så lenge du kunne skrive her så er det iallefall ikke noe crash hos delen WF ligger på hos DS.

Dem har helt sikkert ferie som alle andre. Heldigvis har jeg ikke hatt behov for noe support i sommer. Har det ordnet seg enda?
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Domeneshop rapporterte feil med en server 16. juli 2007. [ Link til melding fra Domeneshop.no ]

Ifølge Domeneshop skyldes denne feilen at en operatør ved en feiltakelse slettet "altfor mye" på en av serverne.

De rettet opp dette ved å restore en litt gammel backup, noe som gjorde at nettstedene mine ikke var oppe før den 19. juli.

Jeg tapte et par tusen kroner i annonseinntekter på dette, noe som er helt greit: Litt svinn må man regne med. Og skjer dette kun én gang i året, er ikke dette noe å være sur for i det hele tatt.

37 nettsteder (som ligger på forskjellige servere hos forskjellige webhotelltilbydere rundt omkring i Norge og verden forøvrig) er avhengig av noen få PHP-script som ligger på det webhotellet hos Domeneshop som ble rammet av ovenfornevnte driftsstans.

Samtlige av disse 37 nettstedene gikk i Google Sandbox'en fra og med 20. juli 2007, noe som i praksis betyr at de er helt usynlige på Google, og følgelig mister masse trafikk. Som et eksempel kan jeg nevne at ett av nettstedene har 59000 indekserte nettsider på Google, og ifølge Google Webmaster Tools rapporterte Domeneshops server over 6500 403-meldinger (dette betyr "The server is refusing the request.") for like mange nettsider fra 16. til 19. juli.

Jeg taper rundt 600 kroner dagen (60% av nettinntektene mine er forsvunnet over natten) på at disse nettstedene har gått i Sandbox'en. Min erfaring er at et nettsted er sandbox'et 5-8 uker, men jeg har hørt om nettsteder som har lagt i sandbox'en i flere måneder.

Jeg har ikke noen spesielt høye tanker om verken
a) operatørene,
b) backuprutinene,
c) oppetidene,
d) servicen eller
e) informasjonsflyten
hos Domeneshop etter dette.

Domeneshop er suveren for å kjøpe og administrere domener. Ingen slår dem når det gjelder det. For en seriøs affiliate er denne driftsstansen alvorlig, og jeg ber dere om å seriøst styre unna Domeneshop hvis dere ønsker en proff samarbeidspartner på webhosting.
 
Sist redigert:

webmoney

Søkemotoroptimist
Egentlig, har man så mange forskjellige sider/domener, og såpass med inntekter fra det, så vil jeg nesten si at man bør gå til anskaffelse av en dedikert server der man har full kontroll selv. Billigere, gjerne kjappere, og tryggere.
Helt enig. Jeg er i markedet for å skaffe meg en dedikert server et eller annet sted. Har sett på Agdernett, blant annet.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Helt enig. Jeg er i markedet for å skaffe meg en dedikert server et eller annet sted. Har sett på Agdernett, blant annet.

Jobber i disse dager med å flytte innhold fra servstra.com til gigahost.no hvor jeg nå leier dedikert server. Har for øyeblikket tre servere.

Førsteinntrykket fra Gigahost har vært bra. Prisavtalen er jeg også fornøyd med.
Har delt noen tanker om flyttingen her : Toppselger.no - Nettstedet for næringsdrivende og business sultne mennesker! :: Les tråden - Leie dedikert server
 

webmoney

Søkemotoroptimist
Jeg har fordelt nettstedene mine på mange servere slik at jeg slipper for store tap hvis en server streiker, for servere streiker, det er sikkert. Får da også mange forskjellige IP`er og benytter selvsagt muligheten til å interlinke mellom serverne.
Sjekk ut Noyos - Webhotell - Domener - Dedikerte Servere for web hotell.
God tanke! På samme måte bør man fordele et "emne" på flere nettsteder (som igjen ligger på flere servere) for å forhindre total ruin dersom ett nettsted blir sandboxed eller går ned.

Flere (15-20) nettsteder innenfor ett emne i stedet for ett gigantisk nettsted er også en elegant måte å bygge nettsteder med autoritet på. Når et par av nettstedene begynner å vise muskler i SERPen, kan disse dyplinke til nettsider i de andre nettstedene.

Men det er en annen diskusjon.

Takk for bra innspill, brukernavn.
 
Topp