Kjapp og trygg hosting for Wordpress

50 ting som får deg til å bli en god selger

appelsin

Medlem
21. Ha sympati med kunden
22. Du må ha vilje til å erobre

Dette var to krav for en god selger på mitt studiested i faget markedsføring.
 

Mortenxx

Medlem
44. Forbered det NESTE salget til samme kunde.

Dette gjelder ikke for alle bransjer, men i enkelte bransjer kan man legge opp til mange FREMTIDIGE salg samtidig med at man gjennomfører et salg. En metode kan være å avtale en tid for neste henvendelse - "Kan jeg ringe deg igjen om 3 måneder om du trenger flere av disse?". Dette var bare et eksempel, siden metoder må tilpasses bransje og kunde.

Tannleger med faste kunder er flinke til dette - de avtaler å sende innkalling til ny kontroll når behandlingen er fullført - "da sender jeg ny timeavtale i mars neste år".

Metoden passer ikke inn i alle bransjer eller overfor alle kunder, så det er viktig å bruke hodet og ikke bare følge oppskrifter. Det er svært lite fordelaktig å MASE på kunder for å oppnå et salg, så vær litt forsiktig med metoden hvis kunden foretrekker å ta initiativet selv.
 

Mortenxx

Medlem
Uten nummer: Markedsføring og SALG har ulike betingelser og bør følge ulike metoder.

- I salg handler det vanligvis om direkte kontakt med kundene.
- I markedsføring sikter man seg inn mot en eller flere kundegrupper.

Dette kan gi en vesentlig forskjell når man skal velge hvilke metoder som er egnet. Markedsføring handler mer om tall og prosenter, mens i salg må man forholde seg til den enkelte person. Selgere risikerer å "få så øra flagrer" om de anvender metoder som regnes som "akseptable" i markedsføring.

På tross av mange likhetstrekk er dette 2 forskjellige fag.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
48. Forskjellen mellom good og great er lokal tilhørighet, skrev noen en gang. Sorg altså for å være tilgjengelig også lokalt offline med visittkort og annet. Ha sånt i bilen, eller bruk en tjeneste som infoservice.no eller noe.
 

selbekk

Medlem
Får avslutte det her jeg da..

50. Ikke selg - vis frem fordeler og tilby.

Når man er i et møte med en kunde, må man vise frem hva man selger på en mest mulig flatterende måte. Fremvis verdien kunden vil få av produktet, og vær kreativ når du gjør dette. Tenk på områder produktet kan gi kunden en fordel, som kunden ikke selv har tenkt på eller realisert. F.eks. en nettside til et utested. Folk synes ofte det er et herk å bestille bord over telefon. Kan de derimot gjøre dette over internett, blir det fort en gimmick blant brukerne av klubben, og bordene er fullsatt mye oftere. Fungerer faktisk, gjorde det samme med en kunde for noen år siden. Fikk fantastisk respons.

Gratulerer Tonny, du har dine 50.
 
Topp