Kjapp og trygg hosting for Wordpress

90% av startups feiler

Har lest mye om startups, og mange kritiserer de som ønsker å starte opp selskaper.
Standard svaret til folk er at omtrent 90% av alle oppstartsbedrifter feiler.

Dette kan være veldig demotiverende for de som ønsker å starte en bedrift.

Jeg velger å se forbi dette fordi jeg ikke er overbevist om at denne statistikken er helt korrekt.

Først må man jo luke ut alle som ikke er seriøse som starter ett selskap uten å vite noe om det.
Så er det mange som starter opp som tror de kommer til å bli millionærer i løpet av kort tid.
Noen starter opp men gidder ikke arbeidet med det når de ser hvor mye jobb det er.

Mange lanserer bedrifter basert på en god idee, som ikke dekker markedets behov.

Mange budsjetterer ikke for å se om forretningsmodellen kan bli lønnsom, i enkelte tilfeller kan man drive en bedrift som taper mer penger jo mer man selger.

Og er sikker på at noen også feiler basert på den nedlatende statistikken, som kan være svært overbevisende i en skummel og usikker fase.

I tillegg så finnes det en annen statistikk som sier at de som feiler å starter opp igjen vil i snitt klare det på det 4 forsøket.

Jeg har drevet med bilpleie, det var lønnsomt men markedet var mettet.
Veldig mange ville benytte seg av det biligste tilbudet i byen, men jeg regnet på det og fant ut at hvis jeg skulle levert samme priser så ville jeg tapt penger.

Vet ikke hvordan de kunne drive med slike priser, men mistenker underbetaling og svart arbeid.

Tjente noen penger, men liker generelt ikke å polere biler så gadd ikke fortsette.
Så heller ikke muligheten for å utvide i ett så presset marked hvor de useriøse har overtaket.

I tillegg til å drive bedriften jobbet jeg 100% hos en forhandler med samme type arbeid.

Det jeg hadde mest lyst til var å drive nettbutikk med bilpleie produkter.
Så jeg startet opp nettbutikk med bilpleieutstyr, og invisterte 100k ish på varer med oppsparte penger.

Så jeg jobbet 200-240%++ ish,hver mnd.

Jeg tjente penger på polering av biler gjennom bedriften min, men var vanskelig å få tiden til å strekke til med 100% jobb.
Polering av en bil tar minimum 1 arbeidsdag hvis det skal bli bra, å kundene har ikke tid å vente så lenge på bilene. Så etter en normal arbeidsdag på jobben var det 7-9 nye timer utover kvelden/natta.
Oppi alt dette drev jeg nettbutikk.

Nettbutikken tapte penger, jeg brant inne med varelaget å hadde ikke tid eller penger til markedsføring.

Møtte tilslutt veggen, sluttet i jobben å la ned bedriften.
Har gått noen år, så nå er jeg klar for å teste på nytt med kun nettbutikk.
Blir ikke bilpleie denne gangen, men føler jeg er i en bedre situasjon til å starte nå.
Har lært mye av forrige forsøk.

Skal ikke gå i detaljer, men her er en liste over det jeg gjorde feil.

1. Knyttet opp alle midler i varelager
2. Jobbet for mye med urelatert arbeid
3. Lite marked lokalt for kun salg av bilpleie
4. Høy personlig gjeld (hadde mye unødvendig gjeld som spiste opp nødvendige midler til investering)
5. Pågrunn av høy gjeld hadde jeg ikke råd å slutte i jobben.
6. Dårlig regnskaps styring.
7. Jobbet helt alene.
8. Prøvde å vokse for fort.
9. Null likviditet.

Vet ikke om jeg klarer det denne gangen, men tror jeg er bedre forberedt denne gangen til å gjøre ett ærlig forsøk.
 
Bra skrivet. Som Tonny skriver: "masse god erfaring"
Du kanske ska starta med affiliate så du slipper bekosta lager av varor. Du är ju bevisligen duktig på bilpleie, många gör nog detta hemma, men få kanske har rätta kunskapen? Här kommer du in och skapar en hemsida med all info du har samt säljer produkterna och du får provision. Nu vet jag ikke om något bolag är inom denna sektor som kan bistå med produkter. Fann en lite snabbt, finns säkert flera, dessa finns hos adtraction, du får 6% vid handel. https://bilpleiekongen.no/ Så skapa norges bästa sida om bilpleie för privatpersoner..
 
Sist redigert:

Arne Devold

New Member
Takk for godt innlegg. I slike statistikker er det med absolutt alle selskaper, inklusive alle de registrerte selskapene som det aldri setter i gang aktivitet. En del registreringer blir dermed bare en formalia oppstart.

Som regnskapsfører erfarer jeg faktisk at de fleste klientene som gjør ordentlige forsøk og som har kostnadskontroll underveis enten skaffer seg et godt levebrød på egen hånd eller i det minste lander med beina på jorden.

Noen konkurser opplever vi selvfølgelig også, men det er ikke mange blant klientene. Har man orden på regnskap og økonomi ser man normalt sett farene før det går galt.

Men selvfølgelig om bransjen totalt sett sliter så kan det være tøft.

Jeg tenker som småbedrift bør man så før man kan høste - og vokse sakte. Det er raskt vekst uten tilstrekkelig arbeidskapital som er vanskelig. Tar man tiden til hjelp og sørger for tilstrekkelig inntjening og oppspart kapital før neste investering er man som regel på trygg grunn. Trygg næringsdrift bør være fokuset for småbedrifter.

Skal man drive risikoprosjekter bør det være med investerte penger der eier kan tape pengene. Enten det er egne oppsparte midler eller ekstern investor. Noen få tar store sjanser med penger man ikke har råd til å tape. Da går det gjerne galt, og konsekvensene blir store fordi pengene egentlig skulle være en nødvendig buffer eller i verste fall til løpende forbruk.

Mange av næringslivsklientene våre skaffer seg gode levebrød av virksomhetene sine, de nyter friheten selvstendig næringsdrift gir dem, de får selv velge arbeidsoppgaver og hvordan de vil jobbe - de bidrar i lokalsamfunnet og leverer verdi til sine medmennesker.
 

HeisannHeisann

New Member
Interessant tråd og mange gode tips her.

Har selv gått på trynet ett par ganger med egne prosjekter, på den siste gav jeg heldigvis opp i tide slik at leverandørene fikk igjen nesten 70% på kravene sine etter bostyrer hadde tatt sitt, noe jeg er glad for.

Mitt største tips er vel derfor å ikke forelske seg i ideen man har, vær kritisk til deg selv og gi opp i tide. Ha papirene i orden, dvs styrereferater o.l.
 

Arne Devold

New Member
Interessant tråd og mange gode tips her.

Har selv gått på trynet ett par ganger med egne prosjekter, på den siste gav jeg heldigvis opp i tide slik at leverandørene fikk igjen nesten 70% på kravene sine etter bostyrer hadde tatt sitt, noe jeg er glad for.

Mitt største tips er vel derfor å ikke forelske seg i ideen man har, vær kritisk til deg selv og gi opp i tide. Ha papirene i orden, dvs styrereferater o.l.
Hei,

Det var fornuftig, jeg tenker også at det er viktig å ha såpass orden i papirene at man ser hvilken vei det bærer og kan avslutte i tide. Noe tap i næringsdrift må man påregne. Men det er de store tapene der selskaper i lengre tid har drevet på kreditors regning som både er ulovlig og uetisk. REgelverket om tapt egenkapital og styrets handleplikt er der av en grunn, og det er å sikre at kreditorene ikke skal gå på så store taps smeller at også kreditor ryker med.

Så har man et annet poeng som er viktig. Mange tenker at så lenge man har gode resultater og er lønnsom, så er faren for konkurs ikke tilstede. i mitt blogg innlegg "Hvorfor kan lønnsomme bedrifter gå konkurs" skriver jeg om at den største faren for konkurs er når bedrifter vokser raskt og binder mer kapital enn overskuddet tilsier. I en slik situasjon kan bedriften tjene godt med penger og være lønnsom, men eventuell mangel på kapital til bindinger i økte kundefordringer og eventuelt dyrt driftsutstyr kan gjøre at bedriften ikke klarer å betale løpende forpliktelser. Dette er kanskje en av de store misforståelser blant vekstbedriftene. "Cash is King" er ikke bare en teori, det er den enkle sannhet for bedrifter i vekst. Man må kunne betale for seg, gode regnskapsmessige overskudd er ikke tilstrekkelig.
 
Topp