Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ABCnyheter slår til igjen med video av folk som blir drept

Tonny Kluften

Administrator
Det er ikke første gang at ABCnyheter viser spektakulære videoer hvor mennesker omkommer eller blir hardt skadet, det skjer med jevne mellomrom.

Det er mulig det er bare jeg som er fintfølende, men ABCnyheter viser nå en video hvor to personer blir drept når en lekter kjører over en mindre båt: abcnyheter.no/tv/video/2012/05/02/lekter-druknet-turistbat

Videoen blir innledet av en reklame med Shell V-Power som ABCnyheter tjener penger på.

To spørsmål.
- Er det riktig/nødvendig i det hele tatt å vise en slik video hvor mennesker blir drept?
- Skal man tjene penger på å vise videoen?

Det er vel opplagt hva jeg mener siden jeg poster denne kommentaren, bildet mitt av ABCnyheter generelt er at de ikke skyr særlig mange midler for å få besøkende til å lese artikle og se på reklame og jeg syns at de går langt over grensa for hvordan man skal tjene penger på Internett.
 
Sist redigert:

Ole Avranden

utvandret
Riktig? Nei, man kan tillate seg å blande litt moral inn i forretningsplanen sin, og da sier det seg selv. Det er ikke riktig å vise en slik video.
Nødvendig? Hell no.
Tjene penger? Egentlig uvesentlig, den moralske grensen brytes allerede ved å vise videoen.
 

picxx

Well-Known Member
Dagsrevyen viser jo værre bilder enn dette.
Ikke bare får du servert reklame der, men blir faktisk tvunget til å betale for å se på det.

For de fintfølende vil jeg anbefale rotten.com: This is rotten dot com
 

the6tk

Medlem
Personlig så har jeg absolutt ingen behov for å se en video hvor andre mennesker omkommer. På den andre siden så forklarer videoen mye mer hvordan hendelsen skjedde enn det tekst gjør. I mine øyne er det ikke riktig, og heller ikke nødvendig å vise den videoen.

Det at de tjener penger på at folk ser på videoen overrasker meg ikke ettersom de først og fremst viser den.. De har helt sikkert betalt en liten sum for å få tillatelse til å vise videoen på sin nettside, og ønsker derfor å tjene inn de pengene igjen, og gjerne vell så det.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Må si meg enig med Picxx her at jeg har da sett bilder jeg opplever verre fra f.eks fergeulykker etc i østen som er kringkastet på nasjonal tv her i Norge. Og, ikke minst bilder fra bygninger hvor folk ligger inneklemt etter at de har kollapset.

Videre synes jeg at det er en interessant diskusjon at man synes det er greit å se på filmer med drap og det som verre er, men å få servert nyheter med dokumentasjon skal være ille!?!
 

picxx

Well-Known Member
Hva slags innslag som andre enn ABCnyheter sender er verre da, interessant for diskusjonen det. Kom med noe konkret, ikke bare sleng ut påstander.

To spørsmål.
- Er det riktig/nødvendig i det hele tatt å vise en slik video hvor mennesker blir drept?
- Skal man tjene penger på å vise videoen?

Utøya, 22/7/2012
Ja, nrk tjener penger uansett.
 

Nutz

Med lem
Ser ikke helt problemet her Tonny, og spesielt ikke nok til å henge/peke ut ABC som en slags "versting".
VG og DB mfl. har jo også reklame før selve videoinnslaget kommer, der kan nyhtene være vel så "harde"..

-Det at mennesker dør er ikke til å unngå, -hvorfor ikke formidle det?
Tror ikke det kommer noe godt ut av at moralpolitiet skal "skjerme" oss..
 

Tonny Kluften

Administrator
Ser ikke helt problemet her Tonny, og spesielt ikke nok til å henge/peke ut ABC som en slags "versting".
VG og DB mfl. har jo også reklame før selve videoinnslaget kommer, der kan nyhtene være vel så "harde"..

-Det at mennesker dør er ikke til å unngå, -hvorfor ikke formidle det?
Tror ikke det kommer noe godt ut av at moralpolitiet skal "skjerme" oss..

Det jeg har sett av verstingstoff kommer fra ABCnyheter, mulig seriøse aktører viser slikt også, men jeg har i såfall ikke sett slikt på Aftenposten eller VG. Jeg tror jeg har mitt på det rene når jeg sier at ABcnyheter tar det litt lengre enn de andre innimellom, ikke hele tiden.

Dette har ikke noe med moralpoliti å gjøre, les deg gjerne litt opp på hva det vi kaller moralpolitiet gjør for noe. Generelt, hvis ingen diskuterer medias roller, hvor havner vi da i fråtseri over andres elendighet? Da havner vi der hvor noen alltid vil jobbe mest mulig for å tjene penger på den ytterste elendighet.
 

Nutz

Med lem
Problemet i media i dag, er at vi ikke blir konfrontert med de virkelige grusomme bilder av det "vi" er med på. Bør vi ikke få se lidelsene som ligger bak bombinger "vi" er med på?
-Kanskje "vi" blir bevisste over at det faktisk er enkeltmennesker og skjebner som blir rammet hardt, -bare fordi vi skal innføre "frihet & demokrati", for å styrke vår egen selvfølelse..

Ville trodd at motstand mot krig og "frihetsbombing" ville blitt en helt annen.
-Så dersom vi skal begynne å sensurere "småting" som dette innslaget var, hva da med de virkelige nyhetetene som skjer hele tiden?
 

picxx

Well-Known Member
Det jeg har sett av verstingstoff kommer fra ABCnyheter, mulig seriøse aktører viser slikt også, men jeg har i såfall ikke sett slikt på Aftenposten eller VG.

Samme klippet som du henviser til i tråden her finner du også hos VG, TV2 og sikkert også de fleste andre aktører som stiller med "web tv".
 
Topp