Kjapp og trygg hosting for Wordpress

ABCnyheter slår til igjen med video av folk som blir drept

Tonny Kluften

Administrator
Her kommer svar fra Tor Strand, redaktør ABCnyheter :

---------------------------------------------------------
Ang ditt innlegg og spørsmål om kommentar til :

Ang https://www.webforumet.no/forum/gen...l-igjen-med-video-av-folk-som-blir-drept.html

1) Ja, det er riktig og nødvendig å vise videoer, selv der hvor mennesker dør. I dette tilfellet en video som ble lagt fram som bevis i en rettssak – en video som for eksempel er til skrekk og advarsel og kanskje burde fortelle reisende at de bør kreve lett tilgang til redningsvester på slike turistbåter – også norske turister i utlandet bør være obs på farene.

2) Når det er sagt, er det ingen nærbilder, ingen detaljer, ingen ting som viser personene som omkom – for eksempel i motsetning til nærbilder av barn som dør av sult i Afrika.

3) Hvor vil du sette grensen for hva som er riktig/nødvendig? Folkene som hoppet ut av vinduene i WTC 9/11? Eller alle YouTubevideoene som folk bruker som forlystelse – ulykker, personskader, «tryninger» og mulig død? Flystyrt på flyshow? Tsunamier som vasker med seg mennesker? Folk som tas av snøskred? Sakte lidelser? Vanlige borgere som blir skutt og slaktet av regimer. Tanks som kjører over demonstranter? Bare bilder av dem når de er drept? Ikke bilder i det hele tatt – bare forsøke å beskrive ugjerningene i tekst?

4) Jeg mener det er riktig å vise en del filmer, selv om de innebærer at personer blir drept/dør/omkommer. Det skjer ikke ofte at ABC Nyheter viser slike filmer. I de tilfellene bestreber vi oss på å gjøre det på en så nennsom måte som mulig. Det hender vi har «glippet» i vurderingene, men vi har da alltid sørget for å avpublisere så raskt som mulig. Og, som sagt, en del sterke videoer mener vi det er riktig å vise. Vi deltar IKKE i en konkurranse om å vise verst mulig video/bilder.

5) Og ja, vi er nødt til å tjene penger på videoene – også. Om vi ikke tjener penger, har vi ikke noe som kan finansiere virksomheten vår, og vi kan bare legges ned. Jeg mener ABC Nyheter tilfører medieverden verdier både i stoffutvalg, vinkling og holdning og debattmuligheter i forhold til de fleste andre nettaviser, og at vi derfor har livets rett.

6) Det problematiske med noen av reklamene (gjelder både video og tekstsaker) er at annonsene ligger i en pool, og at de plukkes ut automatisk til de ulike sakene. Vi har ikke kontroll på hvilken annonse som dukker opp til en sak/video. For tekst har vi hatt muligheten til å velge å kjøre den uten annonse. Denne muligheten fikk vi for video først for noen dager siden – og den er ikke innarbeidet.

7) Når det er sagt, synes jeg ikke motoroljereklame er det mest støtende koblingen opp mot akkurat denne videoen. Det kunne ha vært verre – mye verre

Mvh
Tor Strand
Redaktør
ABC Nyheter
 
Unødvendig å vise filmen etter min mening, at det er reklame før filmen er sikkert automatisk og ikke noe ABC Nyheter kan rå med. Men synes det er betraktelig verre med sider som rotten.com (nevnt tidligere) og 4chan og sikkert tilsvarende sider også. At folk faktisk kan sitte å godte seg over andres ulykke, bilder av lik og elendighet, er totalt uforståelig.
 
Og apropos det svaret du fikk der, forøvrig bra at de svarer! Jeg er heller ikke fan av alle ulykkesvideoene som ligger på youtube etc. Klarer ikke å se humoren i det.

Ungene elsker Americas Funniest Home Videos - litt av samme greia etter min mening... Mulig jeg bare er hårsår, men klarer i alle fall ikke å forlystes av det.
 

picxx

Well-Known Member
At folk faktisk kan sitte å godte seg over andres ulykke, bilder av lik og elendighet, er totalt uforståelig.

Norsk media har jo fråtset uhemmet i andres ulykke i snart ett år, og fortsetter ufortrødent, selv om leserne sier de er gått lei (litt se & hør effekt kanskje?).
Jeg makter ikke helt å se forskjellen.
 
At når Se og Hør betaler folk i banker for å få konto informasjon om kongefamilien. Bør ikke de kunne skrike kildevern for å beskytte kildene.

Kildevernet bør reserveres for de som faktisk gjør en samfunnsnyttig gjerning.
 

pleb

Medlem
VGs mest sette video i fjor var videoen av Behring Breivik som var tilbake på Utøya og demonstrerte for politi og VGTV hvordan han skjøt og drepte ungdommene der ute. Både før og etter hver gang jeg så denne videoen ble jeg nødt til å se reklame.

Så det er ikke bare ABC Nyheter som sliter litt med moralen her - men at det er både unødvendig og uetisk kan jeg absolutt være med på, Tonny. Om de er verstinger vet jeg rett og slett ikke, da det er svært sjelden jeg besøker den nettsiden.
 
Hvordan spiller det inn på denne saken om ABCnyheter?

Spiller ikke inn direkte sånn sett. Men dette er en del av forsøplingen av nyhetsbildet. Folk blir lokket til og begå lovbrudd.

For 4 5 år siden omkom en ung mann i en bilulykke. Førstemann på åstedet tok bilder istedet for å sjekke puls og sperre vegen.

At alle andre viser dritt betyr ikke at det er ok.. Det betyr bare at for mange mangler empati..
 
Topp