Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Adobe Muse

siab

New Member
Hei! Mulig denne gruppen kun er for eksperter men jeg spør no likevel ;)
Jeg har laget noen enkle nettsiden for en del år tilbake ved å bruke dreamweaver. Nå er det en del år siden og siden det tydelig er blitt viktig med responsivt design og jeg ikke kan koding og synes dreamweaver var litt uoversiktlig, så har jeg nå begynt å lære Adobe Muse.
Muse virker som et enkelt og greit program til mitt bruk. Det jeg skal lage er stort sett informativ tekst & bilder.
Det jeg lurer på er om noen her har erfaring med Muse?
Jeg stusser litt på denne funksjonen "side - legg til alternativ layout - nettbrett" og "side - legg til alternativ layout - telefon".
Jeg trodde hele poenget var å bruke avbruddspunkt?
I alle fall har jeg brukt det og skyver markøren for å se hvordan layouten responderer ved ulike skjermstørrelser og tilpasset bilder og tekst... så hvorfor skulle jeg ønske legge til alternative layouts?
Er det bare et alternativ å bruke dersom man ikke ønsker å bruke avbruddspunkt men heller vil lage tre ulike layouts?
Det må vel være mer jobb?

Så lurer jeg på en ting til.
Som nevnt er det veldig lenge siden jeg laget nettsider. Sikkert rundt 8 år siden eller deromkring. Den gangen synes jeg å huske at det var viktig å ikke laste opp for store bilder som da kunne føre til at sidene ble stående og laste/henge. Nå ser jeg i en Muse tutorial at det blir brukt bilder med oppløsning på 300 og at de som lager sidene ikke ser ut til å bry seg nevneverdig om størrelse på bilder. De legges til som bakgrunner med høy oppløsning. Behøver man ikke tenke på slikt lenger? :)
 

HelgeSverre

Member
Store bilder
Dette er blitt litt mindre viktig, men man pleier å komprimere bildene før man laster dem opp, dette reduserer i noen tilfeller filstørrelsen betraktelig (ved hjelp av http://compressjpeg.com/ eller lignende sider/programmer).

Avbrudsspunkt/Breakpoints
Nå er eg ikkje noe kjent med Adobe Muse plattformen, men det som er mest vannlig per i dag er å bruke det som du kaller avbrudspunkt, dette blir gjort ved hjelp av Media Queries som basically sier til nettleseren "Hvis skjermen er mindre/større/imellom så og så breid så bruk denne stylingen".
 
Topp