Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Advarsel: IKKE bestill tjenester av Smashing-Web

orginalen

New Member
Det forstår jeg Torstein. Jeg skjønner også at Tonny gjør sin jobb her og det er viktig at han har orden i sakene, men skal være konsekvent og kjøre samme linje med alle.

Jeg ser også at Bransje har vært veldig aktiv her og sikkert har venner her inne. Jeg kjenner ham ikke personlig og det kan godt være at han er en fin fyr utenom de opplevelsene vi har hatt. Men det må gå ann å advare kraftig mot slike personer og jeg skriver ganske tidlig at dokumentasjon ikke kan fremlegges uten hans samtykke.

Hvis noen mener jeg snakker usant, kredittvurderer selv og se.

Jeg har ingenting imot at han jobber fra utlandet. Og vi var på veil til å velge Smashing Web helt til ringeklokkene begynte å ringe og kredittvurdering ble gjort. En som oppgir norsk firma og org. nr og mener at alt er som det skal i Norge, og ikke har norsk konto eller kan sende faktura, men kun godtar Paypal eller overføring til filipinsk konto, det sier seg selv.

Jeg syns det er rart at andre som er i bransjen ikke reagerer. Her leser vi om kunder som har blitt lurt for 25.000 kr og føler seg svindlet. Ja, jeg vet at definisjonen på svindel er noe ulik for oss her inne. Men en SERIØS aktør som har en kunde som bruker ordet svindel i beskrivelsen etter endt oppdrag, han er SERIØS nok til å prøve å ordne opp. Ikke stikke av, legge press og true med med innkasso.

@spikre: Takk for fine ord. Du er søt:)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det forstår jeg Torstein. Jeg skjønner også at Tonny gjør sin jobb her og det er viktig at han har orden i sakene, men skal være konsekvent og kjøre samme linje med alle.

Det er han, det er f.ex. ikke mer enn noen få dager siden han sletta noen av postene mine fordi jeg var litt hard med flammekasteren mot en...

Grunnen til at de fleste andre her inne ikke har reagert tidligere, er nok så enkel som at det ikke er så mange av oss som har brukt han. Han har heller vært en slags konkurrent, og dermed, når man ikke har noe konkret/sikkert og i tillegg er en konkurrent, så ... vel, da virker det bare dumt å slenge ut påstander og anklager, selv om jeg nok tror det har vært flere her som har vært skeptiske. Jeg mener også å huske et og annet fra et annet forum, og når det plutselig dukker opp flere slike klager som dette her... vel, da tenker jeg mitt, og det er nok ganske likt dine tanker om fyren, se "the moscow rules" for et par poster siden ;)

Er også helt enig med det du sier om svindel (og det vet jeg flere andre her også er, gjør et søk etter "svindel" så ser du kjapt hvem som typisk er i hvilke leire...).
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg syns det er rart at andre som er i bransjen ikke reagerer.

Så veldig rart er det vel ikke?

Hva skulle resten av bransjen egentlig gjort, etter din mening? Ropt korsfest, korsfest?

Som Torstein er inne på er det av naturlige grunner ingen i samme bransje som har benyttet dette selskapet til noe som helst, ergo har man ingen førstehåndsinformasjon om selskapet heller. En annen side av saken er at det her handler om en spesifikk aktør i et spesifikt aktørsegment innenfor et ganske stort aktørmarked. Hadde dette handlet mer om bransjen som helhet ville du nok fått langt flere reaksjoner fra øvrige aktører innenfor samme bransje - og da selvfølgelig helst fra aktører innen samme aktørsegment.

Et annet vesentlig poeng er at de aller, aller, aller fleste frilansere/små selskaper har vært borti lignende situasjoner selv. Det er ikke Telenor med 30.000 ansatte vi snakker om her, men ytterst små selskaper med som oftest under 2 ansatte. Driver man et lite selskap over noen år skal det mye til for å ikke havne i en situasjon der enkelte kunder synes det går for tregt, kommunikasjonen er for dårlig, prisen for høy, produktet for dårlig, osv. Det har blant annet sammenheng med at små selskaper er mer sårbare for sykdom, motivasjonssvikt og andre hendelser enn store selskaper som har flere ansatte å ta av. Og de aller fleste av oss har helt sikkert håndtert en eller flere av disse situasjonene på feil måte, og det har vi (forhåpentligvis) lært mye av. Men det gjør også terskelen fryktelig høy for å komme med kritikk av andre.

For ordens skyld har jeg ingen kunnskaper om hverken selskapet som er omtalt eller sakene denne tråden handler om. Jeg oppfatter heller ikke selskapet som noen direkte konkurrent til mitt eget selskap, siden vi slik jeg ser det opererer innenfor ulike markedssegmenter.
 

Atian

Medlem
Synes virkelig at Dag Frogner har latt dere holde på med skittkasting lenge her inne. Jeg er litt provosert over manglende "dannelse" som min bestemor ville ha sagt.

Man kan mene mye om mangt - men å fortelle at andre "er noe negativt", altså tildelt andre negative egenskaper (les: svindler etc.) uavhengig av opplevelser - er å gå for langt.

Synes selvsagt at det er på plass å tillatte seg å komme med "kundeerfaringer", men de bør alltid være saklige, relevante, presise og være dokumenterte. Det er ikke alltid man trenger å skrive hva man mener. Men gir man tilstrekkelig informasjon - så vil alle ha riktig forståelse og opplevelse - fremfor at slik som jeg nå opplever noen bidrags-Sytere som mindre utdannet og vel optimistiske på egne vegne hva gjelder forhandlinger og prosjektledelse.

Negative oppslag om andre brukere uten tilstrekkelig dokumentasjon ER drittkasting og kan med fordel bli slettet. Da vil folk i fremtiden også skrive bedre, saklig og gi riktig informasjon om forholdene.

Synes flere her har påpekt de opprinnelige forholdene omkring nettsidene "flottkort.no" har vært bra. Nettsidene ser ikke dårlige ut, men mangler brukerinnhold fra kjøper.
- At leverandøren kan ha gjort dålig håndtverk i forhold til forventninger vet vi ikke, da det ikke foreligger noen dokumentasjon om hva som er bestilt og avtalt.
- At 12000 for dette kan være for mye penger, er det nok mange som vil ha meninger om.
- Aleeeeex89 har ikke gitt noen kravspek som viser at det foreligger noen avvik i forhold til avtaleloven.

I et annet omtalt tilfelle som ikke er ferdig levert, så igjen, så handler det om å ha en kravspek og betaling kun ved del-leveringer som har en økonomisk verdi/relevans, slik at man kan jobbe videre med dette arbeidet ved hjelp av annen aktør.

Synes det er leit at mange føler seg svindlet, og unner ingen det. Følelsen av maktesløshet er for mange over grensen av hva en kan takle.

En siste anbefaling ved kritiske innlegg kan være: HVA kan ANDRE lære av DETTE? Skittkasting lærer ingen av, men GODE RÅD og PRAKTISKE ERFARINGER ved HÅNDTERING av vanskelig situasjoner er verdifulle for andre. Det tror jeg flere vil lese mer av...
 

Atian

Medlem
Nøyaktig hvordan foreslår du at jeg skulle stoppet aktiviteten i denne tråden?

Aleeeeex89 kunne etter første innlegg fått en "advarsel fra moderator".
At han opplever et helvette, sier jo kun noe om hans forhold til saken.

Skal man omtale andre med navn og advarsler, så bør man skrive utfyllende og mer dokumenterende. 5 måneder? Fem måneder fra når og i forhold til hva? En side som ikke duger? Det er ikke linke til side, og heller ikke noe som sier hva som ikke duger. Duger i forhold til egne drømmende forventninger om gull eller at siden ikke duger på grunn av kjøpers manglende kunnskap og innsikt i hva man bestiller.

På den andre siden er det vanskelig å "oppdra" folk til å dele på en god måte, så skjønner at man også må ha takhøyde og kan la en slik sak stå til den får tilsvar. Men når tilsvar ikke kommer innen rimelig tid, så kan man stoppe debatten som er skittsnakk. Man kan eventuelt stoppe debatten inntil man får melding fra "omtalte" som er klar for et tilsvar. Slik opplever jeg også at "modereringen din" med at en "sak alltid har to sider" er et godt og konstruktivt innspill.

Når Aleeeeex89 i sin oppfølging fortsetter med "skittkasting" som at han "ikke har mottatt noe som helst..." så sier dessverre dette vel så mye om Aleeeex89. Her kan man faktisk vurdere saken dit at man modererer dette av hensyn til Aleeeeex89 og ikke til Bransje. Det er ikke alltid at mange unge brukere skjønner sin egen begrensning når man kritiserer andre.

Kanskje kunne man laget en generell "vær kritisk plakat" når man omtaler andre kritisk, som man kan postlegge når man opplever at noen kaster dårlig omtale rundt seg uten dokumentasjon. "Det er lov å kritisere andre, når man kommer med saklig og dokumentert kritikk, som gangner diskusjonen og forumet - med informasjon, innsikt og kunnskap".

Jeg kjenner ikke Bransje, men det kan alltid være flere årsaker til dette, og synes det er leit for Bransje at han ikke får svart. Kanskje har han hatt en dårlig levering av ulike årsaker vi ikke vet - men det betyr ikke at man bevisst forsøker å svindle noen. Dette er ulempen med de som har drevet selvstendig i mange år. Det kan komme en tid, hvor man ikke blir i stand til å svare for seg - og da trenger man også litt beskyttelse.

Så når Torstein skriver at det er lenge siden noen har sett noe til Bransje på forument, kunne saken vært (midlertidig) stengt - evt. med opprettelse av ny tråd om problemer med bestiller-rollen og levering av nettsider som tema.

Når dette er sagt, så forventer jeg ikke at noen som på idealistisk vis og med gode intensjoner, skal måtte moderere alt som kommer på forumet. Da ville man ikke hatt mye tid igjen.
 

Atian

Medlem
Vel, jeg hverken er eller har vært moderator på dette forumet, så da blir det litt vanskelig å sende advarsler. ;)

Hei Dag! Beklager virkelig. Men av en eller annen årsak, så trodde jeg faktisk at du modererte her. Men hvor dette har kommet fra vet jeg ikke. Så om det finnes noen andre som modererer, så kan jo vedkommende vurdere inspillene. Uansett synes jeg du bringer mange gode innlegg og diskusjoner. :)
 
Jeg ser at slik jeg valgte å gå frem nok ikke var den mest hensiktsmessige. Stopper skittsnakkingen fra min side nå. Uansett. Jeg må selv moderere siden, slik at jeg endelig kan begynne å markedsføre den, men poenget er at "bransje" har alt av logininfo. Prosjektet startet litt før sommeren, jeg betalte siden for godt over en måned siden. Enda har jeg ikke mottatt logininfo til noe. Hva gjør jeg?
Aleeeeex89 kunne etter første innlegg fått en "advarsel fra moderator".
At han opplever et helvette, sier jo kun noe om hans forhold til saken.

Skal man omtale andre med navn og advarsler, så bør man skrive utfyllende og mer dokumenterende. 5 måneder? Fem måneder fra når og i forhold til hva? En side som ikke duger? Det er ikke linke til side, og heller ikke noe som sier hva som ikke duger. Duger i forhold til egne drømmende forventninger om gull eller at siden ikke duger på grunn av kjøpers manglende kunnskap og innsikt i hva man bestiller.

På den andre siden er det vanskelig å "oppdra" folk til å dele på en god måte, så skjønner at man også må ha takhøyde og kan la en slik sak stå til den får tilsvar. Men når tilsvar ikke kommer innen rimelig tid, så kan man stoppe debatten som er skittsnakk. Man kan eventuelt stoppe debatten inntil man får melding fra "omtalte" som er klar for et tilsvar. Slik opplever jeg også at "modereringen din" med at en "sak alltid har to sider" er et godt og konstruktivt innspill.

Når Aleeeeex89 i sin oppfølging fortsetter med "skittkasting" som at han "ikke har mottatt noe som helst..." så sier dessverre dette vel så mye om Aleeeex89. Her kan man faktisk vurdere saken dit at man modererer dette av hensyn til Aleeeeex89 og ikke til Bransje. Det er ikke alltid at mange unge brukere skjønner sin egen begrensning når man kritiserer andre.

Kanskje kunne man laget en generell "vær kritisk plakat" når man omtaler andre kritisk, som man kan postlegge når man opplever at noen kaster dårlig omtale rundt seg uten dokumentasjon. "Det er lov å kritisere andre, når man kommer med saklig og dokumentert kritikk, som gangner diskusjonen og forumet - med informasjon, innsikt og kunnskap".

Jeg kjenner ikke Bransje, men det kan alltid være flere årsaker til dette, og synes det er leit for Bransje at han ikke får svart. Kanskje har han hatt en dårlig levering av ulike årsaker vi ikke vet - men det betyr ikke at man bevisst forsøker å svindle noen. Dette er ulempen med de som har drevet selvstendig i mange år. Det kan komme en tid, hvor man ikke blir i stand til å svare for seg - og da trenger man også litt beskyttelse.

Så når Torstein skriver at det er lenge siden noen har sett noe til Bransje på forument, kunne saken vært (midlertidig) stengt - evt. med opprettelse av ny tråd om problemer med bestiller-rollen og levering av nettsider som tema.

Når dette er sagt, så forventer jeg ikke at noen som på idealistisk vis og med gode intensjoner, skal måtte moderere alt som kommer på forumet. Da ville man ikke hatt mye tid igjen.
 

adeneo

Medlem
Enda har jeg ikke mottatt logininfo til noe. Hva gjør jeg?

Nettsiden er wordpress, og den ligger vel på din server, slik at du kan gå inn på serveren med SSH og finne passordet direkte i databasen ?

Du kan også bruke PhpMyAdmin eller ftp til å endre passordet, forutsatt at dette ligger på en server du i det hele tatt har tilgang til !
 
Sist redigert:
Nettsiden er wordpress, og den ligger vel på din server, slik at du kan gå inn på serveren med SSH og finne passordet direkte i databasen ?

Du kan også bruke PhpMyAdmin eller ftp til å endre passordet, forutsatt at dette ligger på en server du i det hele tatt har tilgang til !
Jeg har ikke tilgang til server. Bransje har hosting.
 

adeneo

Medlem
Da har du et problem, og må nok få tak i vedkommende for å tilgang til den siden, og så har du lært at neste gang betaler du etter at du har fått tilgang.
 

Atian

Medlem
Jeg har ikke tilgang til server. Bransje har hosting.

Obs...
Her er litt praktisk læring oppsummert på Aleeeeex89s skjebnefulle erfaringer:

- Når man skal opprette en nettside og ha andre til å lage den for deg, MÅ man sørge for at man selv eier domenenavnet, altså markedsrettighetene for eget produkt. Dette bør selvsagt sikres før man avslører for mye av sitt konsept for potensielle utviklere med flere. Om det var hensikten å benytte flottekort.no som domene, så har Bransje nå eierskapet og rettighetene til domenet i dette tilfellet.

- Tilgang til kildekode og server. For å kunne kontrollere produktet og herunder kode, må man selvsagt ha en tilgang til produktet for å kunne sjekke at alt er som avtalt, herunder mulighet til å bruke tredjepart som bistand til å kontrollere og sjekke. Det kan være en fordel at produktet leveres på server som kjøper har full kontroll på.

- Betaling: Selvsagt mange måter å avtale dette på, og man kan uansett være uheldig med samarbeidsform og betaling mellom partene. Men man bør ikke betale 100 % før man har fått tilnærmet fullt produkt.

- Om det oppstår problemer: Spør forumet om hjelp til å løse utfordringer - fremfor å kun skylde på den andre part. Når Bransje leser alt dette, så tror jeg ikke han blir utelukkende glad og positiv til å finne en løsning på dette. Ønsker man å kritisere noen for noe i det offentlige rom bør kanskje hensikten være at det bidrar til egen løsning. Husk at god kritikk kombinert med kritisk kritikk kan faktisk få folk til å bidra positivt. Utelukkende kritisk kritikk oppleves sjeldent som konstruktivt med ønsker om å imøtekomme...

...

Men hvordan hjelpe Aleeeeex89 når han nå har kommet i en vanskelig situasjon?
- Er det noen som kjenner Bransje og kan ta en liten "uformell prat" med Bransje. Selv om Bransje og Aleeeeex89 mye sannsynlig ikke vil forbli bestevenner, kan kanskje Bransje hjelpe til litt på veien, slik at Aleeeeex89 i alle fall har fått tilgang til nettsidene og evt. kan flytte dette til egen server??
 
Topp