Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Advarsel vedr. PayPay's kjøperbeskyttelse!

clinton4

Medlem
Hei folkens,

Tenkte jeg skulle dele denne saken med dere.

Jeg kjøpte for noen dager siden en software og betalte via PayPal. Når jeg utførte betalingen var PayPal flinke til å markere at jeg var beskyttet via PayPal's kjøperbeskyttelse. Det de ikke var flink til å nevnte, var at denne gjelder kun for kjøp av en fysisk vare. Det gikk et par dager og jeg ble oppmerksom på at selgeren ikke var riktige eier av software og at han bare hadde solgt meg en piratkopi. Jeg kontaktet da den ekte eieren av softwaren og fikk han til å skrive en bekreftelse på at jeg var blitt svindlet. Jeg hadde også kopi av epost dialoger hvor svindleren kom med påstander som "I'am not the owner but who cares, it's the same software anyway", "I don't care my paypal account is fake", "I don't care i have several fake paypal accounts". Jeg åpnet så en tvist hos PayPal og la ved all den informasjonen jeg hadde, men PayPal gir likevel svindleren medhold.

Så kort oppsummert:
- Jeg la ved epost dialoger hvor svindleren kommer med påstander nevnt ovenfor.
- Jeg la ved bekreftelse fra den ekte eieren om at jeg var blitt svindlet.
- Selgeren/svindleren hadde en ikke verifisert, ikke amerikansk og uten selgerbeskyttelse paypal konto.

Jeg har som regel alltid benyttet meg av PayPal som betalingsmetode når jeg handler på internett, dette fordi jeg har hatt inntrykket av at PayPal ordner opp dersom man blir svindlet. Noe som viser seg å ikke være tilfellet.

Så mitt råd til deg som kjøper, styr unna PayPal!
 

domeneguru

Medlem
Interessant du tar opp dette. Jeg har en litt av samme opplevelse av Paypal, selv om det for min del løste seg til slutt. Kona hadde kjøpt noe på nett og skulle reklamere. Det tok 2 mnd frem og tilbake og om det ikke var for at hun bruker PayPal ganske mye ellers så er jeg usikker på om vi faktisk hadde fått medhold.

Hva slags svar har du fått fra dem
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg har handlet mye på eBay og lagt inn klage 4-5 ganger og hver gang har det løst seg i løpet av et par uker. Jeg har alltid blitt trodd og fått alle pengene tilbake når varene enten ikke har kommet, eller det har vært stort avvik mellom bilde i annonse og det fysiske produktet.

Men dette gjelder jo fysiske varer, så da er man kanskje bedre sikret som du nevner?
 

clinton4

Medlem
Interessant du tar opp dette. Jeg har en litt av samme opplevelse av Paypal, selv om det for min del løste seg til slutt. Kona hadde kjøpt noe på nett og skulle reklamere. Det tok 2 mnd frem og tilbake og om det ikke var for at hun bruker PayPal ganske mye ellers så er jeg usikker på om vi faktisk hadde fått medhold.

Hva slags svar har du fått fra dem

Svaret fra PayPal var følgende:
Etter nøye vurdering kan vi for øyeblikket ikke avgjøre denne tvisten i din favør.
Varen er ikke kvalifisert for PayPal-kjøperbeskyttelse fordi det er en immateriell vare.

Jeg er selv en storbruker av PayPal og bruker de som kjøper og som betalingsløsning i flere nettbutikker. Jeg har tidligere klaget og fått medhold ved kjøp av fysiske varer.

En av de tingene som irriterer meg mest, er måten PayPal håndterer klagen på. De avgir en avgjørelse med ingen mulighet til å svare/klage på avgjørelsen.

Jeg betalte dog med mitt VISA kort gjennom PayPal, så da får jeg prøve å klage direkte til VISA.
 

Travellingman

Nettgrunder
Jeg skulle kjøpe en plugin til WP som ikke er en fysisk vare, betalte med PayPal men fikk aldri tilsendt en zip fil eller download link.
Klaget til PayPal og fikk etter noen dager pengene tilbake...
 

clinton4

Medlem
Ville det hjulpet å sende en epost til bedriften som produserer softwaren? PayPal bidrar at de mister omsetning?

Det gjorde jeg og bedriften publiserte en egen notat om saken på sine nettsider. Denne sendte jeg ved i klagen til PayPal.

Jeg har nå sendt en epost til PayPal Norge, så vi får se hva de svarer.
 

clinton4

Medlem
Jeg har nå klaget til VISA, så får se hva som skjer.

Jeg må også riste på hode når det gjelder besvarelser fra PayPal, bare "klipp og lim" svar å få. Helt utrolig!
 
Topp